Helsingin kaupunki

Esityslista

18/2016

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

TJ/3

 

01.11.2016

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Raitiovaunujen toimitusta koskevan hankintasopimuksen toimitusoption käyttäminen Raide-Jokerin liikennöintiä varten tarvittavien raitiovaunujen hankkimiseksi

HEL 2016-011453 T 02 08 01 01

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättää oikeuttaa HKL:n käyttämään Transtech Oy:n (Transtech) kanssa 24.3.2011 tehdyn hankintasopimuksen mukaisen toimitusoption nro 2 ja oikeuttaa HKL:n tilaamaan suorahankintana Transtechilta Raide-Jokerin liikennöintiä varten yhteensä 29 kappaletta kahteen suuntaan ajettavia noin 35 metriä pitkiä raitiovaunuja niin, että hankinnan kokonaiskauppahinta on enintään 100,5 miljoonaa euroa, josta raitiovaunujen osuus on 95,2 miljoonaa euroa ja vaihto- ja varaosien sekä erityistyökalujen osuus on 5,3 miljoonaa euroa, kaikki hinnat ilman arvonlisäveroa.

Hankinta tehdään alkuperäisen hankintasopimuksen pohjalta tehtävän toimitusoptiota nro 2 koskevan hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti.

Johtokunta päättää oikeuttaa liikennelaitoksen tilaamaan edellä mainittuun kalustohankintaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 2,6 miljoonalla eurolla (alv 0 %).

Esittelijän perustelut

Asian tausta

Hankesuunnitelma pääkaupunkiseudun ensimmäisestä pikaraitiotiestä, poikittaisliikenteen runkolinjan 550 korvaavasta Raide-Jokerista on hyväksytty Helsingin kaupunginvaltuustossa 15.6.2016 (178 §) ja Espoon kaupunginvaltuustossa 13.6.2016 (84 §). Raide-Jokeri kulkee toteutuessaan Helsingin Itäkeskuksesta Espoon Keilaniemeen. Tavoitteena on, että Raide-Jokerin liikenne voisi alkaa vuonna 2021. Uuden raitiolinjan liikennöintiin tarvitaan myös uudet raitiovaunut.

HKL:n johtokunta esitti päätöksellään 13.8.2016 kaupunginhallituksen hyväksyttäväksi Raide-Jokerin raitiovaunujen hankesuunnitelman. HSL:n hallitus omasta puolestaan käsitteli kalustohankinnan periaatteita 16.8.2016, § 24 ja hyväksyi ne omalta osaltaan.

Helsingin kaupungin kaupunginvaltuusto on sittemmin hyväksynyt Raide-Jokerin kalustohankinnan hankesuunnitelman päätöksellään 28.9.2016, § 239. Helsingin kaupunginvaltuusto on kalustohankinnan hankesuunnitelmaa koskeneessa päätöksessään hyväksynyt, että Raide-Jokerin liikennöintiä varten hankitaan enintään 29 kappaletta kahteen suuntaan ajettavia, 35 metriä pitkiä raitiovaunuja. Hankkeen kokonaiskustannukseksi, jossa on otettu huomioon varaosat ja varaukset, on hyväksytty yhteensä enintään 107,9 miljoona euroa (alv 0 %) kustannustasossa 7/2016.

HKL ja HSL ovat edellä tarkoitettujen Helsingin kaupunginvaltuuston ja HSL:n hallituksen tekemien päätösten perusteella ja niissä edellytetyn mukaisesti allekirjoittaneet Raide-Jokerin kalustohankinnan sekä Raide-Jokerin varikkotilojen toteutuksen ja käytön periaatteista yhteistyöpöytäkirjan, jonka keskeisen sisältö on siis hyväksytty Helsingin kaupunginvaltuustossa 28.9.2016, § 239 ja HSL:n hallituksessa 16.8.2016, § 24.

Edellä tarkoitetussa yhteistyöpöytäkirjassa HSL ja HKL muun ohessa ovat sopineet, että Raide-Jokeri-linjaa varten hankittavia raitiovaunuja tulee voida käyttää koko niiden elinkaaren ajan pääkaupunkiseudun raitioliikenteessä. HKL on yhteistyöpöytäkirjalla sitoutunut toteuttamaan hankinnan HSL:n hyväksymien raitiovaunujen matkustajapalvelua ja liikennöintiä koskevien sekä muiden tilaajan kannalta merkittävien vaatimusten mukaisesti ja toimimaan muutenkin tiiviissä yhteistyössä HSL:n kanssa. Yhteistyöpöytäkirja mahdollistaa Raide-Jokeria varten tarvittavien raitiovaunujen hankinnan joko erillisen tarjouskilpailun perusteella tai Transtechin kanssa aiemmin tehdyn hankintasopimuksen toimitusoptioita käyttämällä. HSL ja HKL sopivat yhteistyöpöytäkirjassa, että se tullaan varsinaisen hankintapäätöksen jälkeen, myöhemmässä vaiheessa, korvaamaan yhteistyösopimuksella.

