Helsingin kaupunki | Esityslista | 3/2015 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/1 | |
| 10.02.2015 |
| |
|
|
| |
|
|
|
1
Hankesuunnitelma Radat 2015 hyväksyminen
HEL 2015-000910 T 08 00 02
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää hyväksyä urakiskon, vaihteitten ja vaihteen osien korjausinvestoinnin hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 4.620.000 euroa.
Tiivistelmä
Hankkeen sijainti:
Tarpeet
Nykyisen raitioradan kunnon ylläpitämiseksi rataverkolla HKL suorittaa joka vuosi erilaisia radan perusparantamistoimenpiteitä. Näitä ovat mm: ratakiskojen, -vaihteiden, vaihteenkääntölaitteiden vaihtotyöt. Myös vanhaa sepeliperustaista rataa uusitaan betonilaattaperusteiseksi kiskon kuluneisuuden mukaan. Raitioradan kuntoa seurataan mittauksin ja silmämääräisin arvioinnein, joiden perusteella HKL valitsee korjauskohteet vuotuiseen rataohjelmaan.
Hankkeen kuvaus
Hanke on urakiskon, vaihteitten ja vaihteen osien korjausinvestointi. Hanke käsittää Rataohjelma 2015 mukaiset työt, jossa korjataan/rakennetaan uutta rataa eri puolilla raitiovaunuverkostoa. Hanke sisältää raidemateriaalin uloskirjoittamisen näihin hankkeisiin n. 4000 rdm/ vuosi.
Kustannukset
Hankkeen kustannusennuste ilman arvonlisäveroa on 4.620.000 euroa.
Kustannusennuste jakautuu seuraavasti (alv 0%): |
|
|
|
|
|
Rakennuttajan kustannukset | 55 000 | € |
Rakennustekniset työt | 3 585 000 | € |
Ratatyöt ja kiskomateriaali | 980 000 | € |
Yhteensä | 4 620 000 | € |
Aikataulu
Hanke on tarkoitus toteuttaa seuraavan aikataulun mukaisesti: |
- suunnitelmat valmiit vuoden 2014 lopussa |
- urakoiden hankinta alkuvuosi 2015 |
- rakentaminen alkaa kevät 2015 ja valmis vuoden 2015 lopussa |
Rahoitussuunnitelma
Hanke on tarkoitus toteuttaa HKL:n vuoden 2015 tulosbudjettiin varatulla investointimäärärahalla.
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
4.620.000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 35 vuoden poistoajalla tasapoistoin 132.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa 4.620 euroa/vuosi.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 66.000 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle. HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä 2.021.250 euroa. Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Arvioidut todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 2.402.400 euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta).
Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Matti Tauriainen, rakennuttajainsinööri, puhelin: 310 35563
matti.tauriainen(a)hel.fi
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Toimitusjohtaja | Esitysteksti |
Hallintopäällikkö | Esitysteksti |
Infrayksikön johtaja | Esitysteksti |
Taloussuunnittelupäällikkö | Esitysteksti |
HKL:n taloussuunnittelija | Esitysteksti |
Infran taloussuunnittelija | Esitysteksti |
Kirjanpitäjä | Esitysteksti |
Infran hankinta-asiantuntija | Esitysteksti |
Ratapäällikkö | Esitysteksti |
Rakennuttajainsinööri | Esitysteksti |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1490 | Eurantie 5-7 | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 55 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi |
|
| FI02012566 |
|
|