Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2015

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/4

 

05.05.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

HKL:n talouden osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2015

HEL 2015-004891 T 02 02 01

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää merkitä tiedoksi HKL:n, HKL-Liikelaitoksen, HKL-Raitioliikenteen ja HKL-Metroliikenteen osavuosikatsaukset 1.1. – 31.3.2015.

Esittelijä

Raportointikauden merkittävimmät tapahtumat

Johtamisjärjestelmän kehittäminen

HKL:n tulevaisuuden kannalta keskeisessä asemassa on vuoden 2015 alussa käynnistetty johtamisjärjestelmän kehittäminen. Johtamisjärjestelmän kehitystyö on HKL:n vuoden 2015 tärkeimpiä tavoitteita. Valmistelu lähtee tavoitteesta kehittää vahva, kasvava ja yhteiskuntaa mahdollisimman hyvin palveleva HKL, jossa henkilöstöpolitiikan merkittävästi aiempaa suuremman painoarvon johdosta henkilöstö voi hyvin. Johtamisjärjestelmä antaa puitteet toisaalta sille, kuinka tehokkaaksi toiminnassaan HKL voi kehittyä ja toisaalta sille, kuinka mielekäs, kannustava ja palkitseva työpaikka HKL on.

Johtamisjärjestelmän valmistelua on ensimmäisellä vuosineljänneksellä tehty intensiivisesti niin HKL:n johdon, päälliköiden, esimiesten, asiantuntijoiden, henkilöstöjärjestöjen edustajien kuin koko muunkin henkilökunnan toimesta. Esimerkiksi maaliskuussa järjestettyihin henkilöstötyöpajoihin osallistui yhteensä noin 200 HKL:läistä. Valmistelun pohjana huhtikuun alussa olevissa HKL:n rakennemalliluonnoksissa infrastruktuurin ja liikenteen hoidon yhteistyölle eli niin sanotulle ”kiskon ja pyörän yhteistyölle” pyritään luomaan mahdollisimman kattavat ja luontevat edellytykset niin kunnossapidossa, omistamisessa, liikennöinnissä, kehittämisessä kuin myös kokonaisuuden osalta horisontaalisesti tuotannon ohjauksessa.

Koulutus ja laatu

HKL:ssä käynnistyi syksyllä 2013 laatu-, ympäristö- ja työterveys- sekä turvallisuusjärjestelmien kehittämishanke, joka on tarkoitus saada päätökseen loppuvuonna 2015. Erityisesti joukkoliikenteen turvallisuusjohtamisjärjestelmät edellyttävät sekä metroliikenteessä että raitioliikenteessä keskeisten toimintojen, menettelytapojen ja prosessien määrittelyjä täsmällisesti niin, että HKL on valmis myös näissä toiminnoissa lainsäädännöstä aiheutuviin tuleviin vaatimuksiin.  Muutoksia on todennäköisesti tulossa sekä metroliikenteen että ainakin pidemmällä tähtäimellä myös raitioliikenteen viranomaisvalvontaan niin, että uudet säännökset tulevat voimaan vuoden 2016 aikana.

HKL:ssä käynnistettiin vuonna 2014 kattava esimiesvalmennushanke. Vuonna 2015 tullaan kouluttamaan kaikkiaan kolme 20 hengen esimiesryhmää. Tavoitteena on, että koko esimieskunta on saanut tämän lisävalmennuksen, joka mm. tähtää toimintojen kehittämisvalmiuksien parantamiseen, kevääseen 2016 mennessä.

Länsimetro

Länsimetron rakentaminen on vuosina 2014 ja 2015 edennyt ilman yllättäviä viiveitä niin, että Länsimetro Oy:n arvion mukaan matkustajaliikenne metrossa voidaan aloittaa 15.8.2016. Länsimetron edellyttämät kiskokuljetukset viikonloppuöisin Vuosaaresta nykyistä metrorataa pitkin Länsimetron alueelle käynnistyivät HKL:n toimesta alkuvuonna 2015. Kokouksessaan 24.3.2015 HKL:n johtokunta päätti valita Länsimetron asetinlaitetoimittajaksi suomalaisen Mipro Oy:n.

