Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 15/2018 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 13.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 133
HKL:n kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän hankinta
HEL 2018-009272 T 02 08 01 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä HKL:n kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän tarjouskilpailun tarjousten vertailun esityksen mukaisesti ja oikeuttaa HKL:n tilaamaan kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän (Järjestelmä) suunnittelun, toteutuksen ja käyttöönoton kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneelta Teleste Oyj:ltä yhteensä enintään 1.600.000,00 euron (alv 0 %) kiinteään kokonaishintaan sekä Järjestelmän tuki-, ylläpito- ja käyttöpalvelut seitsemän (7) vuoden sopimuskaudeksi yhteensä enintään 571.200,00 euron kokonaishintaan (tasossa Q4/2017) seuraavasti:
Tarjouskilpailun perusteella tehtävät sopimukset:
Puitesopimus
Toimitussopimus kokonaisturvallisuuden tilannekuvajärjestelmän suunnittelusta, toteutuksesta ja käyttöönotosta
Sopimus tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluista (sisältäen sisältyy 500 tuntia ohjelmointityötä vuodessa järjestelmän kehittämiseen)
Sopimuskausi:
Puitesopimus on voimassa viisitoista (15) vuotta sopimuksen allekirjoituksesta
Toimitussopimus on voimassa, kunnes toimitussopimuksen mukainen tilannekuvajärjestelmä on kokonaisuudessaan tuotantokäyttövalmiudessa
Sopimus tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluista on voimassa seitsemän (7) vuottaa siitä, kun tilannekuvajärjestelmä on kokonaisuudessaan hyväksytysti vastaanotettu ja tuotantokäytössä
HKL:llä on oikeus jatkaa sopimusta tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluista yhden optiokauden ajan viideksi (5) vuodeksi.
Arvonlisäverottoman hinnan muodostuminen:
Kiinteähintainen toimitus 1.600.000,00 euroa
Tuki- ja ylläpitopalvelut seitsemän (7) vuoden sopimuskaudelle 319.200,00 euroa (3.800,00 euroa /kk)
Käyttöpalvelut (ml. kaikki käyttöpalvelun tuottamiseen tarvittavat lisenssit) ja tarjouspyynnön mukaiset tietoliikenneyhteydet seitsemän (7) vuoden sopimuskaudelle 252.000,00 € (3.000,00 euroa / kk)
Tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluiden hinnanmuutoksiin sovelletaan tarjouspyynnön mukaisia hinnanmuutosehtoja
Lisäksi johtokunta oikeutti HKL:n tilaamaan sopimuskauden aikana toimituksen jälkeisiä lisätöitä yhteensä enintään 632.300,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan Teleste Oyj:n tarjouksen mukaisin hinnoin.
Lisäksi johtokunta päätti, että tuki-, ylläpito- ja käyttöpalveluiden optiokauden käytöstä päätetään ennen perussopimuskauden päättymistä johtokunnassa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot
Kari Huvinen, turvallisuussuunnittelija, puhelin: 310 35456
kari.huvinen(a)hel.fi
Mauri Koski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34904
mauri.koski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1_46H16 Osallistumishakemusten vertailutaulukko |
2 | Liite 2_46H16 Tarjousten vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Hallintopäällikkö |
|
Turvallisuussuunnittelija |
|
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Osallistumishakemuksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 46H/16, jossa Teleste Oyj:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Metron toimintaympäristön laajetessa ja teknisten järjestelmien lisääntyessä tietomäärät kasvavat siten, ettei nykyisellä henkilökunnalla ja erillisillä teknisillä järjestelmillä kyetä riittävästi havaitsemaan
turvallisuuden kannalta oleellisia tilatietoja ja tapahtumia. Järjestelmän tarkoituksena on tukea metroliikenteen kokonaisturvallisuuden valvontaa ja hallintaa niin, että nykyinen ja tuleva liikennöinti toimii turvallisesti. Järjestelmän avulla parannetaan monimutkaisten ja turvallisuuden kannalta kriittisten tilanteiden hallintaa.
Hankinnan kulku
Hankesuunnitelma
Liikennelaitoksen johtokunta on hyväksynyt tilannekuvajärjestelmän hankesuunnitelman 10.9.2015 siten, että tilannekuvajärjestelmän kokonaiskustannukset ovat arvonlisäverottomana enintään 4.310.000,00 euroa.
Kaupunginhallitukset tietotekniikkajaos on hyväksynyt hankkeen Helsingin kaupungin tietotekniikkaohjelmaan 15.10.2015.
Hankintailmoitus
HKL käynnisti hankinnan julkaisemalla hankintailmoituksen Hilma-ilmoituskanavassa 18.1.2017 tunnuksella 2017-001098 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 19.1.2017 tunnuksella 2017/S 013-020129. HKL julkaisi edellä mainituissa ilmoituskanavissa korjausilmoituksen 20.1.2017. Korjausilmoituksella HKL oikaisi alkuperäisessä ilmoituksessa ilmoitettua osallistumishakemusten määräaikaa sekä teknisten määrittelyjen saatavuuden määräaikaa. Hankintamenettelynä käytettiin erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaista neuvottelumenettelyä. Osallistumishakemuksia saapui määräaikaan 2.3.2017 yhteensä kymmenen (10) kappaletta seuraavilta yrityksiltä:
Affecto Finland Oy
CGI Suomi Oy
Digia Finland Oy
Innofactor Business Solutions Oy
Insta DefSec Oy
Mipro Oy
Patria Aviation Oy
Solita Oy
Teleste Oyj
Tieto Finland Oy
HKL käsitteli osallistumishakemukset ja valitsi osallistumispyynnössä ilmoitettujen vertailuperusteiden mukaisesti seuraavat viisi (5) eniten pisteitä saanutta, vähimmäisvaatimukset täyttänyttä ehdokasta mukaan tarjouskilpailuun:
Mipro Oy
Teleste Oyj
Tieto Finland Oy
CGI Suomi Oy
Patria Aviation Oy
Osallistumishakemusten pisteytys ja vertailutaulukko ovat esityslistan liitteenä (liite 1).
