Helsingin kaupunki | Esityslista | 5/2014 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/6 | |
| 27.03.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
6
Kaupunkipyörien hankesuunnitelman päivittäminen
HEL 2014-003639 T 00 01 04 00
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee kaupunkipyöräjärjestelmän päivitetyn hankesuunnitelman seuraavasti:
- järjestelmään kuuluu 150 pyöräasemaa ja 1 500 kaupunkipyörää
- järjestelmän hankintahinta on enintään 4,95 milj. euroa
- järjestelmän käyttömenot ovat enintään 2 milj. euroa vuodessa.
Esittelijän perustelut
Helsingin kaupunki on sitoutunut lisäämän pyöräilyn osuutta kaupunkiliikenteessä. Yhtenä keinona on kaupunkipyöräjärjestelmän käyttöönotto, joka mahdollistaa polkupyörän joustavan käytön ja parantaa myös joukkoliikenteen palvelutasoa. Kaupunkipyöräjärjestelmän tavoitteena on saada yhä useampi innostumaan arkipyöräilystä.
Kaupunkipyöräjärjestelmän uudistamisesta on jo hyväksytty hanke-suunnitelma 14.5.2009 ja järjestelmän toimituksesta järjestettiin 2011 kilpailutus, jonka JCDecaux voitti. Sopimusneuvotteluissa ei kuitenkaan päästy lopulta ratkaisuun, ja syksyllä 2013 neuvottelut päättyivät.
Kaupunginhallitus on 27.1.2014 hyväksynyt pyöräilynedistämisohjelmassa kaupunkipyöräjärjestelmälle enintään kahden miljoonan euron vuosittaiset käyttökustannukset.
Tavoitteena on, että vuonna 2018 olisi käytössä 1 500 pyörän ja 150 aseman järjestelmä. Tuolloin järjestelmä kattaisi kantakaupungin Munkkiniemeen, Pasilaan ja Kumpulaan asti. Järjestelmä on mahdollista ottaa käyttöön aikaisintaan kesällä 2015, 50 pyöräaseman ja 500 pyörän laajuisena.
Tätä hankesuunnitelmaa varten on pyydetty järjestelmän hinta-arviota kuudelta palveluntarjoajalta. Näiden arvioiden pohjalta investointikustannukset vaihtelevat 3–6 miljoonan euron ja vuosittaiset operointikustannukset 0,9–1,6 miljoonan euron välillä.
Vuosikustannuksiksi muodostuu näin ollen 1,3–2,4 miljoonaa euroa vuodesta 2018 eteenpäin.
Sopimus kaupunkipyöräjärjestelmän toimittamisesta tehdään
10 vuodeksi järjestelmän käyttöönotosta laskien. Sopimus sisältää järjestelmän operoinnin ja huollon. Sopimuksesta riippuen järjestelmän omistaa joko HKL tai järjestelmän toimittaja. Tavoitteena on löytää kokonaistaloudellisesti edullisin ratkaisu koko sopimusajalle.
Kaupunkipyöräjärjestelmän rahoitus koostuu käyttömaksuista, yritysrahoituksesta sekä kaupungin rahoituksesta. Yritysrahoituksen muotoja ovat pyörissä olevien mainospaikkojen myynti, järjestelmän sponsorointi sekä ulkomainospaikkojen myynti. Näitä kaikkia ei välttämättä ole mahdollista toteuttaa samanaikaisesti.
Vuonna 2018 kaupunkipyöräjärjestelmällä arvioidaan olevan
10 000–20 000 rekisteröitynyttä käyttäjää. Käyttömaksuja arvioidaan saatavan
220 000–640 000 euroa vuodessa. Yritysrahoituksen suuruudeksi arvioidaan 75 000–400 000 euroa vuodessa. Kaupungin rahoitusosuudeksi jää 0,7–2 miljoonaa euroa vuodessa.
Kaupunkipyöräjärjestelmä tuottaa hyötyjä aikasäästöinä
(0,17 M€/vuosi), työikäisten kuolleisuuden vähentymisenä
(1,6 M€/vuosi) ja päästövähennyksinä (0,3–2,7 M€/vuosi). Yhteenlasketut hyödyt ovat 2,0–4,4 miljoonaa euroa vuodessa. Lisäksi järjestelmä vähentää autoriippuvaisuutta ja siten autopaikkatarvetta.
Kustannukset |
|
| Keskimääräinen |
Investointi, vaihe I (500/52) | 1 950 000 |
Laajennusinvestointi, vaihe II(+1000/98) | 3 000 000 |
Investoinnit yhteensä (1 500/150) | 4 950 000 |
|
|
Investoinnin vuosikust., vaihe I (500/50) | 240 417 |
Laajennusinvestoinnin vuosikust., vaihe II (+1000/98) | 369 873 |
Investointien vuosikustannukset yht. vuonna 2018 | 610 290 |
|
|
Operointikustannus, vaihe I (500/50) | 500 000 |
Operointikustannus, vuonna 2018 (1500/150) | 1 100 000 |
|
|
Vuosikustannukset yhteensä, vaihe I (500/50) | 740 417 |
Vuosikustannus yhteensä vuonna 2018 (1500/150) | 1 710 290 |
Rahoitus | |||
Keskimääräinen kustannusarvio 1500 pyörän ja 150 aseman järjestelmälle | |||
| Mainokset pyörissä | Sponsoroitu järjestelmä | Ulkomainos-paikat |
Järjestelmän vuosikustannukset | 1 700 000 | 1 700 000 | 1 700 000 |
Rahoitusvaihtoehdot | |||
Rekisteröityneet jäsenet | 20 000 | 20 000 | 20 000 |
Jäsenmaksu, €/vuosi/hlö | 30 | 30 | 30 |
Jäsenmaksut | 600 000 | 600 000 | 600 000 |
Muut käyttömaksut (satunnaiset+yli 30 min ajat) | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Ulkomainosrahoitus | 0 | 0 | 400 000 |
Mainokset pyörissä | 150 000 | 0 | 0 |
Sponsorointi | 0 | 300 000 | 0 |
Yhteensä | 790 000 | 940 000 | 1 040 000 |
|
|
|
|
Kaupungin rahoitus (€/vuosi) | 910 000 | 760 000 | 660 000 |
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Samuli Mäkinen, projekti-insinööri, puhelin: 310 35753
sami.makinen2(a)hel.fi
Liitteet
1 | Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan päätös 147 § _ 14.5.2009.pdf |
2 | Helsingin kaupunkipyorajarjestelma_paivitetty hankesuunnitelma_17 3 2014.pdf |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
HSL / Tarja Jääskeläinen | Liite 1 |
KSV / Leena Silfverberg | Liite 1 |
Judström | Liite 1 |
Saarikoski | Liite 1 |
Lähdetie |
|
Mäkinen |
|
Jussila |
|
Matikainen | Liite 1 |
Päivärinta | Liite 1 |
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 34980 |
| FI02012566 |
|
|