Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2018 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/5 | |
| 03.05.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 71
Kaupunkipyöräkauden pidentäminen ja Citybike Finland Oy:n bonukset kaudella 2017
HEL 2018-003672 T 00 01 04 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti pidentää kaupunkipyöräpalvelun kautta yhdellä kuukaudella siten, että palvelu on käytettävissä vuosittain 3.4.-31.10. välisenä aikana. Samalla se päätti hankkia Citybike Finland Oy:ltä kaupunkipyöräpalvelun tuottamisen lisäkuukauden (huhtikuu) aikana kahdeksaksi (8) vuodeksi 2018 alkavan sopimuskauden alusta lähtien yhteensä enintään 950.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi kaupunkipyöräpalvelun toteuttamisesta päätettiin maksaa sopimuksen mukainen bonus palvelutason ylittämisestä vuodelta 2017. Bonusta maksetaan raja-arvon ylittävistä neljästä prosentista yhteensä 40 000 euroa (alv 0 %). Tämän päätöksen jälkeen hankinnan kokonaishinta on yhteensä n. 13,9 milj. euroa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753
samuli.makinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Yksikön johtaja |
|
Projekti-insinööri |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Kauden jatkaminen
Kaupunkipyöräpalvelun hankintapäätöksessä (20.10.2015 § 178, HEL 2014-003639 T 00 01 04 00) johtokunta oikeutti HKL:n käyttämään 1,295 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollisiin lisä- ja muutostöihin. Hankinta kustannetaan tästä varasta.
Liikennelaitoksen johtokunta korotti kaupunkipyörien käyttömaksuja (24.1.2018 § 17, HEL 2018-000613 T 02 05 00) kattamaan tätä lisäkustannusta.
Kaupunkipyöräpalvelun kauden pidentäminen kattamaan myös huhtikuun perustuu palvelusta saatuun palautteeseen sekä kausien 2016 - 2017 käytön aktiivisuuteen.
Kaupunkipyöräpalvelun käyttökauden pituutta on toivottu asiakaspalautteissa laajennettavaksi. Kaupunkipyöräpalvelun ympärivuotisuudesta on tehty myös valtuustoaloite (Sameli Sivonen, 29.11.2017), johon HKL:n johtokunta päätti lausunnossaan, (08.02.2018 § 22) kautta aikaistettavan kuukaudella, mikäli mahdollista. Mahdollisimman pitkä käyttökausi tuo kaupunkilaisille parhaan hyödyn palvelusta, helpottaessaan ja nopeuttaessaan liikkumista koko sen kauden, jonka kaupunkipyörät hyvin palvelevat liikkumistarpeita.
Käyttötilastoista (kuva 1) on havaittavissa, että kaupunkipyörillä tehtyjen matkojen määrät olleet korkeahkolla tasolla heti kauden ensimmäisiltä viikoilta lähtien. Sen sijaan loppukaudella käyttömäärät laskevat selkeästi. Tästä syystä kauden pidentäminen on tarkoituksenmukaisinta toteuttaa keväällä. joten käytön voidaan odottaa olevan korkeaa myös edeltävillä viikoilla, kun palvelu aloitetaan aiemmin. Lisäksi kauden jatkaminen varsinaisille talvikuukausille kasvattaisi kustannusta varattua lisätyöbudjettia suuremmaksi, erityisesti vaadittavien laajempien muutostöiden vuoksi. Talvikäyttö vaatisi pyöräasemien sähköistämistä auringonvalon puutteen vuoksi, ja talvikunnossapito aiheuttaisi lisäresurssitarpeen niin asemien kunnossapitoon kuin muun katualueenkin lumenpoistoon, pyöräasemien viedessä tilaa. Näin kauden pidentäminen keväästä on nykyisellään toimivin kehitysvaihtoehto.
Toimittajan bonukset
Palvelutason kriteereiksi on HKL:n ja Citybike Finland Oy:n välisessä sopimuksessa määritelty kahdelle ensimmäiselle kaudelle kaksi mittaria: aika jonka pyörät ovat palvelussa käyttäjien saatavilla, sekä taustajärjestelmän toimintavarmuus.
Sopimuksen mukaan taustajärjestelmän toimintavarmuudesta ei makseta bonusta, mutta HKL voi periä toimittajalta sanktion, jos sallittu käytettävyyden raja-arvo alittuu. Raja-arvo edellyttää järjestelmän olevan käytettävissä vuorokausittain 99 % ajasta päivisin ja 95 % ajasta öisin ja kaupunkipyöräpalvelun käyttökauden ulkopuolella. Kaudella 2017 vaaditut raja-arvot ylittyivät, eikä sanktioita peritä.
Pyörien saatavuutta mittaava käytettävyysaste –mittarin tavoitetasona on, että vähintään 93 % pyöristä tulee olla jatkuvasti palvelussa asiakkaiden saatavilla kuukausittain. Jokaisesta tämän rajan ylittävästä täydestä prosentista maksetaan sopimuksen mukaan toimittajalle kymmenen tuhannen (10.000) euron bonus (alv 0 %). Kaudella 2017 vaadittu palvelutaso ylittyi neljällä prosentilla, mikä oikeuttaa toimittajan 40 000 euron (alv 0 %) bonukseen.
Esittelijä
yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753
samuli.makinen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Yksikön johtaja |
|
Projekti-insinööri |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 53250 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
| |||