Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

4/2018

1 (1)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/2

 

15.02.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 29

Liikenneliikelaitoksen tilinpäätös vuonna 2017

HEL 2018-001545 T 02 06 01 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti

        hyväksyä ja allekirjoittaa liikenneliikelaitoksen vuoden 2017 tilinpäätöksen ja

        lähettää liikenneliikelaitoksen tilinpäätöksen edelleen kaupunginhallitukselle maininnalla, että tehdyn 2.974.979,22 euron suuruisen poistoeron vähennyksen ja 3.892.770,20 euron suuruisen investointivarauksen lisäyksen jälkeen tilikauden tulos on ylijäämäinen 2.974.979,22 euroa.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433

ari.paivarinta(a)hel.fi

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijä

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Vuoden 2017 talousarvion HKL:n sitovat toiminnalliset tavoitteet toteutuivat seuraavasti:

        Tilikauden tulos vähintään nolla

        Liikennöintikustannukset per paikka-km laskevat (positiivinen tuottavuuskehitys)

        Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2016 tasolla (raitioliikenne 2016: 4,04; metroliikenne 2016: 4,19)

        Liikennöinnin luotettavuus säilyy vuoden 2016 tasolla (raitioliikenne: 99,84 %; metroliikenne 99,84 %)

        Matkustajien kokema järjestys ja turvallisuus paranevat vuoden 2016 tasosta (raitioliikenne 4,22 ja metroliikenne 4,18)

HKL:n kahdeksasta (8) sitovasta tavoitteesta toteutui neljä (4).

HKL:n johtokunnan kokouksessa 18.1.2018 arvioitiin, että tavoitteista toteutuisi viisi (5). Tuottavuutta koskeva tavoite ei kuitenkaan lopulta toteutunut. Paikkakilometrit nousivat edellisestä vuodesta noin 11 %:lla, mutta kokonaiskustannukset nousivat hieman enemmän. Suoritteita ei toteutunut suunnitellusti, koska länsimetron matkustajaliikenne alkoi vasta marraskuussa 2017  ja vuoden 2017 alkaessa arvioitu ajankohta matkustajaliikenteen alkamiselle oli vielä toukokuu 2017. Länsimetroon liittyviä kustannuksia toteutui kuitenkin ennen liikenteen alkua.

Suoritetilinpäätös

Metroliikenteessä tehtiin 67,5 milj. matkaa vuonna 2017 (2016: 64,1). Raitioliikenteessä matkoja tehtiin 60,2 milj. matkaa (2016: 56,6).

Raitioliikenteen tarjoamat paikkakilometrit nousivat hieman edellisvuodesta ja olivat 664,6 milj. paikkakilometriä (2016: 613,2). Metroliikenteessä paikkakilometrejä kertyi 2 368,5 miljoonaa (2016: 2 119,4).

Raitioliikenteessä otettiin käyttöön Jätkäsaaren Välimerenkadun uusi rata elokuussa 2017. Loppuvuonna otettiin käyttöön Reijolankadun rataosuus.

Metroliikenteessä länsimetron matkustajaliikenteen aloitus marraskuussa 2017 lisäsi suoritetasoa vuoden viimeisen 1,5 kuukauden aikana.

Käyttötalous

HKL:n tilikauden liikevaihto oli 180,6 (2016: 160,5) milj. euroa. Liikevaihto muodostuu seuraavista eristä:

        HSL:ltä laskutettavista liikennöintikorvauksista raitioliikenteestä 51,8 (2016: 50,8) milj. euroa, metroliikenteestä 35,9 (2016: 27,7) milj. euroa ja Suomenlinnan lauttaliikenteestä 3,5 (2016: 3,4) milj. euroa eli yhteensä 91,2 (2016: 81,9). milj. euroa.

        HSL:ltä laskutettavasta infrakorvauksesta 67,1 (2016: 65,5) milj. euroa. Infrakorvaus sisältää metro-, raitio-, juna-, bussi- ja lauttaliikenteen infraomaisuuden pääomakuluja sekä ylläpito- ja hallintokuluja. Helsingin kantametroliikenteen infrakorvaus on 43,1 (2016: 43,8) milj. euroa, länsimetron infrakorvaus 1,4 (2016: 0) milj. euroa, raitioinfran 18,5 (2016: 18,2) milj. euroa, bussi-infran 3,3 (2016: 2,6) milj. euroa, junainfran 0,5 (2016: 0,6) milj. euroa ja lauttainfran 0,4 (2016: 0,4) milj. euroa.

        Kaupungin tuesta 18,9 (2016: 12,5) milj. euroa, jolla katetaan infran luonteisia kuluja siltä osin kuin HSL ei niitä korvaa HKL:lle. Tällaisia kuluja ovat infrainvestointien poistojen ja korkojen korvaaminen (50 %), liityntäpysäköinti, Suomenlinnan tavaraliikenteen korvaus, bussipysäkkikustannukset, Länsimetro Oy:n vastikkeiden nettovaikutus ja pyöräilyn kustannukset. Kaupungin tuen nousu edellisvuodesta johtuu Länsimetro Oy:n nettovastikemaksujen noususta.

        Muista myyntituotoista 3,4 (2016: 0,7) milj. euroa, joka sisältää raitio- ja metroliikenteen tilausajotuottoja sekä länsimetron kunnossapitolaskutusta Länsimetro Oy:ltä. Muiden myyntitulojen nousu johtuu länsimetron kunnossapitolaskutuksesta 3,1 (2016: 0) milj. euroa.

