Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

15/2018

1 (1)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/5

 

13.09.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 133

HKL:n kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankinta

HEL 2018-009272 T 02 08 01 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä HKL:n kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän tarjouskilpailun tarjousten vertailun esityksen mukaisesti ja oikeuttaa HKL:n tilaamaan kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän (Järjestelmä) suunnittelun, toteutuksen ja käyttöönoton kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta Teleste Oyj:ltä yhteensä enintään 1.600.000,00 euron (alv 0 %) kiinteään kokonaishintaan sekä Järjestelmän tuki-, ylläpito- ja käyttöpalvelut seitsemän (7) vuoden sopimuskaudeksi yhteensä enintään 571.200,00 euron kokonaishintaan (tasossa Q4/2017) seuraavasti:

Tarjouskilpailun perusteella tehtävät sopimukset:

        Puitesopimus

        Toimitussopimus kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän suunnittelusta, toteutuksesta ja käyttöönotosta

        Sopimus tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluista (sisältäen sisältyy 500 tuntia ohjelmointityötä vuodessa järjestelmän kehittämiseen)

Sopimuskausi:

        Puitesopimus on voimassa viisitoista (15) vuotta sopimuksen allekirjoituksesta

        Toimitussopimus on voimassa, kunnes toimitussopimuksen mukainen tilannekuvajärjestelmä on kokonaisuudessaan tuotantokäyttövalmiudessa

        Sopimus tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluista on voimassa seitsemän (7) vuottaa siitä, kun tilannekuvajärjestelmä on kokonaisuudessaan hyväksytysti vastaanotettu ja tuotantokäytössä

        HKL:llä on oikeus jatkaa sopimusta tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluista yhden optiokauden ajan viideksi (5) vuodeksi.

Arvonlisäverottoman hinnan muodostuminen:

        Kiinteähintainen toimitus 1.600.000,00 euroa

        Tuki-  ja ylläpitopalvelut seitsemän (7) vuoden sopimuskaudelle 319.200,00 euroa (3.800,00 euroa /kk)

        Käyttöpalvelut (ml. kaikki käyttöpalvelun tuottamiseen tarvittavat lisenssit) ja tarjouspyynnön mukaiset tietoliikenneyhteydet seitsemän (7) vuoden sopimuskaudelle 252.000,00 € (3.000,00 euroa / kk)

        Tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluiden hinnanmuutoksiin sovelletaan tarjouspyynnön mukaisia hinnanmuutosehtoja

Lisäksi johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan sopimuskauden aikana toimituksen jälkeisiä lisätöitä yhteensä enintään 632.300,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan Teleste Oyj:n tarjouksen mukaisin hinnoin.

Lisäksi johtokunta päätti, että tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluiden optiokauden käytöstä päätetään ennen perussopimuskauden päättymistä johtokunnassa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Arttu Kuukankorpi

Lisätiedot

Kari Huvinen, turvallisuussuunnittelija, puhelin: 310 35456

kari.huvinen(a)hel.fi

Mauri Koski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34904

mauri.koski(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1_46H16 Osallistumishakemusten vertailutaulukko

2

Liite 2_46H16 Tarjousten vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Hallintopäällikkö

 

Turvallisuussuunnittelija

 

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Osallistumishakemuksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 46H/16, jossa Teleste Oyj:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.

Metron toimintaympäristön laajetessa ja teknisten järjestelmien lisääntyessä tietomäärät kasvavat siten, ettei nykyisellä henkilökunnalla ja erillisillä teknisillä järjestelmillä kyetä riittävästi havaitsemaan
turvallisuuden kannalta oleellisia tilatietoja ja tapahtumia. Järjestelmän tarkoituksena on tukea metroliikenteen kokonaisturvallisuuden valvontaa ja hallintaa niin, että nykyinen ja tuleva liikennöinti toimii turvallisesti. Järjestelmän avulla parannetaan monimutkaisten ja turvallisuuden kannalta kriittisten tilanteiden hallintaa.

Hankinnan kulku

Hankesuunnitelma

Liikennelaitoksen johtokunta on hyväksynyt tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelman 10.9.2015 siten, että tilannekuvajärjestelmän kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana enintään 4.310.000,00 euroa.

Kaupunginhallitukset tietotekniikkajaos on hyväksynyt hankkeen Helsingin kaupungin tietotekniikkaohjelmaan 15.10.2015.

Hankintailmoitus

HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma-ilmoituskanavassa 18.1.2017 tunnuksella 2017-001098 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 19.1.2017 tunnuksella 2017/S 013-020129. HKL julkaisi edellä mainituissa ilmoituskanavissa korjausilmoituksen 20.1.2017. Korjausilmoituksella HKL oikaisi alkuperäisessä ilmoituksessa ilmoitettua osallistumishakemusten määräaikaa sekä teknisten määrittelyjen saatavuuden määräaikaa.   Hankintamenettelynä käytettiin erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaista neuvottelumenettelyä. Osallistumishakemuksia saapui määräaikaan 2.3.2017 yhteensä kymmenen (10) kappaletta seuraavilta yrityksiltä:

        Affecto Finland Oy

        CGI Suomi Oy

        Digia Finland Oy

        Innofactor Business Solutions Oy

        Insta DefSec Oy

        Mipro Oy

        Patria Aviation Oy

        Solita Oy

        Teleste Oyj

        Tieto Finland Oy

HKL käsitteli osallistumishakemukset ja valitsi osallistumispyynnössä ilmoitettujen vertailuperusteiden mukaisesti seuraavat viisi (5) eniten pisteitä saanutta, vähimmäisvaatimukset täyttänyttä ehdokasta mukaan tarjouskilpailuun:

        Mipro Oy

        Teleste Oyj

        Tieto Finland Oy

        CGI Suomi Oy

        Patria Aviation Oy

Osallistumishakemusten pisteytys ja vertailutaulukko ovat esityslistan liitteenä (liite 1).

