Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2015

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/2

 

10.02.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Hankesuunnitelman hyväksyminen metron päällysrakenne 2015

HEL 2015-000806 T 08 02 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää hyväksyä metroradan päällysrakenteen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 1.470.000 euroa.

Tiivistelmä

Tarpeet

Nykyisen metroradan päällysrakenteen kunnon parantamiseksi radalla suoritetaan joka vuosi erilaisia radan perusparantamistoimenpiteitä. Niitä ovat mm. ratakiskojen, -vaihteiden, ratalaitteiden, betoniratapölkkyjen, sepelipäällysrakenteen ja runkomelun erityslevyjen vaihto

Hankkeen kuvaus

Hanke käsittää metron päällysrakenteen ja -vaihteiden vaihdon tärinäeristyslevyineen Mellunmäessä, ratakiskon ja -pölkyn vaihtoa eri puolilla nykyistä rataverkkoa. Lisäksi suoritetaan päällysrakenteen se-pelitäydennyksiä tarpeen mukaan mittaustulosten perusteella koko rataverkolla. Päällysrakennetyö suoritetaan omana metroliikenneyksikön kokonaisurakkana.

Kustannukset 

Hankkeen kustannusennuste ilman arvonlisäveroa on 1 470 000 euroa.

Kustannusennuste jakautuu seuraavasti (alv 0 %):

Rakennuttajan kustannukset

10 000

Rakennustekniset työt

200 000

Kokonaisurakan työt

700 000

Materiaalit

560 000

Yhteensä

1 470 000

 

 

 

 

Aikataulu 2015

Hanke on tarkoitus toteuttaa seuraavan aikataulun mukaisesti:

**********

Rahoitussuunnitelma

Hanke on tarkoitus toteuttaa HKL:n vuoden 2015 tulosbudjettiin varatulla investointimäärärahalla.

Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön

1 470 000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoin noin 36 750 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa noin 1 470 euroa/vuosi.

Helsingin seudun liikenteen (HSL) perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 18.375 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.

HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 735.000 euroa. 

Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Arvioidut todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 764.400 euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta).

Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Pentti Myllymäki, ratapäällikkö, puhelin: 310 78492

pentti.myllymaki(a)hel.fi

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu

Otteet

Ote

Otteen liitteet

Toimitusjohtaja

Esitysteksti

Hallintopäällikkö

Esitysteksti

Yksikön johtaja

Esitysteksti

Taloussuunnittelupäällikkö

Esitysteksti

HKL:n taloussuunnittelija

Esitysteksti

Infran taloussuunnittelija

Esitysteksti

Kirjanpito

Esitysteksti

Infran hankinta-asiantuntija

Esitysteksti

Ratapäällikkö

Esitysteksti

Rakennuttajainsinööri

Esitysteksti

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1490

Eurantie 5-7

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 55

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

 

 

FI02012566