Helsingin kaupunki | Esityslista | 5/2014 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/3 | |
| 27.03.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
3
Kaisaniemi-Pasila raitiotiekiskojen uusimisen hankesuunnitelman hyväksyminen
HEL 2014-003512 T 08 00 02
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee hyväksyä Raitiotieurakka 2014 hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus on enintään 1.411.000,00 euroa.
Esittelijän perustelut
Hankkeen sijainti:
Tarpeet
Kunnostuskohteissa kiskot ovat kuluneet ja rata-alueen pintamateriaalit huonokuntoiset. Pintavaurioiden korjaukset aiheuttavat menoerää kunnossapidolle vuosittain.
Hankkeen kuvaus
Hanke käsittää: Kaisaniemenkatu välillä Vilhonkatu – Liisankatu, Unioninkatu välillä Liisankatu – Siltavuorenranta, Ratamestarinkatu välillä Rautatieläisenkatu – Radanrakentajantie, Ratapihantie osuus Rautatieläisenkatu – Asemapäällikönkatu raitiotiekiskojen uusimisen. Rata-alueelta uusitaan kiskot ja radan alusrakenne kantavuusvaatimusten mukaisiksi. Päällysteet uusitaan urakka-alueella HKR:n ohjeistuksen mukaan.
Kiskojen vaihdot tehdään yöaikaan raitioliikenteen aikataulujen ulko-puolella siten, että raitio-, ajoneuvo- ja henkilöliikenteen häiriöt pyritään minimoimaan. Rakentamisen aikana huolehditaan siitä, että kulku raitiotiepysäkeille on turvallinen.
Kohteitten asemapiirrokset liitteinä:
Kaisaniemenkatu – Unioninkatu | 673497/11 |
Ratapihantie | 676496/11 |
Ratamestarinkatu | 676496/12 |
Kustannukset
Hankkeen kustannusennuste ilman arvonlisäveroa on 1.411.000,00 euroa.
Kustannusennuste jakautuu seuraavasti (alv 0 %):
Hanketehtävät | 64 000,00 euroa |
Rakennustekniset työt | 984 000,00 euroa |
Kiskomateriaali | 158 000,00 euroa |
Hankevaraus | 150 000,00 euroa |
Edilon kiskonalusmassa | 55 000,00 euroa |
Yhteensä | 1 411 000,00 euroa |
Aikataulu
Hanke on tarkoitus toteuttaa seuraavan aikataulun mukaisesti:
- suunnitelmat valmiit vuoden 2014 alussa
- urakoiden hankinta alkuvuosi 2014
- rakentaminen alkaa toukokuussa 2014 ja on valmis vuoden 2014 marraskuussa
Rahoitussuunnitelma
Hanke on tarkoitus toteuttaa HKL:n vuoden 2014 tulosbudjettiin varatulla investointimäärärahalla.
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
1.411.000,00 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 40 vuoden poisto-ajalla tasapoistoin noin 35.275,00 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on pääoma-arvosta 0,1 % eli koko hankkeen poistoaikana n. 20.000,00 euroa.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 17.637,50 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.
HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 0,7 milj. euroa.
Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 0,7 milj. euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta).
Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Matti Tauriainen, rakennuttajainsinööri, puhelin: 310 35563
matti.tauriainen(a)hel.fi
Liitteet
1 | 15H14 piirustus 673497_11 |
2 | 15H14 piirustus 676496_11 |
3 | 15H14 piirustus 676496_12 |
Otteet
Ote | Otteen liitteet |
Hankinta | Liite 1 |
Hankintapäällikkö | Liite 1 |
Infran taloussuunnitelija | Liite 1 |
Infran hankinta-asiantuntija | Liite 1 |
Infran rakennuttajainsinööri |
|
Infran ratapäällikkö |
|
Infran talousassistentti |
|
Infran yksikön johtaja | Liite 1 |
Toimitusjohtaja | Liite 1 |
Kirjanpitäjät |
|
Infran yksikön sihteeri |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 34980 |
| FI02012566 |
|
|