HSL:n hallitus käsitteli Helsingin kaupunginvaltuuston hyväksymän hankesuunnitelman pohjalta Raide-Jokeri-linjan kalustohankintaa uudestaan 24.10.2016 niin, että HKL voi käymiensä neuvottelujen mukaisesti toteuttaa hyväksytyn hankesuunnitelman mukaisen hankinnan käyttämällä siihen Transtechin kanssa tekemänsä hankintasopimuksen mukaista toimitusoptiota.

HSL:stä on asiaan käsittelyyn liittyen ilmoitettu HKL:lle, että HSL:n hallituksessa käydyn keskustelun perusteella HSL:n hallituksen 24.10.2016 tekemän päätöksen täytäntöönpanon edellytyksenä tulee vielä olla, että Espoon kaupunki on tehnyt päätöksen Raide-Jokerin infrastruktuurihankkeen toteutusmallin periaatteista sekä em. hankkeen rahoituksesta.

Transtechin voimassa oleva raitiovaunujen toimittamista koskeva hankintasopimus ja toimitusoption käyttäminen

HKL on kilpailuttanut neuvottelumenettelyä käyttämällä 2009–2010 raitiovaunujen hankinnan, jossa tarjouskilpailuun hyväksyttyjen tarjoajien tuli tarjouksissaan antaa perushankinnan hinnan lisäksi hinnat toimitusoptioille 1,2 ja 3. HKL:llä on ko. tarjouskilpailuun perustuva, voimassaoleva raitiovaunujen hankintasopimus Transtechin kanssa sen mukaan kuin johtokunta päätti 2.12.2010, § 169. Hankintasopimukseen kirjattujen toimitusoptioehtojen perusteella HKL voi hankkia Transtechilta tarpeidensa perusteella 20–120 kpl toimitusoptioihin nrot 1, 2 ja 3 kuuluvia raitiovanuja.

Hankintasopimus tehtiin johtokunnan päätöksen perusteella 24.3.2011.

Hankintaa koskevassa tarjouspyynnössä ja sen perusteella tehdyssä hankintasopimuksessa on nimenomaan mainittu, että toimitusoptioita voidaan käyttää mm. hankittaessa raitiovaunuja pääkaupunkiseudun pikaraitiotieratkaisun toteuttamiseksi. Toimitusoption nro. 2 osalta hankinnan tarjouspyynnössä oli nimenomaisesti todettu, että kyseisen toimitusoption mukaiset raitiovaunut tarvitaan suunnitteilla olevan Jokeriradan toteutuksessa.

Hankintasopimuksen mukaisen perussarjan Artic-raitiovaunuja on tällä hetkellä liikenteessä jo 13 kappaletta. Vaunumalli on todettu teknisesti onnistuneeksi eikä sen testi- ja matkustajakäytössä ole havaittu ongelmia. Artic-raitiovaunu ottaa hyvin huomioon Helsingin raitiotieverkon ja Helsingin ilmastolliset olosuhteet.

Voimassa olevan erityisalojen hankintalain (laki vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista) 30.1 §:n mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä tavarahankinta on lisätilaus, jonka tarkoituksena on aikaisemman toimituksen tai laitteiston osittainen korvaaminen tai laajentaminen.

Nyt päätettäväksi esitettävässä raitiovaunujen lisätilauksessa on siis kyse kilpailutettuun hankintasopimukseen sisältyvän toimitusoption käyttämisestä.

HKL on kesän 2016 aikana neuvotellut pikaraitiotieratkaisua tarkoittavan hankintasopimuksen mukaisen toimitusoption nro 2 käyttämisestä ja niistä tarpeellisista teknisistä muutoksista niin, että vaunumalli saadaan vastaamaan mahdollisimman hyvin Raide-Jokeri-linjan hankesuunnitelman mukaisia vaatimuksia.

Hankinnan sisältö ja hankinnan aikataulu

Nyt päätettävänä oleva vaunukalustohankinta sisältää 29 kahteen suuntaan ajettavaa raitiovaunua, joiden leveys on 2,40 metriä ja pituus noin 35 metriä. Vaunut ovat ajettavuuden ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia nykyisen raitiotieverkon ja Artic-vaunujen ensimmäisen hankintaerän kanssa.

Uusi Artic-vaunuratkaisu soveltuisi myös liikkumaan nykyisellä raitiotieverkolla ja varikoilla, ja yhteensopivuudesta olisi hyötyä mm. uuden kaluston koeajo-, käyttöönotto- ja koulutusvaiheessa sekä huollon ja peruskorjausten järjestämisessä.

HSL:n hallitus on edellä mainitussa raitiovaunuhankinnan periaatteita koskevassa linjauksessaan 16.8.2016 myös omalta osaltaan hyväksynyt, että Raide-Jokeri-linjaa varten hankittavat raitiovaunut ovat yhteensopivia Helsingin nykyisen raitiotieverkon kanssa

Uusi Artic-vaunu poikkeaa nykyisistä HKL:n raitiovaunuista mm. kahteen suuntaan ajettavuuden ja pituutensa osalta. Lisäksi Raide-Jokeri-vaunuun suunnitellaan keskimmäisen vaunuosan niiausjärjestelmää. Niiausjärjestelmä mahdollistaa entistä paremmat kulkumahdollisuudet erityismatkustajaryhmille. Optiotoimitusta koskevissa neuvotteluissa on alkuperäistä optiohintaa tarkistettu edellä tarkoitettuja tilaajan pyytämiä lisätöitä vastaavasti.

