Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2018 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 18.01.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 5
Liikenneliikelaitoksen sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2017
HEL 2018-000292 T 02 02 01
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi HKL:n sitovien tavoitteiden toteutumisen vuonna 2017 ja lähettää sen tiedoksi kaupunginkansliaan.
Esittelijä
Yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35711
sari.valasjarvi(a)hel.fi
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
ari.paivarinta(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote |
|
Kaupunginkanslia |
|
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Vuoden 2017 talousarviossa HKL:n sitovat tavoitteet olivat:
Tilikauden tulos on vähintään nolla (0)
Liikennöintikustannukset per paikka-km laskevat (positiivinen tuottavuuskehitys)
Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2016 tasolla (raitioliikenteessä 4,04 ja metroliikenteessä 4,19)
Liikennöinnin luotettavuus säilyy v. 2016 tasolla (raitioliikenteessä 99,84 %, metroliikenteessä 99,84 %)
Matkustajien kokema järjestys ja turvallisuus paranevat vuoden 2016 tasosta (raitioliikenteessä 4,22 ja metroliikenteessä 4,18)
HKL on saavuttamassa kahdeksasta (8) sitovasta tavoitteesta viisi (5). Metroliikenteen asiakastyytyväisyys sekä matkustajien kokema järjestys ja turvallisuus niin raitio- kuin metroliikenteessä jäävät myös tavoitteesta.
Tilikauden tulosta koskeva tavoite
HKL saavuttaa tulostavoitteen. Lopullinen tulos selviää, kun HKL:n tilinpäätös valmistuu helmikuussa 2017.
Tuottavuuskehitystä koskeva tavoite
HKL saavuttaa tuottavuuskehitystavoitteen. Raitioliikenteen laajennukset elokuussa 2017, metroliikenteen vuorovälin lyhennys elokuussa 2016 sekä Länsimetron aloitus marraskuussa 2017 ovat lisänneet HKL:n paikkakilometrejä. HKL:n kokonaismenoissa ei ole tapahtunut vastaavaan suuruista lisäystä vuodesta 2016.
Asiakastyytyväisyyttä koskevat tavoitteet
Asiakastyytyväisyyttä mitataan liikennöitsijäarvosanalla (arvosteluasteikko 1-5), joka raitioliikenteessä oli 4,06 ja metroliikenteessä 4,10. Tavoite 4,04 saavutettiin raitioliikenteessä, mutta metroliikenteessä jäätiin huomattavasti tavoitteen 4,19 alle. Metron liikennöitsijäarvosanaan vaikuttivat laskevasti alkuvuonna liikenteen pysäyttäneet useat tekniset viat sekä länsimetron aloituksen epävarmuustekijät ja ongelmat.
Liikennöinnin luotettavuutta koskeva tavoite
Raitio- ja metroliikenteen luotettavuustavoitteet toteutuivat. Raitioliikenteen luotettavuus oli 99,85 % ja metroliikenteen 99,89 %.
Matkustajien kokemaa järjestystä ja turvallisuutta koskevat tavoitteet
Matkustajien kokema järjestys ja turvallisuus jäivät alle tavoitetason niin raitio- kuin metroliikenteessä. Raitioliikenteen arvosana oli 4,21, joka oli niukasti alle tavoitteen 4,22. Metroliikenteen arvosana 4,15 jäi alle tavoitteen 4,18. Metromatkustajien turvallisuuden tunteeseen vaikuttivat länsimetron koeajojen sekä liikennöinnin aloituksen tuomat odottamattomat liikennöintiongelmat.
Esittelijä
Yksikön johtaja
Karoliina Rajakallio
Lisätiedot
Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35711
sari.valasjarvi(a)hel.fi
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433
ari.paivarinta(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Otteet
Ote |
|
Kaupunginkanslia |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1440 | Hämeentie 86 | 3101071 |
|
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 55 | Faksi |
| Alv.nro |
|
|
|
|
|
|
| |||