Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

7/2018

1 (1)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/8

 

05.04.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 54

Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun päättäminen

HEL 2017-010137 T 02 08 03 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti hyväksyä Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun tuloksen tuomariston arvostelupöytäkirjan mukaisesti.

Johtokunta päätti lisäksi, että jatkotoimeksiannot (varikon hankesuunnitelman laadinta ja varikon toteutussuunnitelma) voidaan tilata suorahankintana kilpailun voittaneelta työryhmältä kuitenkin niin, että päätös hankkeen jatkosuunnittelusta päätetään vielä erikseen johtokunnassa.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20459

leena.matasniemi(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Kirjanpito

Liite 1

Projektipäällikkö

Liite 1

Työryhmät

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Arkkitehtuurikilpailun tausta ja tarkoitus

Laajasaloon Reposalmentien varteen suunnitellaan merelliselle alueelle asuinrakennuksia, palvelutiloja ja raitiovaunuvarikkoa. Lisäksi Reposalmentielle suunnitellaan raitiotietä ja huomioidaan sen jatkaminen Vartiosaareen.

Kilpailun järjestäjänä toimi Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö). Kilpailu oli hankintalain mukainen suunnittelukilpailu Laajasalon raitiovaunuvarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelin suunnittelemiseksi ja suunnittelijaryhmän valitsemiseksi.

Hankintailmoituksen mukaisesti järjestäjä lisäksi varasi oikeuden hankkia erillisneuvotteluilla viitesuunnitelman kilpailun voittaneelta työryhmältä (Kaupunkiympäristö) ja varikon hankesuunnitelman (HKL) mikäli kilpailuehdotuksen taso ja muut seikat sitä puoltavat. Lisäksi järjestäjä varasi oikeuden hankkia mahdollisuuksien mukaan Laajasalon varikon toteutussuunnitelman erillisneuvottelujen perusteella. Suunnittelukilpailun perusteella hankittavien palveluoptioiden arvo yhteensä HKL:n osalta on arviolta enintään 2.000.000,00 euroa.

Arkkitehtuurikilpailusta ilmoittaminen

Suunnittelukilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 21.6.2017. Hankinta-asiakirjat julkaistiin 21.6.2017 Tarjouspalvelu.fi palvelussa, jossa julkaistut asiakirjat olivat ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan kaikkien saatavilla sähköisessä muodossa.

Arkkitehtuurikilpailuun valitut ehdokkaat

HKL:n toimitusjohtaja päätti 21.9.2017 (34 §), että Laajasalon hybridivarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelia koskevaan arkkitehtuurikilpailuun valitaan osallistumishakemusten vertailun perusteella seuraavat neljä (4) ehdokasta:

        COBE ApS

        VERSTAS Arkkitehdit Oy

        Anttinen Oiva arkkitehdit Oy

        PES-Arkkitehdit Oy

Kilpailusäännöt ja aikataulu

Kilpailussa noudatettiin Suomen Arkkitehtiliitto SAFA:n kilpailusääntöjä. Kilpailun järjestäjät, palkintolautakunta ja Suomen Arkkitehtiliiton kilpailuasiantuntija olivat hyväksyneet kilpailuohjelman liitteineen. Kilpailuaika alkoi 26.9.2017 ja päättyi 22.1.2018.

Kilpailun tulokset julkistettiin 20.3.2017. HKL:n Infra- ja kalustoyksikön johtaja päätti kilpailun tulosten julkistamisen jälkeen 26.3.2018 (48 §) maksaa kilpailijoille HKL:n osuudet palkinnoista, yhteensä  129.600,00 euroa (alv 0%), kilpailuohjelman mukaisesti. HKL maksaa palkkiot Suomen Arkkitehtiliito SAFA:lle, joka edelleen maksaa palkkiot työryhmille.

Kilpailun arvostelu

Kilpailuehdotusten arvostelu suoritettiin kilpailuohjelmassa kuvattujen arvosteluperusteiden mukaisesti. Arkkitehtuurikilpailun ehdotuksien arvioinnin suoritti palkintolautakunta (liite 1). Arviointiryhmä kokoontui yhteensä viisi kertaa arvioidakseen ehdotuksia. Palkintolautakunnan sihteeri ja asiantuntijat eivät osallistuneet päätöksentekoon.

