Esityslista

4/2014

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

Infraj/2

6.3.2014

Liikennelaitoksen -liikelaitoksen lausunto Helsingin Liikkumisen kehittämisohjelman luonnoksesta (Liike)

HEL 2013-013534 T 08 00 00

Esitysehdotus

Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta päättänee antaa seuraavan lausunnon.

Kaupunkisuunnitteluviraston laatima luonnos Helsingin liikkumisen kehittämisohjelmasta on laaja ja monipuolinen strateginen selvitys. HKL näkee tällaisten pitkällä aikavälille tehtävien selvitysten olevan tärkeitä toiminnan ohjauksen kannalta ja kannustaa siksi jatkamaan suunnittelua tehdyn selvityksen pohjalta.

Liikkumisen kehittämisohjelman tavoitteet ovat yleviä: helsinkiläisten helppo arki, Helsingin elinvoimaisuus ja liikkumisen resurssitehokkuus. Liikkumisen kehittämisohjelma sisältää olennaiset liikkumiseen vaikuttavat ratkaisut; kaupungin ja sen asukkaitten eri toimintojen sijoittuminen ja niihin liittyvä liikkuminen. Valitut toimintalinjaukset kestävien liikkumismuotojen ja liikkumisen luotettavuuden lisäämiseksi kulkumuodosta riippumatta voidaan katsoa olevan hyviä.

HKL joukkoliikenteen tuottajana tulee osallistumaan etenkin kaupunkiraideliikenteen liikkumispalveluiden tuottamiseen. Helsingin yleiskaavan visiossa on todetaan tulevaisuuden usean keskuksen kaupungin liikkumisen perustuvan verkostomaiseen raideliikenteeseen. Toteutusmallina on pidetty metron, junien ja pikaraitioteiden verkostoa, joka muodostaisi runkolinjaverkon keskusten välille.

Liikkumisen kehittämisohjelmassa ei mainita juuri raitiotieverkon ja raitiotiejärjestelmän kehittämistä yhtenä liikkumisen kehittämistoimenpiteenä. HKL näkee, että visioidun ja Helsingin strategian mukaisen raideliikenteen verkoston kehittäminen edellyttää raitioliikenteen entistä parempaa huomioimista suunnittelun kaikissa vaiheissa. Jotta raitiovaunuliikenteellä voidaan toteuttaa vision mukaista runkolinjojen liikennettä, on Helsingin raitiovaunujärjestelmää etenkin runkolinjaosuuksilla kehitettävä kohti pikaraitiotietä. HKL olisi näin suonut myös liikkumisen kehittämisohjelmassa tehdyn painotuksia myös joukkoliikenteen runkolinjaverkon toteutustavan suhteen.

KSV on yhdessä HSL:n ja WSP -konsulttitoimiston kanssa laatinut Helsingin liikkumisen kehittämisohjelman. Kaupunginhallitus pyytää nyt HKL:ltä lausuntoa kehittämisohjelman luonnoksesta 28.3.2014 mennessä.

Helsingin liikkumisen kehittämisohjelma vastaa lukuisissa muissa kaupungeissa tehtyä vastaavaa suunnitelmaa, jossa luodaan periaatteet kaupungin toimintojen (asuminen, kauppa, työssäkäynti jne.) ja niihin liittyvän liikkumisen välillä. Kehittämisohjelma tutkii kaupungin liikkumisen nykyistä tilannetta, kaupungin tulevan suunnittelun periaatteita ja tulevaisuuden liikkumisen trendejä ja luo näiden pohjalta toimintalinjauksia. Liikkumisen kehittämisohjelman tavoitteet ovat yleviä: helppo arki, Helsingin elinvoimaisuus ja resurssitehokkuus.

Olennaisimmat helppoon arkeen liittyvät toimintalinjaukset joita ohjelmassa esitetään, liittyvät eri kulkutapojen käyttöön tulevaisuuden Helsingissä. Lähtökohtana on kestävien liikkumismuotojen kuten kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen priorisointi. Tärkeänä osana on myös kaikkien liikennemuotojen luotettavuuden lisääminen. Matka-aikojen tulee olla ennustettavia liikkui sitten millä kulkutavalla hyvänsä.

Toinen merkittävä toimintalinjaus liittyy liikkumisen toteuttamiseen vähiten resursseja hukkaavalla tavalla. Helsingin kohdalla on nähty, että tärkein liikkumiseen liittyvä resurssi liittyy kaupunkitilaan ja tilankäyttöön. Näin ollen tulisi suosia niitä liikkumismuotoja, jotka vievät vähiten kaupunkitilaa. Erityisesti mainitaan joukkoliikenteen suosiminen resurssitehokkaana toimena muun ajoneuvoliikenteen ja pysäköinnin kustannuksella.

Liikkumisen kehittämisohjelma ei ota kantaa juuri liikkumismuotoihin ja niihin liittyviin toimenpiteisiin lukuun ottamatta pyöräilyä. Kehittämisohjelmassa viitataan kuitenkin useisiin muihin selvityksiin ja julkaisuihin, mm. Helsingin yleiskaavan visioon, Helsingin strategiaan ja HSL:n laatimaan runkobussiselvitykseen. Kehittämisohjelmassa todetaan joukkoliikenteen runkolinjajärjestelmän olevan olennainen usean keskuksen kaupungin liikkumisessa. HKL:n näkökulmasta olisi ehkä ollut hyvä, että kehittämisohjelmassa oltaisiin vahvistettu näkemys siitä, että raitiotiet, erityisesti pikaraitiotiet, tulevat olemaan merkittävä osa raideliikenteen runkolinjaverkostoa.

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Artturi Lähdetie, projektipäällikkö, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi