Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 7/2018 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/8 | |
| 05.04.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 54
Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun päättäminen
HEL 2017-010137 T 02 08 03 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun tuloksen tuomariston arvostelupöytäkirjan mukaisesti.
Johtokunta päätti lisäksi, että jatkotoimeksiannot (varikon hankesuunnitelman laadinta ja varikon toteutussuunnitelma) voidaan tilata suorahankintana kilpailun voittaneelta työryhmältä kuitenkin niin, että päätös hankkeen jatkosuunnittelusta päätetään vielä erikseen johtokunnassa.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20459
leena.matasniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Projektipäällikkö | Liite 1 |
Työryhmät | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Arkkitehtuurikilpailun tausta ja tarkoitus
Laajasaloon Reposalmentien varteen suunnitellaan merelliselle alueelle asuinrakennuksia, palvelutiloja ja raitiovaunuvarikkoa. Lisäksi Reposalmentielle suunnitellaan raitiotietä ja huomioidaan sen jatkaminen Vartiosaareen.
Kilpailun järjestäjänä toimi Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö). Kilpailu oli hankintalain mukainen suunnittelukilpailu Laajasalon raitiovaunuvarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelin suunnittelemiseksi ja suunnittelijaryhmän valitsemiseksi.
Hankintailmoituksen mukaisesti järjestäjä lisäksi varasi oikeuden hankkia erillisneuvotteluilla viitesuunnitelman kilpailun voittaneelta työryhmältä (Kaupunkiympäristö) ja varikon hankesuunnitelman (HKL) mikäli kilpailuehdotuksen taso ja muut seikat sitä puoltavat. Lisäksi järjestäjä varasi oikeuden hankkia mahdollisuuksien mukaan Laajasalon varikon toteutussuunnitelman erillisneuvottelujen perusteella. Suunnittelukilpailun perusteella hankittavien palveluoptioiden arvo yhteensä HKL:n osalta on arviolta enintään 2.000.000,00 euroa.
Arkkitehtuurikilpailusta ilmoittaminen
Suunnittelukilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 21.6.2017. Hankinta-asiakirjat julkaistiin 21.6.2017 Tarjouspalvelu.fi palvelussa, jossa julkaistut asiakirjat olivat ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan kaikkien saatavilla sähköisessä muodossa.
Arkkitehtuurikilpailuun valitut ehdokkaat
HKL:n toimitusjohtaja päätti 21.9.2017 (34 §), että Laajasalon hybridivarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelia koskevaan arkkitehtuurikilpailuun valitaan osallistumishakemusten vertailun perusteella seuraavat neljä (4) ehdokasta:
COBE ApS
VERSTAS Arkkitehdit Oy
Anttinen Oiva arkkitehdit Oy
PES-Arkkitehdit Oy
Kilpailusäännöt ja aikataulu
Kilpailussa noudatettiin Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n kilpailusääntöjä. Kilpailun järjestäjät, palkintolautakunta ja Suomen Arkkitehtiliiton kilpailuasiantuntija olivat hyväksyneet kilpailuohjelman liitteineen. Kilpailuaika alkoi 26.9.2017 ja päättyi 22.1.2018.
Kilpailun tulokset julkistettiin 20.3.2017. HKL:n Infra- ja kalustoyksikön johtaja päätti kilpailun tulosten julkistamisen jälkeen 26.3.2018 (48 §) maksaa kilpailijoille HKL:n osuudet palkinnoista, yhteensä 129.600,00 euroa (alv 0%), kilpailuohjelman mukaisesti. HKL maksaa palkkiot Suomen Arkkitehtiliito SAFA:lle, joka edelleen maksaa palkkiot työryhmille.
Kilpailun arvostelu
Kilpailuehdotusten arvostelu suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Arkkitehtuurikilpailun ehdotuksien arvioinnin suoritti palkintolautakunta (liite 1). Arviointiryhmä kokoontui yhteensä viisi kertaa arvioidakseen ehdotuksia. Palkintolautakunnan sihteeri ja asiantuntijat eivät osallistuneet päätöksentekoon.
Kilpailun ratkaisu
Arviointiryhmä päätti yksimielisesti asettaa kilpailussa ensimmäiselle sijalle ehdotuksen numero 3 nimimerkillä ’Scapes’ sen ollen kokonaisuutena kehityskelpoisin ehdotus huomioiden eri arviointikriteerit ja arviointityön. Kullekin kilpailuun osallistuneelle ja kilpailuohjelman mukaiset hyväksytyt asiakirjat jättäneelle suunnitteluryhmälle maksetaan 36.000 euron (alv 0 %) palkkio, josta vähennetään 10 % kilpailijoiden nimeämän arviointiryhmän jäsenen palkkiota ja muita kuluja varten. Kaikkien työryhmien kilpailuehdotukset täyttivät kilpailuasiakirjojen mukaiset vaatimukset.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20459
leena.matasniemi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liite |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Projektipäällikkö | Liite 1 |
Työryhmät | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Päätöshistoria
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Infra- ja kalustoyksikkö Yksikön johtaja 23.03.2018 § 48
HEL 2017-010137 T 02 08 03 00
Päätös
Yksikön johtaja päätti, että HKL maksaa Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailuun (37H17) valituille ja kilpailuasiakirjojen vaatimusten mukaisten kilpailuehdotuksen jättäneille työryhmille (4 kpl) HKL:n osuuden palkkioista, eli yhteensä 129.600,00 euroa (alv 0%). HKL maksaa palkkiot Suomen Arkkitehtiliito SAFA:lle, joka edelleen maksaa palkkiot työryhmille.