Automaattimetro

Jo aiempina vuosina mittaviksi kasvaneet ongelmat automaattimetrohankkeessa johtivat siihen, että HKL:n johtokunta oikeutti kokouksessaan 18.12.2014 HKL:n purkamaan metron automatisointia koskevat sopimukset HKL:n ja Siemensin väliltä. HKL pyrki loppuun saakka jatkuneissa neuvotteluissa ratkaisuun, joka olisi ollut HKL:n kannalta toiminnallisesti, taloudellisesti ja aikataulullisesti hyväksyttävissä. Siemensin neuvotteluissa tekemät esitykset jäivät kuitenkin kymmenien miljoonien päähän ratkaisusta, joka olisi ollut kokonaisuutena yhteiskunnalle hyväksyttävissä. Vuoden 2015 alussa kaupunginhallitus vahvisti sopimusten purun ja tämän jälkeen HKL lähetti purkukirjeen Siemensille 21.1.2015. Sopimusten purkaminen ja siitä seuraavat toimenpiteet vaikuttavat merkittävästi Helsingin metron liikennöintikonseptiin, metrokalustohankintoihin ja jonkin verran toteutusratkaisuihin, verrattuna siihen, mitä oli suunniteltu, kun oli päätetty metron automatisoinnista.

HKL:n on samanaikaisesti, kun se varmistaa metroliikenteen päivittäisen toimintakyvyn ja sujumisen, päätettävä myös nyt uudestaan metron pitkän aikavälin tulevaisuuden vaihtoehdoista.

HKL käynnisti alkuvuonna 2015 selvityksen, jonka tavoitteena on käydä läpi vaihtoehdot ja löytää niiden perusteella paras ratkaisu metron kehittämiseksi pitkällä aikajänteellä. Yhtenä mahdollisuutena on metron automatisoinnin uudelleen käynnistäminen niin, että automatisoituun liikenteeseen siirryttäisiin 2020-luvun alkupuolella.

Asema-, varikko- ja ratainvestoinnit

Katsausvuoden aikana on edelleen valmisteltu myös Koskelan varikon kehittämishanketta yhdessä sekä kiinteistöviraston että kaupunginkanslian kanssa. HKL:n johtokunnan alkuperäinen esitys asiasta on tehty kaupunginhallitukselle 19.12.2013. Alkuvuonna 2015 kaupunginkanslian kanssa sovitun mukaisesti HKL on lähikuukausina tuomassa päivitetyn esityksen johtokuntaan niin, että kaupunginvaltuusto voisi tehdä päätöksen hankesuunnitelmasta vielä vuoden 2015 aikana, jonka jälkeen välittömästi päästäisiin hankkeen lopulliseen suunnittelu- ja toteutusvaiheeseen. 

Viimeisimmissä suunnitelmapäivityksissä arvioidaan myös mahdollisuutta siirtää HKL:n ja mahdollisesti myös Staran pääkonttoritoiminnot sekä myös Staran nykyisen Toukolan varikon toiminnot Koskelan varikon yhteyteen toteutettaviin toimitiloihin.

Myllypuron metroaseman peruskorjaustyöt jatkuivat hankesuunnitelman aikataulun mukaisesti. Peruskorjauksen on määrä valmistua heinäkuussa 2016.

Hakaniemen metroaseman peruskorjaussuunnitelman mukaisten töiden alkamista on viivyttänyt suunnitelmien tarkennukset, joita tehdään liian korkeiden saatujen urakkatarjousten johdosta. Tarkoituksena on löytää sellainen täsmennetty tarkennettu ratkaisu, että työt voidaan toteuttaa mahdollisimman kustannustehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Mahdollista on, että hyväksytyn hankesuunnitelman enimmäismäärää joudutaan vielä tarkistamaan, mikäli selvittelyvaiheen perusteella ei muuten päästä sellaiseen toiminnallisesti hyväksyttävään ratkaisuun, jonka linjauksista johtokunta päätti hankesuunnitelmaa vuonna 2014 käsitellessään.

Paloheinän bussitunneli ja Kuusmiehentien joukkoliikennekatu ovat vielä töiden alla ja ne valmistuvat siten, että liikenne voidaan aloittaa elokuussa 2015. Kaupunkipyörähankkeen kilpailutus etenee. Tarkoituksena on saada järjestelmä käyttöön kesällä 2016.

