Helsingin kaupunki

Esityslista

5/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/4

 

27.03.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Sitovat tavoitteet vuodelle 2015, lähetekeskustelu

HEL 2014-003823 T 02 02 01

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee käydä lähetekeskustelun HKL:n sitovista toiminnallisista tavoitteista vuodelle 2015.

Esittelijän perustelut

HKL-Liikelaitoksen johtokunta hyväksyy vuosittain talousarvioehdotuksen yhteydessä sitovat tavoitteet talousarviovuodelle ja esittää ne edelleen kaupunginhallitukselle. Sitovat tavoitteet vuodelle 2014 johtokunta hyväksyi kokouksessaan 22.8.2013 ja kaupunginvaltuusto hyväksyi ne johtokunnan ja sittemmin kaupunginhallituksen esittämässä muodossa 13.11.2013.

Talousarviossa esitetyt HKL:n sitovat toiminnalliset tavoitteet vuodelle 2014 olivat seuraavat:

-        Tilikauden tulos vähintään nolla.

-        Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2012 tasolla (Raitio 2012: 3,93; Metro 2012: 4,00).

-        Raitioliikenteen luotettavuus on 99,85 % (2012: 99,90 %) ja metroliikenteen 99,96 % (2012: 99,94 %).

-        Yleisillä alueilla suoritettavien kaivutöiden toteuttaminen lupaehdoissa edellytettyjen tavoiteaikojen puitteissa.

-        Projektinhallintajärjestelmä on otettu käyttöön kaikissa infrainvestointihankkeissa.

HKL:n sitovat toiminnalliset tavoitteiden runko on säilynyt samana koko sen ajan kun HKL on toiminut liikenteen tuottajana ja joukkoliikenneinfrasta vastaavana liikelaitoksena eli vuodesta 2010 lähtien. Neljä ensimmäistä tavoitetta eli

-        Tilikauden tulos

-        Asiakastyytyväisyys

-        Liikennöinnin luotettavuus ja

-        Kaivutöiden lupaehtojen noudattaminen

ovat olleet talousarviossa jokaisena vuotena. Vuonna 2013 oli viidentenä tavoitteena

-        Investointihankkeiden suunnittelujärjestelmän kehittäminen hankkeiden kustannusarvioiden pitävyyden parantamiseksi hankkeen kaikissa vaiheissa.

Vuoden 2014 talousarviossa tämä korvautui projektinhallintajärjestelmän käyttöönottoa edellyttävällä tavoitelauseella.

Sitovat tavoitteet vuosille 2010 – 2014 on kerätty liitteeseen 1.

Talouden tulostavoite on toteutunut joka vuosi eli tulos on ollut positiivinen (kuva 1.).

Asiakastyytyväisyyttä mitataan HSL:n tekemien matkustajahaastattelujen tulosten avulla. Asiakastyytyväisyyttä mitataan raitiovaunuliikenteessä kuljettajien ajotavalla, kuljettajapalvelulla, kuljettajien neuvontakyvyllä, matkustusmukavuudella ja vaunujen siisteydellä. Metroliikenteessä mitattavat tekijät ovat kuljettajien ajotapa, aikataulussa pysyvyys, vaunujen siisteys ja opasteiden toimivuus.

Raitioliikenteessä kehitys on ollut nouseva ja tavoite on ylitetty joka vuosi mutta metroliikenteessä kehitys on ollut laskeva ja vain vuonna 2010 on tavoite on ylitetty (kuva 2.).

Liikenteen luotettavuutta mitataan ajettujen lähtöjen osuudella suunnitelluista lähdöistä. Ajamattomiin lähtöihin lasketaan kuitenkin vain liikennöitsijästä itsestään johtuvat ajamattomat lähdöt eli kyseessä on oman tuotannon luotettavuus. Liikenneonnettomuuksista, väärin pysäköidyistä autoista, yleisötilaisuuksista yms. aiheutuneet lähdöt eivät siis ole mukana ajamattomissa lähdöissä.

Raitioliikenteessä jäätiin vuosina 2010 ja 2011 tavoitteesta selvästi, mutta vuosina 2012 ja 2013 tavoite on ylitetty. Metroliikenteen luotettavuus on koko tarkastelukauden ollut tavoitteen mukainen.

Muista tavoitteista yleisillä alueilla suoritettavien kaivutöiden toteuttaminen lupaehdoissa edellytettyjen tavoiteaikojen puitteissa on toteutunut joka vuonna. Vuonna 2013 ollut tavoite investointihankkeiden suunnittelujärjestelmän kehittämisestä hankkeiden kustannusarvioiden pitävyyden parantamiseksi hankkeen kaikissa vaiheissa toteutui myös.

Sitovien tavoitteiden määrän tulee olla rajallinen ja niiden mittaaminen pitää olla luotettavaa. Kokemukset nyt käytössä olevista perustavoitteista

-        Talouden tulos

-        Asiakastyytyväisyys ja

-        Luotettavuus

ovat osoittautuneet hyviksi ja niiden avulla on pystytty kehittämään palvelutuotannon laatua ja taloudellisuutta. Kun ajatellaan koko HKL:n palvelutuotannon kokonaisuutta niin uutta tavoiteasetantaa voisi ajatella infran laadulle, esimerkiksi asemien ja pysäkkien kunnolle sekä matkustajien kokemalle turvallisuudelle.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566