Päätöksen perustelut
Kilpailun järjestäjänä toimi Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö). Kilpailu oli hankintalain mukainen suunnittelukilpailu Laajasalon raitiovaunuvarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelin suunnittelemiseksi ja suunnittelijaryhmän valitsemiseksi.
HKL:n toimitusjohtaja päätti 21.9.2017 (34 §), että Laajasalon hybridivarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelia koskevaan arkkitehtuurikilpailuun valitaan osallistumishakemusten vertailun perusteella neljä (4) ehdokasta.
Kullekin kilpailuun osallistuneelle ja kilpailuohjelman mukaiset hyväksytyt asiakirjat jättäneelle suunnitteluryhmälle maksetaan kilpailuohjelman mukaisesti 36.000 euron (alv 0 %) palkkio, josta vähennetään 10 % kilpailijoiden nimeämän arviointiryhmän jäsenen palkkiota ja muita kuluja varten. Kaikkien työryhmien kilpailuehdotukset täyttivät kilpailuasiakirjojen mukaiset vaatimukset.
HKL ja Kaupunkiympäristö ovat sopineet arkkitehtuurikilpailun kustannusten ja palkkioiden maksusta siten, että HKL:n osuus työryhmille maksettavista palkkioista (144.000,00 euroa) on 129.600,00 euroa (alv 0%). Kaupunkiympäristö vastaa lopuista palkkioiden osuudesta sekä muista arkkitehtuurikilpailun järjestämiseen liittyvistä kustannuksista.
Päätöksen Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun tuloksesta ja tuomariston arvostelupöytäkirjan hyväksymisestä tekee HKL:n johtokunta.
Lisätiedot
Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin
leena.matasniemi(a)hel.fi
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 21.09.2017 § 34
HEL 2017-010137 T 02 08 03 00
Päätös
Toimitusjohtaja päätti, että Laajasalon hybridivarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelia koskevaan arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan seuraavat neljä (4) ehdokasta:
COBE ApS
VERSTAS Arkkitehdit Oy
Anttinen Oiva arkkitehdit Oy
PES-Arkkitehdit Oy
Toimitusjohtaja päätti, että kaikille osallistumishakemuksen jättäneille ilmoitetaan HKL:n siirtymisestä arkkitehtuurikilpailuvaiheeseen niin, että kaikki mukana olleet yritykset saavat viivytyksettä tiedon valinnastaan kutsukilpailuun tai karsiutumisestaan tällä kertaa osallistumispyyntövaiheessa.
Päätöksen perustelut
Arkkitehtuurikilpailun tausta ja tarkoitus
Kilpailun järjestäjänä toimii Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö). Kilpailu on suunnittelukilpailu Laajasalon raitiovaunuvarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelin suunnittelemiseksi ja suunnittelijaryhmän valitsemiseksi asemakaavan viitesuunnitelman ja varikon hankesuunnitelman laadintaa varten. Lisäksi neuvotellaan mahdollisuuksien mukaan myöhemmin varikon toteutussuunnitelman laadinnasta.
Kilpailun tarkoituksena on löytää alueen jatkosuunnittelun ja kaavoituksen pohjatyöksi korkeatasoisia, vaiheittain toteuttamiskelpoisia ratkaisuja kaupunkimaisen varikon ja asumisen hybridikorttelille. Arkkitehtoniset, kaupunkikuvalliset, liikenteelliset, tekniset, toiminnalliset ja
taloudelliset tavoitteet on tarkoitus ratkaista tasapainoisesti. Asuntohankkeiden tarkoituksena on edustaa korkeatasoista asuntorakentamista.
Arkkitehtuurikilpailusta ilmoittaminen
Suunnittelukilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 21.6.2017. Hankinta-asiakirjat julkaistiin 21.6.2017 Tarjouspalvelu.fi palvelussa, jossa julkaistut asiakirjat olivat ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan kaikkien saataville sähköisessä muodossa.
Osallistumishakemusten käsittely
Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 14.8.2017 klo. 12.00 mennessä osallistumishakemuksen jättivät seuraavat kuusitoista (16) yritystä:
Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy
Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy
Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
Arkkitehtitoimisto ALA Oy
Arkkitehtitoimisto HKP Oy
Arkkitehtitoimisto K2S Oy
Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy
Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy
Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen - Komonen Oy
Avanto Arkkitehdit Oy
Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy
COBE ApS
Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy
Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy
PES-Arkkitehdit Oy
VERSTAS Arkkitehdit Oy
Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy:n, Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy :n, Avanto Arkkitehdit Oy:n ja Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy:n osallistumishakemukset hylättiin, sillä ne eivät täyttäneet ehdokkaiden soveltuvuudella asetettua seuraava tarjouspyynnön mukaista vähimmäisvaatimusta: Liikennesuunnittelijan vähimmäisvaatimuksena pidetään kelpoisuusvaatimusta insinöörin korkeakoulututkinnosta.
Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävien ehdokkaiden osalta suoritettiin osallistumishakemusten vertailu tarjouspyynnön mukaisesti. Vertailu suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti pisteyttämällä ehdokkaiden osallistumishakemuksessaan esittämät arkkitehtisuunnittelijan sekä liikennesuunnittelijan referenssit. Referenssien pisteytys ja pisteytyksen perusteet on kuvattu vertailutaulukossa (Liite 1).
Osallistumishakemusten vertailun perusteella arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan tarjouspyynnön mukaisesti neljä (4) eniten vertailupistettä saanutta ehdokasta.
Osallistumishakemusten vertailun perusteella neljä (4) eniten vertailupisteitä saanutta ehdokasta ovat:
COBE ApS
VERSTAS Arkkitehdit Oy
Anttinen Oiva arkkitehdit Oy
PES-Arkkitehdit Oy
Lisätiedot
Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 310 35586
ermo.mattila(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 53250 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
| |||