Alustava tarjouspyyntö sekä neuvottelut
HKL lähetti edellä mainituille ehdokkaille neuvottelukutsut ja alustavat tarjouspyynnöt 27.10.2017. Alustavat tarjoukset tuli antaa 17.11.2017 klo 12:00 mennessä. Hankintayksikkö ilmoitti neuvottelukutsussa, että alustavan tarjouksen jättäminen on edellytys neuvotteluihin osallistumiselle ja, että mikäli alustavaa tarjousta ei ole jätetty alustavan tarjouspyynnön mukaisesti, suljetaan tarjoaja pois tarjouskilpailusta. Määräaikaan 17.11.2017 klo. 12.00 mennessä seuraavat ehdokkaat jättivät alustavan tarjouksen:
Mipro Oy
Teleste Oyj
Tieto Finland Oy
CGI Suomi Oy
HKL kävi edellä mainittujen tarjoajien kanssa yhteensä kolme (3) neuvottelukierrosta seuraavasti:
Ensimmäinen neuvottelukierros 23.11.2017 – 8.12.2017
Toinen neuvottelukierros 3.1.2018 – 11.1.2018
Kolmas neuvottelukierros 13.2.2018 – 28.2.2018
Neuvottelukierroksilla käsiteltiin muun muassa HKL:n järjestelmälle asettamia vaatimuksia sekä hankintasopimuksen kaupallisia ehtoja. Ennen lopullisen tarjouspyynnön julkaisua HKL järjesti hankinta-asiakirjojen kommentointikierroksen, jolloin tarjoajilla oli mahdollisuus esittää kommentteja hankinta-asiakirjoihin.
Lopullinen tarjouspyyntö
HKL julkaisi lopullisen tarjouspyynnön 11.4.2018. Lopulliseen tarjouspyyntöön tulleet lisäkysymykset tuli olla toimitettuna 30.4.2018 klo 12.00 mennessä ja niihin lähetettiin vastaukset 9.5.2018. Lopulliset tarjoukset tuli jättää 16.5.2018 mennessä.
Määräaikaan mennessä lopullisen tarjouksen jättivät kaikki alustavan tarjouksen jättäneet sekä neuvotteluihin osallistuneet tarjoajat (Mipro Oy, Teleste Oyj, Tieto Finland Oy ja CGI Suomi Oy).
Tarjousten selonottoneuvottelut
HKL järjesti kunkin tarjoajan kanssa erikseen tarjousten selonottoneuvottelut. Neuvottelut pidettiin ajalla 29.8.2018 – 3.9.2018. Tarjousten selonottoneuvotteluiden tarkoituksena oli varmistaa, että tarjoajat olivat tulkinneet hankinta-asiakirjoihin sisältyvää sopimuskokonaisuutta HKL:n tarkoituksen mukaisesti, jolloin HKL pystyi varmistamaan, että tarjoajien tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaiset.
Toimittajan valinta
Kaikkien tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaiset, jonka jälkeen tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnön mukaisesti seuraavasti:
Hinnan painoarvo kokonaispisteistä on 60 %. Vertailussa halvin hinta sai 120 pistettä ja muut tarjoukset kaavalla: (halvin hinta / vertailtava hinta) x 120 p.
Laadun painoarvo on 40 %. Laatupisteet laskettiin yhteen vertailutaulukossa esitetyllä tavalla ja laatuvertailussa parhaat pisteet saanut tarjoaja sai 80 pistettä ja muut tarjoukset pisteytettiin kaavalla: (vertailtava pistemäärä/paras pistemäärä) x 80 p.
Laatuvertailussa pisteytettiin seuraavat tarjoajien tarjouksissaan esittämät asiat:
Projektissuunnitelma (25 % osuus laatuvertailussa)
Järjestelmän käytettävyys (37,5 % osuus laatuvertailusta)
Järjestelmän toiminnallisuus (37,5 % osuus laatuvertailussa)
Laatuvertailun suoritti HKL:n asiantuntijaryhmä. Laatupisteiden perustelut on esitetty vertailutaulukossa.
Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:
Tarjousten vertailutaulukko on esityslistan liitteenä (liite 2).
Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot
Kari Huvinen, turvallisuussuunnittelija, puhelin: 310 35456
kari.huvinen(a)hel.fi
Mauri Koski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34904
mauri.koski(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite 1_46H16 Osallistumishakemusten vertailutaulukko |
2 | Liite 2_46H16 Tarjousten vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Sopimussihteeri |
|
Hallintopäällikkö |
|
Turvallisuussuunnittelija |
|
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Osallistumishakemuksen jättäneet | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 53250 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
| |||