Valmistuksena omaan käyttöön on kirjattu 5,4 (2016: 3,5) milj. euroa, joka sisältää ratojen rakentamiseen ja peruskorjaukseen liittyviä töitä sekä vanhojen vaunujen peruskorjaukseen liittyviä töitä. Valmistuksena omaan käyttöön on lisäksi kirjattu Raide-Jokerin projektiyksikön menot sekä infra- ja kalustoyksikön hankepalvelun investointeihin kohdistuneet menot, joissa on nousua edellisvuodesta.

Liiketoiminnan muut tuotot olivat 20,1 (2016: 16,3) milj. euroa, joista suurimmat yksittäiset tuotot olivat vuokrat 8,1 (2016: 8,0) milj. euroa ja mainostulot 4,2 (2016: 3,2) milj. euroa. Mainostuloissa nousua selittää kesällä 2017 alkanut uusi pysäkkikatossopimus. Liiketoiminnan muissa tuloissa on lisäksi mukana mm. kaupunkipyörämaksutuloja ja metroliikenteen koeajotuloja länsimetrossa, joissa on nousua edellisvuodesta.

Kulut ennen liikeylijäämää olivat 177,9 (2016: 156,9) milj. euroa eli 13,3 % edellisvuotta enemmän.

Aineita, tarvikkeita ja tavaroita ostettiin 14,9 (2016: 14,9) milj. eurolla. Suurin kuluerä on sähkömaksut 8,8 (2016: 8,4) milj. euroa.

Palveluiden ostot olivat 34,5 (2016: 32,3) milj. euroa. Palveluiden ostoihin sisältyvät mm. vartiointi 5,7 (2016: 4,8) milj. euroa, asiantuntijapalvelut 4,5 (2016: 3,2) milj. euroa, liikennevälineiden korjaus- ja huolto 4,2 (2016: 4,1) milj. euroa, Suomenlinnan henkilö- ja tavaraliikenteestä maksetut korvaukset 3,7 (2016: 3,5) milj. euroa ja rakennusten siivous ja ulkopuhdistus 3,3 (2016: 2,9) milj. euroa. Länsimetron vaikutus näkyy mm. vartioinnin ja siivouksen menojen nousussa.

Henkilöstökulut olivat 64,4 (2016: 60,7) milj. euroa, josta palkkojen osuus oli 49,6 (2016: 45,7) milj. euroa. Vuonna 2017 HKL:llä työskenteli keskimäärin 68 henkilöä enemmän kuin edellisvuonna.

Suunnitelman mukaiset poistot olivat 48,3 (2016: 40,9) milj. euroa. Poistotaso nostavat uusien raitio- ja metrovaunujen siirtäminen valmiiseen omaisuuteen vuoden 2017 aikana. Kesken vuoden 2016 omaisuuteen siirretyt Myllypuron metroaseman peruskorjaus ja metrovarikon laajennus vaikuttivat poistoihin koko vuoden ajalta 2017.

Liiketoiminnan muut kulut olivat 15,6 (2016: 8,0) milj. euroa. Länsimetro Oy:n vastikkeita kirjattiin vastikemenoihin 6,8 milj. euroa edellisvuotta enemmän.

Rahoituskulut ja -tuotot olivat 24,4 (2016: 22,3) milj. euroa. Infrakoron palautus kaupungille oli 12,1 (2016: 11,2) milj. euroa, korvaus peruspääomalle 8,4 (2016: 8,4) milj. euroa sekä korkokulut lainoista 3,8 (2016: 2,6) milj. euroa.

Tulos rahoituserien jälkeen eli ylijäämä ennen varausten muutoksia oli 3,9 (2016: 1,1) milj. euroa.

Uutta investointivarausta on lisätty 3,9 milj. euroa. Varaus on kohdistettu Kulosaaren metrosillan peruskorjaukseen.

Poistoeron ja investointivarauksen muutoksien jälkeen HKL:n tulos on 3,0 (2016: 2,6) milj. euroa.

Investoinnit

HKL:n investoinnit olivat 73,5 milj. euroa. Investointimeno sisältää Variotram-vaunuihin kohdistettua hinnanalennuksia 32,5 milj. euroa. Ilman hinnanalennusta investoinnit olivat 105,9 milj. euroa.

Suurin yksittäinen investointikohde oli uudet raitiovaunut 39,5 milj. euroa. Muita suuria hankkeita olivat Hakaniemen metroaseman perusparannus 6,8 milj. euroa, Helsingin metron asetinlaite 6,0 milj. euroa, uudet metrovaunut 5,0 milj. euroa, Pasilan metroasemavaraus 4,1 milj. euroa, Raide-Jokerin infra ja varikko 4,0 milj. euroa, Kruunusillat 3,7 milj. euroa ja sähköbussiliikenteen sähkönsyöttöasemat 2,8 milj. euroa.

Rahoitus ja tase

HKL ei nostanut uutta lainaa vuonna 2017. Liikennelaitos lyhensi kaupungin sisäisiä lainojaan 2,0 milj. eurolla ja ulkopuolelta nostettuja lainojaan 11,5 milj. eurolla vuonna 2017.

HKL käytti rahoituksessa sen ja kaupungin välistä luotollista käyttötiliä 59,1 milj. euron edestä (2016: 64,5).

Liikennelaitoksen taseen loppusumma oli 932,8 milj. euroa 31.12.2017 (31.12.2016: 873,5 milj. euroa). Omavaraisuusaste oli 49,3 % (2016: 52,0 %).

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433

ari.paivarinta(a)hel.fi

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

Liite

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

3101071

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

http://hkl.fi

09655783

 

FI02012566