Uudet metrovaunut

Uusien M300-sarjan metrojunayksiköiden toimitus on myöhässä kaksitoista viikkoa verrattuna alkuperäiseen aikatauluun. Tämä viivästys johtuu siitä, että junia ei toimitetakaan automaattisina, vaan manuaalisina. Myöhästyminen ei vaikuta länsimetron aikatauluun.

Raitiovaunut

HKL:n uusia raitiovaunuja koskevassa toimituksessa kaksi ensimmäistä Transtech Oy:n toimittamaa Artic-raitiovaunua ovat olleet säännöllisessä linjaliikenteessä. Sarjavaunujen valmistus etenee aikataulussa. Ensimmäiset sarjavaunut saapuvat Helsinkiin vuoden 2015 lopulla ja tulevat liikenteeseen vuoden 2016 alussa.

Talousarvion sitovat tavoitteet

-        Tilikauden tulos vähintään nolla.

-        Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2013 tasolla (raitio 2013: 3,96; metro: 3,99).

-        Raitioliikenteen luotettavuus 99,85 % (2013: 99,87 %) ja metroliikenteen 99,96 % (2013: 99,96 %).

-        Metroasemat ovat siistit ja odottamisolosuhteet raitiovaunupysäkeillä ovat hyvät, tavoite 3,72 (2013: 3,70).

Liikennelaitos arvioi tässä vaiheessa, että sitovat tavoitteet ovat toteumassa. Asiakastyytyväisyydestä saadaan ensimmäisiä tuloksia kevään aikana.

Henkilöstö

HKL:n henkilöstömäärä oli 1 051 henkilöä 31.3.2015 (31.3.2014: 1 060). Vuoden 2014 lopussa henkilöstömäärä oli 1 065. Keskimäärin tammi-maaliskuussa henkilöitä oli 1 055, kun vastaavalla kaudella vuonna 2014 henkilöitä oli keskimäärin 1 057.

Käyttötalous

Koko vuoden liikevaihdon arvioidaan olevan 155,4 milj. euroa eli tulosbudjetin tasolla. Liikevaihto koostuu HSL:ltä laskutettavista raitio-, metro- ja lauttaliikenteen liikennöintituloista sekä joukkoliikenneinfran ylläpitotuloista ja kaupungin tuesta infrainvestointien pääomakuluihin.

Aineiden ja palveluiden ostot, henkilöstökulut ja poistot ovat toteumassa hieman budjettia pienempinä.

Koko vuoden tulosennuste ennen tilinpäätössiirtoja on 0,6 milj. euroa eli 0,5 milj. euroa budjetoitua parempi.

Vapaaehtoisten varauksien lisäyksiä ennustetaan tehtävän 3,2 milj. euroa, joka on 0,5 milj. euroa budjettia enemmän. HKL:n koko vuoden tulosennuste tilinpäätössiirtojen jälkeen on 0.

Investoinnit ja rahoitus

Investointien toteutumisennuste on 130,7 milj. euroa, kun tulosbudjetin investoinnit ovat 132,8 milj. euroa. Tilikauden suurimmat investoinnit ovat uudet metrovaunut 53,7 milj. euroa, uudet raitiovaunut 17,1 milj. euroa, Myllypuron metroaseman peruskorjaus 8,8 milj. euroa, Paloheinän bussitunneli 8,1 milj. euroa, raitioratojen peruskorjaukset 4,4 milj. euroa ja Hakaniemen metroaseman peruskorjaus 3,6 milj. euroa.

HKL nostaa uutta ulkoista lainaa 70,0 milj. euroa vuonna 2015 (TB: 70,0).

Esittelijä

toimitusjohtaja

Ville Lehmuskoski

Lisätiedot

Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433

ari.paivarinta(a)hel.fi

Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

ville.lehmuskoski(a)hel.fi

Liitteet

1

HKL-konserni osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2015

2

HKL-Liikelaitos osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2015

3

HKL-Raitioliikenne osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2015

4

HKL-Metroliikenne osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2015

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

ville.lehmuskoski@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566