Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/12 | |
| 05.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 57
Metrojunankuljettajien ajotavan seuranta-, raportointi- ja opastusjärjestelmän hankinta
HEL 2018-003562 T 02 08 02 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hankkia Transrail Sweden Ab:ltä metrojunankuljettajien ajotavan seuranta-, raportointi- ja opastusjärjestelmän yhteensä enintään 1.019.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan siten että järjestelmän kokonaishinta sisältää:
ajotavan seuranta-, raportointi- ja opastusjärjestelmän
järjestelmään liittyvät lisenssit
järjestelmän testauksen
järjestelmän koulutuksen
järjestelmän ylläpidon 10 vuodeksi
Lisäksi johtokunta päätti hankkia järjestelmään soveltuvat päätelaitteet sekä päätelaitteiden ylläpidon siten että:
päätelaitteiden kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 353.000,00 euroa (alv 0 %)
päätelaitteiden ylläpito yhteensä enintään 18.000,00 euroa (alv 0 %)
Lisäksi johtokunta päätti hankkia järjestelmään soveltuvat junatietokoneet yhteensä enintään 492.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Vielä johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n toimitusjohtajan päättämään järjestelmään tarvittavista lisätöistä yhteensä enintään 47.500,00 euron verottomaan kokonaishintaan.
Metrojunankuljettajien ajotavan seuranta-, raportointi ja opastusjärjestelmän kokonaiskustannukset ovat yhteensä enintään 1.929.500,00 euroa (alv 0 %).
Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot
Arttu Kuukankorpi, yksikön johtaja, puhelin: 310 35564
arttu.kuukankorpi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Liite 1 |
Hankinta | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Kalustopäällikkö | Liite 1 |
Kalustotekninen tukihenkilö | Liite 1 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinta perustuu HKL:n järjestämään tarjouskilpailuun 14H17, jossa Transrail Sweden Ab:n tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin.
Hankinnan tarkoituksena oli kilpailuttaa HKL:n metrojunankuljettajille opastava järjestelmä seuraavilla lähtökohdilla:
järjestelmän tulee opastaa kuljettajaa optimaaliseen ajoprofiiliin asemien välillä, siten että liikenne pysyy aikataulussa
järjestelmän tulee alentaa HKL:n energiankulutusta
järjestelmän tulee antaa työkaluja kuljettajien johtamiseen
järjestelmän tulee vähentää kalustolle ja radalle aiheutuvaa rasitusta
järjestelmän tulee tuottaa raportteja toteutuneesta ajotavasta ja täsmällisyydestä kuljettajakohtaisesti
Järjestelmän lisäksi hankinta sisältää järjestelmään soveltuvat metrojunien ohjaamoon asennettavat päätelaitteet ja niiden ylläpidon sekä järjestelmään soveltuvat junatietokoneet.
Hankesuunnitelma
Liikenneliikelaitoksen toimitusjohtaja on hyväksynyt metrojunankuljettajien ajotavan seuranta-, raportointi- ja opastusjärjestelmän hankesuunnitelman 27.2.2017 (26 §). Hankkeen enimmäishinnan korottamisesta on tehty esitys liikenneliikelaitoksen johtokunnalle 5.4.2018 (HEL 2017-002311).
Hankintailmoitus
HKL julkaisi hankintailmoituksen julkisten hankintojen ilmoituskanavassa Hilma:ssa 24.04.2017 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (ted) ilmoituksen numerolla 2017/S 061-114672.
Hankintamenettelyksi valittiin neuvottelumenettely.
Osallistumishakemuksia saapui määräaikaan (16.5.2017) mennessä kolme (3) kappaletta. Osallistumishakemuksen jättivät Cubris ApS, Transrail Sweden Ab ja Solita Oy. Kaikki osallistumishake- muksen jättäneet ehdokkaat täyttivät tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Neuvottelut ja alustavat tarjoukset
HKL lähetti em. yrityksille neuvottelukutsut 7.6.2017. Ensimmäinen neuvottelukierros käytiin 4.7.2017. Neuvottelukierroksella käsiteltiin mm. neuvottelumenettelyssä noudatettavia menettelyjä, ehdokkaiden teknistä ja aikataulullista toimintakykyä, tilaajan keskeisiä vaatimuksia hankinnalle sekä ehdokkaiden alustavia ehdotuksia ja näkemyksiä hankinnan toteuttamisesta. Ensimmäisen neuvottelukierroksen jälkeen Solita Oy vetäytyi pois tarjouskilpailusta.
Toinen neuvottelukierros käytiin 24.8.2017 ja 7.9.2017. Neuvottelukierroksella ehdokkailla oli mahdollisuus tutustua HKL:n käytössä oleviin metrojuniin. Lisäksi neuvottelukierroksella käsiteltiin ehdokkaiden kommentteja alustavaan tarjouspyyntöön, DAS-järjestelmän käyttöliittymää ja raportointia sekä muita järjestelmän teknisiä vaatimuksia ja ominaisuuksia. Toisen neuvottelukierroksen jälkeen Cubris Aps vetäytyi pois tarjouskilpailusta.
Lopulliset tarjoukset
Toisen neuvottelukierroksen jälkeen HKL lähetti lopullisen tarjouspyynnön tarjoajille 17.11.2017. Määräaikaan mennessä Transrail Sweden Ab jätti lopullisen tarjouksen. Tarjous täytti tarjouksille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Tarjousten arviointi ja vertailu
Tarjouspyynnön vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten että hinnan painoarvo oli 50 % ja laadun 50 %. Hintavertailussa otettiin huomioon järjestelmän elinkaarikustannukset 10 vuoden ajalta. Elinkaarikustannukset laskettiin seuraavasti: Järjestelmän hinta – (sähkön hinta (2,3 milj. €) * luvattu säästö % * 10 vuotta). Alle 5 % luvattua energiansäästöä ei hyväksytty. Tarjoaja, joka tarjosi alhaisimman elinkaarikustannuksen sai 50 pistettä. Muut saivat pisteitä tarjottu elinkaarikustannus / alhaisin elinkaarikustannus * 50 pistettä.
Laatuvertailussa otettiin huomioon tarjoajan projektisuunnitelma, järjestelmän käytettävyys ja järjestelmän tietosisällön ylläpito. Tarjousten vertailuliite on johtokunnan päätösehdotuksen liitteenä.
Tarjoajien hinta ja laatupisteet laskettiin yhteen ja tarjoajat saivat arviointipisteitä seuraavasti:
Tarjoaja | Hinta | Laatu | Yhteensä |
Transrail Sweden Ab | 50 | 50 | 100 |
Esittelijä
yksikön johtaja
Arttu Kuukankorpi
Lisätiedot
Arttu Kuukankorpi, yksikön johtaja, puhelin: 310 35564
arttu.kuukankorpi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Tarjoaja | Liite 1 |
Hankinta | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Kalustopäällikkö | Liite 1 |
Kalustotekninen tukihenkilö | Liite 1 |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 53250 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
| |||