Helsingin kaupunki | Esityslista | 3/2015 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/2 | |
| 10.02.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
2
Hankesuunnitelman hyväksyminen metron päällysrakenne 2015
HEL 2015-000806 T 08 02 02
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää hyväksyä metroradan päällysrakenteen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 1.470.000 euroa.
Tiivistelmä
Tarpeet
Nykyisen metroradan päällysrakenteen kunnon parantamiseksi radalla suoritetaan joka vuosi erilaisia radan perusparantamistoimenpiteitä. Niitä ovat mm. ratakiskojen, -vaihteiden, ratalaitteiden, betoniratapölkkyjen, sepelipäällysrakenteen ja runkomelun erityslevyjen vaihto
Hankkeen kuvaus
Hanke käsittää metron päällysrakenteen ja -vaihteiden vaihdon tärinäeristyslevyineen Mellunmäessä, ratakiskon ja -pölkyn vaihtoa eri puolilla nykyistä rataverkkoa. Lisäksi suoritetaan päällysrakenteen se-pelitäydennyksiä tarpeen mukaan mittaustulosten perusteella koko rataverkolla. Päällysrakennetyö suoritetaan omana metroliikenneyksikön kokonaisurakkana.
Kustannukset
Hankkeen kustannusennuste ilman arvonlisäveroa on 1 470 000 euroa.
Kustannusennuste jakautuu seuraavasti (alv 0 %):
Rakennuttajan kustannukset | 10 000 | € |
Rakennustekniset työt | 200 000 | € |
Kokonaisurakan työt | 700 000 | € |
Materiaalit | 560 000 | € |
Yhteensä | 1 470 000 | € |
Aikataulu 2015
Hanke on tarkoitus toteuttaa seuraavan aikataulun mukaisesti:
**********
Rahoitussuunnitelma
Hanke on tarkoitus toteuttaa HKL:n vuoden 2015 tulosbudjettiin varatulla investointimäärärahalla.
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
1 470 000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoin noin 36 750 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa noin 1 470 euroa/vuosi.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 18.375 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.
HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 735.000 euroa.
Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Arvioidut todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 764.400 euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta).
Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Pentti Myllymäki, ratapäällikkö, puhelin: 310 78492
pentti.myllymaki(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Toimitusjohtaja | Esitysteksti |
Hallintopäällikkö | Esitysteksti |
Yksikön johtaja | Esitysteksti |
Taloussuunnittelupäällikkö | Esitysteksti |
HKL:n taloussuunnittelija | Esitysteksti |
Infran taloussuunnittelija | Esitysteksti |
Kirjanpito | Esitysteksti |
Infran hankinta-asiantuntija | Esitysteksti |
Ratapäällikkö | Esitysteksti |
Rakennuttajainsinööri | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1490 | Eurantie 5-7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 55 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi |
|
| FI02012566 |
|
|