Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

1/2017

1 (1)

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

 

 

 

 

Asia/17

 

13.06.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 16

HKL:n kiinteistöihin, omistamiin pysäkkikalusteisiin ja raitiovaunuihin tehtyjen töhryjen poistopalvelun hankinta

HEL 2017-006762 T 02 08 02 00

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset töhryjen poistopalvelusta kiinteistöissä ja muissa kohteissa (hankinnan OSA 1) hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:

        PSG-Turva Oy

        Uudenmaan Pinnanpuhaltajat Oy

        HP-Pesu Oy

niin, että

        sopimuskausi on 1.10.2017 – 31.12.2020

        tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        töhryjen poistotyön kiinteistöistä ja muista kohteista kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 936.000 euroa (alv 0 %)

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen käyttämään tarvittaessa option töhryjen poistosta raitiovaunupysäkeiltä, raitiovaunuliikenteen sähkönsyöttöasemilta, sähkökeskuksista ja pylväistä, terminaalialueilta sekä pintojen suoja-ainekäsittelystä.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tekemään puitesopimukset raitiovaunujen töhryjen ja tarrojen poistopalvelusta sekä (hankinnan OSA 2) raitiovaunujen suoja-ainekäsittelystä hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiltä:

        PSG-Turva Oy

        Länsi-Valu Oy

        Uudenmaan Pinnanpuhaltajat Oy

niin, että

        sopimuskausi on 1.1.2018 – 31.12.2020

        tehtävissä sopimuksissa hinnat ovat kiinteät koko sopimuskauden ajan

        töhryjen ja tarrojen poistotyön raitiovaunuista ja suoja-ainekäsittelyn kokonaiskustannukset tehtävien puitesopimusten perusteella ovat yhteensä enintään 460.000 euroa (alv 0 %)

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen tarvittaessa käyttämään option uuden kaluston suoja-ainekäsittelystä.

Töhryn- ja tarrojenpoistotyötä tilataan sopimuskauden aikana myöhemmin yksilöityihin toimeksiantoihin kokonaistaloudellinen edullisuus huomioon ottaen toimittajalta, jolla on tilaajan kannalta parhaat edellytykset toimeksiannon suorittamiseen tilaajan toiminnan edellyttämän tarpeen ja aikataulun sekä toimittajan kapasiteetin mukaan. Tilaaja voi järjestää erillisten toimeksiantojen osalta minikilpailutuksen puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.

Edellä kuvatusta toimeksiantojen ohjautumisesta voidaan poiketa tapauskohtaisesti perustellusta syystä, esimerkiksi resurssisyyt, asiakastuntemus tai toimittajan erityinen asiantuntemus.

Tilaajalla on edellä määritellystä poiketen aina myös mahdollisuus järjestää tarkennetuista ja yksilöidyistä töhryjen poistamista koskevista kokonaisuusista erillinen avoin tarjouskilpailu.

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Mari Hyvärinen, siivoustyönvalvoja, puhelin: 310 35797

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Kirjanpito

Liite 1

Sopimussihteeri

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Siivoustyönvalvoja

Liite 1

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Liite 1

Päätösehdotus

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Esittelijän perustelut

Hankinnan kohteena ovat laskutyönä HKL:n kiinteistöjen ja raitiovaunujen sekä muiden kohteiden töhryjen- ja tarrojenpoistopalvelu.

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti puitejärjestelynä tarjouskilpailun (27H/17, 18.04.2017) töhryjen poistopalvelu kiinteistöistä, raitiovaunuista sekä muista kohteista.

Hankintamenettelynä käytettiin EU-menettelyn mukaista avointa menettelyä. Tarjouskilpailun avoimesta menettelystä ilmoitettiin julkisesti 18.04.2017 Internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa 20.4.2017, 2017/S 077-149555. Menettelyssä kenellä tahansa oli oikeus pyytää tarjouspyyntöasiakirjoja ja osallistua tarjouskilpailuun.

Tarjousasiakirjojen määräaika oli 26.05.2017 kello 12:00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti hankintasopimuksen osaan 1 neljä (4) alan yritystä ja osaan 2 viisi (5) alan yritystä.

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltavuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset suoriutua töhryjenpoistopalvelun tuottamisesta tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistamisen tarkoituksena oli arvioida tarjouksia suhteessa niihin vaatimuksiin, joita ostettavalta palvelulta edellytettiin.

Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä.

Liitteessä on esitetty taulukko tarjoajien soveltuvuuden ja tarjouspyynnönmukaisuuden arvioinnista.

Tarjousten vertailu tehtiin niiden tarjousten osalta, jotka täyttivät tarjoajille ja tarjouksille asetetut vaatimukset. Tarjousten ratkaisuperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus.

Uudenmaan tehopesu Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjouspyynnön mukaisia vähimmäisvaatimuksia ja suljettiin pois tarjouskilpailusta ennen lopullista tarjousten vertailua.

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

1. Hinta 70 %

        Tarjoushinnoissa laskettiin kullekin tarjoajalle tehtyjen töhrynpoisto pinta-alojen mukaisesti euroa/neliö hinta. Tarjoushinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

        Halvimman palvelun tuottaja sai parhaat hintapisteet (70 pistettä). Muut saivat (halvin hinta / yrityksen hinta) x 70 pistettä.

2. Palvelun laatu 30 %

        Laadun vertailuperusteena käytettiin tarjoajien soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset ylittävää osuutta.

        Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella

        Laatutekijät ja niiden osakokonaisuudet painoarvoineen on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa. Laatupisteet skaalattiin siten, että parhaimmat laatupisteet saanut yritys sai 30 laatupistettä, muut saivat (yrityksen pistemäärä/parhaan pistemäärä) x 30 pistettä.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana. Korkeimman yhteispistemäärän saaneet ehdokkaat valitaan palveluntuottajaksi, 3 palveluntuottajaa. Näin tarjoajat on saatu seuraavaan paremmuusjärjestykseen:

Esittelijä

yksikön johtaja

Toni Jurva

Lisätiedot

Mari Hyvärinen, siivoustyönvalvoja, puhelin: 310 35797

Liitteet

1

Vertailutaulukko

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Hankinta

Liite 1

Kirjanpito

Liite 1

Sopimussihteeri

Liite 1

Yksikön johtaja

Liite 1

Siivoustyönvalvoja

Liite 1

Tarjoajat

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, liikenneliikelaitoksen johtokunta
Liite 1

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 2200

Kansakoulukatu 3

09 310 1691

0201256-6

FI06 8000 1200 0626 37

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 10

Faksi

 

Alv.nro

kaupunkiymparisto@hel.fi

https://www.hel.fi/

 

 

FI02012566