Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 8/2017 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/3 | |
| 26.10.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 68
MLNRV2 -kaluston täyskorjauksen hankesuunnitelma
HEL 2017-011272 T 00 01 04 00
Esitys
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se esittäisi valtuustolle hyväksyttäväksi 42 matalalattiaisen nivelraitiovaunun täyskorjauksen hankesuunnitelman 10.500.000,00 euron arvonlisäverottomaan enimmäishintaan.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Terhi Ruokolainen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34799
terhi.ruokolainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | MLNRV2 täyskorjauksen_hankesuunnitelma_041017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Toimitusjohtaja |
|
Yksikön johtaja |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Projekti-insinööri |
|
Esitysehdotus
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
1980-luvulla rakennetuille ja 2000-luvun alussa matalalattiaisella väliosalla varustetuille MLNRV2-sarjan matalalattiavaunuille tehdään ennakoivan kunnossapidon ohjelman mukaan peruskunnostus 500 000 kilometrin välein turvallisen liikennöinnin varmistamiseksi. Tähän mennessä tehdyt vaunujen täyskunnostukset on aloitettu huhtikuussa 2014 HKL:n osana raitiovaunukorjaamon päivittäiseen kunnossapitoon kuuluvaa prosessia. Vaunujen kunnossapito ja korjaus on lähtenyt siitä, niiden käyttö loppuu 2020-luvun alkupuolella.
HSL:n liikennöintisuunnitelmaan perustuvan HKL:n raitioliikenteen uuden kalustosuunnitelman mukaan nivelvaunujen liikennöintisuoritteet tulevat aiemmasta suunnitelmasta poiketen kasvamaan 2020-luvulla ja niiden romutusta tulee lykätä. Tästä syystä täyskorjaukset täytyy tehdä aiemmin aiottua laajemmassa mittakaavassa, jotta vaunukalusto on käytettävissä 2020-luvun lopulle saakka, jolloin ne korvataan kokonaan uudella kalustosarjalla.
Liikennöinti- ja kalustosuunnitelma aiheuttaa paineita nivelvaunujen täyskorjauksen kiihdyttämiselle. Nykytahdilla vaunut valmistuisivat vasta vuonna 2020, mutta liikennöintisuunnitelman mukaan vaunujen pitäisi olla valmiina vuotta aiemmin. HKL on laatinut peruskorjauksen toteuttamisesta oheisen hankesuunnitelman, joka mahdollistaa vaunuille suunnitellun liikennöinnin toteutumisen. Täyskorjauksen aikataulun jouduttaminen vaatii lisäresursseja kuormituksen tasaamiseksi joko HKL:n omana määräaikaisena työvoimana tai aiempaa huomattavasti laajempana alihankintana.
Täyskorjauksessa vaunujen korien ja telien korroosiovauriot korjataan siten, että ne kestävät vaunujen suunnitellun käyttöiän. Lisäksi vaunujen järjestelmät korjataan ja uusitaan tarpeellisin osin. Osa MLNRV-kaluston järjestelmistä joudutaan uusimaan täysin (mm. linjakilvet ja pääkytkimet), sillä nykyjärjestelmien varaosia ei saada riittävästi käytöstä poistetuista ja poistettavista vaunuista.
HSL on 13.6.2017 myöntänyt HKL:lle 4,2 M€ lisärahoituksen vuosille 2018-2019 MLRNV2-kaluston täyskorjauksia varten. Vaunujen täyskorjaukseen on vuosina 2014-2017 käytetty yhteensä 4,2 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 10,5 miljoonaa euroa (0,25 M€/vaunu), jolla vaunujen käyttöikää jatketaan noin kymmenen vuotta. Vanhimmat vaunut ovat tällöin käytöstä poistuessaan lähes 50 vuotta vanhoja. Vertailun vuoksi uuden raitiovaunun hankintahinta on noin 2,5 miljoonaa euroa ja arvioitu käyttöikä 40 vuotta.
Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot
Terhi Ruokolainen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34799
terhi.ruokolainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | MLNRV2 täyskorjauksen_hankesuunnitelma_041017 |
Muutoksenhaku
Oikaisuvaatimusohje, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote |
|
Toimitusjohtaja |
|
Yksikön johtaja |
|
Hankinta |
|
Kirjanpito |
|
Projekti-insinööri |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | 3101071 | 0201256-6 | FI3280001301351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | http://hkl.fi | 09655783 |
| FI02012566 |
|
| |||