Raide-Jokerille tulevan raitiovaunutyypin hankinta-aikataulu on suunniteltu niin, että HKL tilaa 29 raitiovaunun vaunusarjasta aluksi yhden prototyyppivaunun. Tällä prototyyppivaunulla ajetaan Helsingin kantakaupungin rataverkolla, jolloin saadaan uudesta vaunutyypistä kokemuksia, jotka voidaan ottaa huomioon sarjassa valmistettuja raitiovaunuja suunniteltaessa ja toteutettaessa.

Prototyyppivaunun hankinta ja rakentaminen on aikataulutettu niin, että vaunu tulisi HKL:n käyttöön vuodenvaihteessa 2018 - 2019. Riippuen Raide-Jokerin infrastruktuurin rakennusaikataulusta prototyyppivaunulla ehdittäisiin ajaa koeluontoista ajoa matkustajaliikenteessä 2–3 vuotta. Tänä aikana saataisiin kattavaa tietoa pitkän, kahteen suuntaan ajettavan raitiovaunun käytöstä matkustajaliikenteessä. Lisäksi tarkoitus on kokeilla erilaisia teknisiä innovaatioita koejakson aikana.

Raide-Jokeri-vaunujen hankinnassa sarjassa valmistettavien vaunujen määräksi tulee edellä selvitetyn perusteella yhteensä 28 vaunua, joiden toimitusajaksi on kaavailtu 24 kuukautta. Toimitusaikataulun ehtoja ollaan valmistelemassa. Kalustohankinnan aikataulu riippuu Raide-Jokerin infrastruktuurin rakennusaikataulusta. Kaluston hankinta pyritään sovittamaan niin, että kalustosarja saadaan oikeaan aikaan Helsinkiin. Liian aikainen saapuminen voisi aiheuttaa HKL:n varikoiden ylikuormitusta.

Kalustohankinnan hinta ja rahoitus

Raitiovaunujen hankintahinta on 95,2 miljoonaa euroa eli 3,28 miljoonaa euroa / vaunu. Vaunujen vaihto- ja varaosien sekä erityistyökalujen hinta on lisäksi 5,3 miljoonaa euroa. Alkuperäisen hankintasopimuksen ehtojen mukainen Transtechille maksettava korvaus tuotannon keskeytyksestä sisältyy esitettyyn kauppahintaan.

Hankinnan lisä- ja muutostyövaraus on 2,6 miljoonaa euroa.

Toimittajalle maksettavaksi varattu kauppahinta lisä- ja muutostöineen on yhteensä 103,1 miljoonaa euroa.

Lisäksi hankkeessa on varaus HKL:n omiin projektikustannuksiin 0,2 miljoonaa euroa ja rakennusaikaisiin korkoihin 3,8 miljoonaa euroa.

Koko hankkeen kustannusarvio on 107,1 miljoonaa euroa.

Johtokunta käsitteli HKL:n talousarviota 2017 ja taloussuunnitelmaa 2017–2019 kokouksessaan 16.8.2016. Talousarvio sisältää HKL:n investointisuunnitelman vuosille 2017–2026. Investointisuunnitelmassa on varattu Raide-Jokerin vaunuhankintaan 107,9 milj. euroa vuosille 2017–2021.

Hankinnan toteutuessa tulee kauppahinnan ensimmäinen maksuerä maksettavaksi vuoden 2016 aikana.

Lisäksi HKL on varautunut taloussuunnittelussaan siihen, että sarjan ensimmäinen raitiovaunu (esisarjan vaunu) voitaisiin, mikäli mahdollista, toimittaa jo syksyllä 2018.

HKL:n poistosuunnitelmassa raitiovanujen poistoaika on 30 vuotta, joten hankinnan poistovaikutus on noin 3,6 milj. euroa/vuosi. HKL vakuuttaa raitiovaunut kaupungin vakuutusrahaston kautta. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % omaisuuden arvosta; 30 vuoden aikana vakuutusrahastomaksuja kertyy noin 1,6 milj. euroa.

HKL rahoittaa hankkeen lainarahoituksella. Korkokulut ovat yhteensä noin 61,9 miljoonaa euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta). Hankkeen kokonaiskustannukseen sisältyvä rakentamisen aikainen korko (3,8 milj. euroa) on laskettu erikseen.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ollipekka Heikkilä, kehittämispäällikkö, puhelin: 310 35499

ollipekka.heikkila(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Transtech Oy

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä

Esitysteksti
Muutoksenhaku hankintapäätökseen, HKL-liikelaitoksen johtokunta

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310

0201256-6

FI3280001301351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

ville.lehmuskoski@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566