Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 1/2017 | 1 (1) |
Liikenneliikelaitoksen johtokunta |
|
| |
|
| Asia/17 | |
| 13.06.2017 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 16
HKL:n kiinteistöihin, omistamiin pysäkkikalusteisiin ja raitiovaunuihin tehtyjen töhryjen poistopalvelun hankinta
HEL 2017-006762 T 02 08 02 00
Päätös
Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset töhryjen poistopalvelusta kiinteistöissä ja muissa kohteissa (hankinnan OSA 1) hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:
PSG-Turva Oy
Uudenmaan Pinnanpuhaltajat Oy
HP-Pesu Oy
niin, että
sopimuskausi on 1.10.2017 – 31.12.2020
tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
töhryjen poistotyön kiinteistöistä ja muista kohteista kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 936.000 euroa (alv 0 %)
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen käyttämään tarvittaessa option töhryjen poistosta raitiovaunupysäkeiltä, raitiovaunuliikenteen sähkönsyöttöasemilta, sähkökeskuksista ja pylväistä, terminaalialueilta sekä pintojen suoja-ainekäsittelystä.
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset raitiovaunujen töhryjen ja tarrojen poistopalvelusta sekä (hankinnan OSA 2) raitiovaunujen suoja-ainekäsittelystä hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:
PSG-Turva Oy
Länsi-Valu Oy
Uudenmaan Pinnanpuhaltajat Oy
niin, että
sopimuskausi on 1.1.2018 – 31.12.2020
tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan
töhryjen ja tarrojen poistotyön raitiovaunuista ja suoja-ainekäsittelyn kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 460.000 euroa (alv 0 %)
Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tarvittaessa käyttämään option uuden kaluston suoja-ainekäsittelystä.
Töhryn- ja tarrojenpoistotyötä tilataan sopimuskauden aikana myöhemmin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioon ottaen toimittajalta, jolla on tilaajan kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittajan kapasiteetin mukaan. Tilaaja voi järjestää erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Edellä kuvatusta toimeksiantojen ohjautumisesta voidaan poiketa tapauskohtaisesti perustellusta syystä, esimerkiksi resurssisyyt, asiakastuntemus tai toimittajan erityinen asiantuntemus.
Tilaajalla on edellä määritellystä poiketen aina myös mahdollisuus järjestää tarkennetuista ja yksilöidyistä töhryjen poistamista koskevista kokonaisuusista erillinen avoin tarjouskilpailu.
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Mari Hyvärinen, siivoustyönvalvoja, puhelin: 310 35797
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Sopimussihteeri | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Siivoustyönvalvoja | Liite 1 |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Päätösehdotus
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Esittelijän perustelut
Hankinnan kohteena ovat laskutyönä HKL:n kiinteistöjen ja raitiovaunujen sekä muiden kohteiden töhryjen- ja tarrojenpoistopalvelu.
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (27H/17, 18.04.2017) töhryjen poistopalvelu kiinteistöistä, raitiovaunuista sekä muista kohteista.
Hankintamenettelynä käytettiin EU-menettelyn mukaista avointa menettelyä. Tarjouskilpailun avoimesta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 18.04.2017 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 20.4.2017, 2017/S 077-149555. Menettelyssä kenellä tahansa oli oikeus pyytää tarjouspyyntöasiakirjoja ja osallistua tarjouskilpailuun.
Tarjousasiakirjojen määräaika oli 26.05.2017 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti hankintasopimuksen osaan 1 neljä (4) alan yritystä ja osaan 2 viisi (5) alan yritystä.
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua töhryjenpoistopalvelun tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytettiin.
Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.
Liitteessä on esitetty taulukko tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnönmukaisuuden arvioinnista.
Tarjousten vertailu tehtiin niiden tarjousten osalta, jotka täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Tarjousten ratkaisuperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus.
Uudenmaan tehopesu Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön mukaisia vähimmäisvaatimuksia ja suljettiin pois tarjouskilpailusta ennen lopullista tarjousten vertailua.
Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:
1. Hinta 70 %
Tarjoushinnoissa laskettiin kullekin tarjoajalle tehtyjen töhrynpoisto pinta-alojen mukaisesti euroa/neliö hinta. Tarjoushinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.
Halvimman palvelun tuottaja sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut saivat (halvin hinta / yrityksen hinta) x 70 pistettä.
2. Palvelun laatu 30 %
Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.
Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella
Laatutekijät ja niiden osakokonaisuudet painoarvoineen on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut yritys sai 30 laatupistettä, muut saivat (yrityksen pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.
Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana. Korkeimman yhteispistemäärän saaneet ehdokkaat valitaan palveluntuottajaksi, 3 palveluntuottajaa. Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:
Esittelijä
yksikön johtaja
Toni Jurva
Lisätiedot
Mari Hyvärinen, siivoustyönvalvoja, puhelin: 310 35797
Liitteet
1 | Vertailutaulukko |
Muutoksenhaku
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Kirjanpito | Liite 1 |
Sopimussihteeri | Liite 1 |
Yksikön johtaja | Liite 1 |
Siivoustyönvalvoja | Liite 1 |
Tarjoajat | Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 2200 | Kansakoulukatu 3 | 09 310 1691 | 0201256-6 | FI06 8000 1200 0626 37 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 10 | Faksi |
| Alv.nro |
kaupunkiymparisto@hel.fi | https://www.hel.fi/ |
|
| FI02012566 |
|
| |||