Kilpailun ratkaisu

Arviointiryhmä päätti yksimielisesti asettaa kilpailussa ensimmäiselle sijalle ehdotuksen numero 3 nimimerkillä ’Scapes’ sen ollen kokonaisuutena kehityskelpoisin ehdotus huomioiden eri arviointikriteerit ja arviointityön. Kullekin kilpailuun osallistuneelle ja kilpailuohjelman mukaiset hyväksytyt asiakirjat jättäneelle suunnitteluryhmälle maksetaan 36.000 euron (alv 0 %) palkkio, josta vähennetään 10 % kilpailijoiden nimeämän arviointiryhmän jäsenen palkkiota ja muita kuluja varten. Kaikkien työryhmien kilpailuehdotukset täyttivät kilpailuasiakirjojen mukaiset vaatimukset.

Esittelijä

yksikön johtaja

Artturi Lähdetie

Lisätiedot

Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin: 310 20459

leena.matasniemi(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite

Muutoksenhaku

Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Kirjanpito

Liite 1

Projektipäällikkö

Liite 1

Työryhmät

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Päätöshistoria

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Infra- ja kalustoyksikkö Yksikön johtaja 23.03.2018 § 48

HEL 2017-010137 T 02 08 03 00

Päätös

Yksikön johtaja päätti, että HKL maksaa Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailuun (37H17) valituille ja kilpailuasiakirjojen vaatimusten mukaisten kilpailuehdotuksen jättäneille työryhmille (4 kpl) HKL:n osuuden palkkioista, eli yhteensä 129.600,00 euroa (alv 0%). HKL maksaa palkkiot Suomen Arkkitehtiliito SAFA:lle, joka edelleen maksaa palkkiot työryhmille.

Päätöksen perustelut

Kilpailun järjestäjänä toimi Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö). Kilpailu oli hankintalain mukainen suunnittelukilpailu Laajasalon raitiovaunuvarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelin suunnittelemiseksi ja suunnittelijaryhmän valitsemiseksi.

HKL:n toimitusjohtaja päätti 21.9.2017 (34 §), että Laajasalon hybridivarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelia koskevaan arkkitehtuurikilpailuun valitaan osallistumishakemusten vertailun perusteella neljä (4) ehdokasta.

Kullekin kilpailuun osallistuneelle ja kilpailuohjelman mukaiset hyväksytyt asiakirjat jättäneelle suunnitteluryhmälle maksetaan kilpailuohjelman mukaisesti 36.000 euron (alv 0 %) palkkio, josta vähennetään 10 % kilpailijoiden nimeämän arviointiryhmän jäsenen palkkiota ja muita kuluja varten. Kaikkien työryhmien kilpailuehdotukset täyttivät kilpailuasiakirjojen mukaiset vaatimukset.

HKL ja Kaupunkiympäristö ovat sopineet arkkitehtuurikilpailun kustannusten ja palkkioiden maksusta siten, että HKL:n osuus työryhmille maksettavista palkkioista (144.000,00 euroa) on 129.600,00 euroa (alv 0%). Kaupunkiympäristö vastaa lopuista palkkioiden osuudesta sekä muista arkkitehtuurikilpailun järjestämiseen liittyvistä kustannuksista.

Päätöksen Laajasalon hybridivarikon arkkitehtuurikilpailun tuloksesta ja tuomariston arvostelupöytäkirjan hyväksymisestä tekee HKL:n johtokunta.

Lisätiedot

Leena Mätäsniemi, projektipäällikkö, puhelin

leena.matasniemi(a)hel.fi

 

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 21.09.2017 § 34

HEL 2017-010137 T 02 08 03 00

Päätös

Toimitusjohtaja päätti, että Laajasalon hybridivarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelia koskevaan arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan seuraavat neljä (4) ehdokasta:

        COBE ApS

        VERSTAS Arkkitehdit Oy

        Anttinen Oiva arkkitehdit Oy

        PES-Arkkitehdit Oy

Toimitusjohtaja päätti, että kaikille osallistumishakemuksen jättäneille ilmoitetaan HKL:n siirtymisestä arkkitehtuurikilpailuvaiheeseen niin, että kaikki mukana olleet yritykset saavat viivytyksettä tiedon valinnastaan kutsukilpailuun tai karsiutumisestaan tällä kertaa osallistumispyyntövaiheessa.