Alustava tarjouspyyntö sekä neuvottelut

HKL lähetti edellä mainituille ehdokkaille neuvottelukutsut ja alustavat tarjouspyynnöt 27.10.2017. Alustavat tarjoukset tuli antaa 17.11.2017 klo 12:00 mennessä. Hankintayksikkö ilmoitti neuvottelukutsussa, että alustavan tarjouksen jättäminen on edellytys neuvotteluihin osallistumiselle ja, että mikäli alustavaa tarjousta ei ole jätetty alustavan tarjouspyynnön mukaisesti, suljetaan tarjoaja pois tarjouskilpailusta. Määräaikaan 17.11.2017 klo. 12.00 mennessä seuraavat ehdokkaat jättivät alustavan tarjouksen:

        Mipro Oy

        Teleste Oyj

        Tieto Finland Oy

        CGI Suomi Oy

HKL kävi edellä mainittujen tarjoajien kanssa yhteensä kolme (3) neuvottelukierrosta seuraavasti:

        Ensimmäinen neuvottelukierros 23.11.2017 – 8.12.2017

        Toinen neuvottelukierros 3.1.2018 – 11.1.2018

        Kolmas neuvottelukierros 13.2.2018 – 28.2.2018

Neuvottelukierroksilla käsiteltiin muun muassa HKL:n järjestelmälle asettamia vaatimuksia sekä hankintasopimuksen kaupallisia ehtoja. Ennen lopullisen tarjouspyynnön julkaisua HKL järjesti hankinta-asiakirjojen kommentointikierroksen, jolloin tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kommentteja hankinta-asiakirjoihin.

Lopullinen tarjouspyyntö

HKL julkaisi lopullisen tarjouspyynnön 11.4.2018. Lopulliseen tarjouspyyntöön tulleet lisäkysymykset tuli olla toimitettuna 30.4.2018 klo 12.00 mennessä ja niihin lähetettiin vastaukset 9.5.2018. Lopulliset tarjoukset tuli jättää 16.5.2018 mennessä.

Määräaikaan mennessä lopullisen tarjouksen jättivät kaikki alustavan tarjouksen jättäneet sekä neuvotteluihin osallistuneet tarjoajat (Mipro Oy, Teleste Oyj, Tieto Finland Oy ja CGI Suomi Oy).

Tarjousten selonottoneuvottelut

HKL järjesti kunkin tarjoajan kanssa erikseen tarjousten selonottoneuvottelut. Neuvottelut pidettiin ajalla 29.8.2018 – 3.9.2018. Tarjousten selonottoneuvotteluiden tarkoituksena oli varmistaa, että tarjoajat olivat tulkinneet hankinta-asiakirjoihin sisältyvää sopimuskokonaisuutta HKL:n tarkoituksen mukaisesti, jolloin HKL pystyi varmistamaan, että tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaiset.

Toimittajan valinta

Kaikkien tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset, jonka jälkeen tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnön mukaisesti seuraavasti:

Hinnan painoarvo kokonaispisteistä on 60 %. Vertailussa halvin hinta sai 120 pistettä ja muut tarjoukset kaavalla: (halvin hinta / vertailtava hinta) x 120 p.

Laadun painoarvo on 40 %. Laatupisteet laskettiin yhteen vertailutaulukossa esitetyllä tavalla ja laatuvertailussa parhaat pisteet saanut tarjoaja sai 80 pistettä ja muut tarjoukset pisteytettiin kaavalla: (vertailtava pistemäärä/paras pistemäärä) x 80 p.

Laatuvertailussa pisteytettiin seuraavat tarjoajien tarjouksissaan esittämät asiat:

        Projektissuunnitelma (25 % osuus laatuvertailussa)

        Järjestelmän käytettävyys (37,5 % osuus laatuvertailusta)

        Järjestelmän toiminnallisuus (37,5 % osuus laatuvertailussa)

Laatuvertailun suoritti HKL:n asiantuntijaryhmä. Laatupisteiden perustelut on esitetty vertailutaulukossa.

Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:

Tarjousten vertailutaulukko on esityslistan liitteenä (liite 2).

Esittelijä

yksikön johtaja

Arttu Kuukankorpi

Lisätiedot

Kari Huvinen, turvallisuussuunnittelija, puhelin: 310 35456

kari.huvinen(a)hel.fi

Mauri Koski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34904

mauri.koski(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite 1_46H16 Osallistumishakemusten vertailutaulukko

2

Liite 2_46H16 Tarjousten vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

 

Kirjanpito

 

Sopimussihteeri

 

Hallintopäällikkö

 

Turvallisuussuunnittelija

 

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

Osallistumishakemuksen jättäneet

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Esitysteksti
Liite 1
Liite 2

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 53250

Toinen linja 7 A

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566