Päätöksen perustelut

Arkkitehtuurikilpailun tausta ja tarkoitus

Kilpailun järjestäjänä toimii Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL) sekä Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala (Kaupunkiympäristö). Kilpailu on suunnittelukilpailu Laajasalon raitiovaunuvarikon ja siihen liittyvän asumisen hybridikorttelin suunnittelemiseksi ja suunnittelijaryhmän valitsemiseksi asemakaavan viitesuunnitelman ja varikon hankesuunnitelman laadintaa varten. Lisäksi neuvotellaan mahdollisuuksien mukaan myöhemmin varikon toteutussuunnitelman laadinnasta.

Kilpailun tarkoituksena on löytää alueen jatkosuunnittelun ja kaavoituksen pohjatyöksi korkeatasoisia, vaiheittain toteuttamiskelpoisia ratkaisuja kaupunkimaisen varikon ja asumisen hybridikorttelille. Arkkitehtoniset, kaupunkikuvalliset, liikenteelliset, tekniset, toiminnalliset ja
taloudelliset tavoitteet on tarkoitus ratkaista tasapainoisesti. Asuntohankkeiden tarkoituksena on edustaa korkeatasoista asuntorakentamista.

Arkkitehtuurikilpailusta ilmoittaminen

Suunnittelukilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa (TED) 21.6.2017. Hankinta-asiakirjat julkaistiin 21.6.2017 Tarjouspalvelu.fi palvelussa, jossa julkaistut asiakirjat olivat ilmaiseksi, rajoituksetta, suoraan ja kokonaan kaikkien saataville sähköisessä muodossa.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 14.8.2017 klo. 12.00 mennessä osallistumishakemuksen jättivät seuraavat kuusitoista (16) yritystä:

        Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy 

        Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy 

        Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy 

        Arkkitehtitoimisto ALA Oy 

        Arkkitehtitoimisto HKP Oy 

        Arkkitehtitoimisto K2S Oy

        Arkkitehtityöhuone Artto Palo Rossi Tikka Oy

        Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy 

        Arkkitehtuuritoimisto Heikkinen - Komonen Oy 

        Avanto Arkkitehdit Oy

        Arkkitehtitoimisto Pekka Helin & Co Oy 

        COBE ApS

        Huttunen-Lipasti-Pakkanen Oy 

        Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy 

        PES-Arkkitehdit Oy 

        VERSTAS Arkkitehdit Oy  

Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy:n, Arkkitehtuuritoimisto B & M Oy :n, Avanto Arkkitehdit Oy:n ja Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy:n osallistumishakemukset hylättiin, sillä ne eivät täyttäneet ehdokkaiden soveltuvuudella asetettua seuraava tarjouspyynnön mukaista vähimmäisvaatimusta: Liikennesuunnittelijan vähimmäisvaatimuksena pidetään kelpoisuusvaatimusta insinöörin korkeakoulututkinnosta. 

Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimukset täyttävien ehdokkaiden osalta suoritettiin osallistumishakemusten vertailu tarjouspyynnön mukaisesti. Vertailu suoritettiin tarjouspyynnön mukaisesti pisteyttämällä ehdokkaiden osallistumishakemuksessaan esittämät arkkitehtisuunnittelijan sekä liikennesuunnittelijan referenssit. Referenssien pisteytys ja pisteytyksen perusteet on kuvattu vertailutaulukossa (Liite 1).

Osallistumishakemusten vertailun perusteella arkkitehtuurikutsukilpailuun valitaan tarjouspyynnön mukaisesti neljä (4) eniten vertailupistettä saanutta ehdokasta.

Osallistumishakemusten vertailun perusteella neljä (4) eniten vertailupisteitä saanutta ehdokasta ovat:

        COBE ApS

        VERSTAS Arkkitehdit Oy

        Anttinen Oiva arkkitehdit Oy

        PES-Arkkitehdit Oy

Lisätiedot

Ermo Mattila, projektipäällikkö, puhelin: 310 35586

ermo.mattila(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 53250

Toinen linja 7 A

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566