Helsingin kaupunki

Esityslista

3/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/3

 

13.2.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Automaattimetron tilannekatsaus

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

Esittelijä

Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen aikataulun kannalta kriittisellä polulla. Siemensiä on SteCossa 9.12.2013 pyydetty päivittämään projektin aikataulut 13.12.2013 mennessä. HKL on kirjeessään (C-5313) vaatinut Siemensiä toimittamaan aikataulut Tammikuun loppuun mennessä. Siemens on toimittanut pyydetyt aikataulut 6.2.2014 mennessä. HKL:n ja Länsimetro Oy:n tämän hetken näkemyksen mukaan Länsimetron avaaminen matkustajaliikenteelle siirtyy syksyyn 2016.

Projektin valmiusaste on 31.12.2013 kaikkiaan 56.8 % (perustuu Siemensin ilmoitukseen).

HKL toteaa keskeisistä Projektiin liittyvistä viivästyksistä / ongelmista seuraavaa:

M100-sarjan metrojunayksiköiden ja M200-sarjan metrojunayksiköiden junalaiteasennukset:

-        Kolmen (3) ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automaattiajoasennus viivästyi kaikkiaan runsaat seitsemän (7) kuukautta.

-        Ensimmäinen M200-sarjan metrojunayksikkö luovutettiin Siemensille asennuksia varten maanantaina 9.9.2013, vaikka Siemens ei ollut vielä toimittanut M200-sarjan metrojunayksiköiden osalta HKL:lle Sopimuksen vaatimusten mukaista asennusohjelmaa.

-        M200-sarjan metrojunayksiköiden asennusten aloitus on ollut joulukuussa 2013 myöhässä noin kahdeksan (8) kuukautta verrattuna Etenemissopimuksen aikatauluun.

-        Siemens ilmoitti 22.11.2013, että M200-sarjan junayksiköiden ohjausyksikön ongelmien takia junien asennusaikataulua tullaan muuttamaan.

-        Siemensillä ei ilmoituksensa mukaan tällä hetkellä ole ratkaisua M200- sarjan metrojunayksiköiden ohjausyksikön turvatason määrittämiseen.

-        M200 juna on katsastettu hyväksytysti ja sen liikenteeseen palauttaminen riippuu Siemensin toimittamasta ”safety case” ja TUV hyväksynnästä. Siemens jatkaa tässä vaiheessa M100-sarjan metrojunayksiköiden asennustöitä kuitenkin vasta lisäsuunnittelun ja -selvitysten jälkeen huhtikuussa 2014.

-        Siemens on helmikuussa 2014 jatkanut edelleen M100-sarjan modifioitujen metrojunien dynaamisia yötestauksia.

Automaattisten laituriovien turvallinen suunnitteluratkaisu:

-        Laituriovien tekninen ratkaisu on myöhässä tällä hetkellä 17 kk verrattuna etenemissopimukseen

-        Erityisen aikataulukriittinen ongelma on ollut automaattisten laituriovien suunnittelu niin, että ovet täyttävät kaikki automaattimetron toiminnallisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät vaatimukset.

-        Siemens osapuolten neuvottelussa 20.9.2013 ilmoitti valmistelevansa kahdeksan (8) viikon kuluessa laituriovista sellaisen teknisen ratkaisun, joka täyttää sekä turvallisuuteen että toiminnallisuuteen liittyvät vaatimukset.

-        Tekniset ratkaisut esiteltiin TTR:n kokouksessa 22.11.2013 ja kahta eri ratkaisua tullaan vielä tarkemmin testaamaan.

-        Tavoite on, että päätös laiturioven teknisestä ratkaisusta saadaan tehtyä maaliskuussa 2014.

Länsimetron rakennustyöt:

-        Länsimetron rakennustyöt ovat viivästyneet, josta johtuen Siemens ei pääse aikataulun mukaisesti tekemään omia asennustöitään. Viivästykset ovat 5 – 8,5 kk. Siemensin tulee kuitenkin sopeutua tilanteeseen joustavasti, jotta aikatauluvaikutukset voidaan minimoida.

Automatisoinnin aikataulu Helsingin metro n ja länsimetron osalta: länsimetro:

-        Selvitys Siemensin kanssa asiasta käydystä neuvottelusta kokouksessa.

Automaattimetron investointikustannukset / Helsingin metron automatisointi:

-        Automaattimetron investointityönumerolle, joka sisältää hankintasopimuksen perusteella maksetut maksut Siemensille, automaattimetroprojektin palkkakulut sekä muut hankkeesta aiheutuneet projektikulut, on kirjattu toteutuneista kuluja tähän mennessä 26,8 milj. euroa. Lisäksi hankintasopimuksella on maksettujen kustannusten lisäksi sidottuja varoja yhteensä 75,1 milj. euroa, joten käytetyt ja sidotut kustannukset ovat yhteensä 101,9 milj. euroa, kun hankepäätöksen mukainen enimmäiskustannus saa olla 115 milj. euroa.

Varikon laajennuksen automatisoinnin investointi:

-        Toteutuneita kustannuksia on yhteensä 9,0 milj. euroa. Sidotut kustannukset ovat 9,1 milj. euroa. Yhteensä 18,1 milj. euroa.

Länsimetron automatisoinnin ja M300 -sarjan metrojunayksiköiden automatisoinnin kustannuksia seurataan ovat toisaalta osana länsimetron hankesuunnitelman seurantaa ja toisaalta osana M300 -sarjan junien hankesuunnitelman seurantaa.

Lisätyötarpeet:

Siemens on tehnyt Projektissa myös esityksiä lisätilauksiksi, joista osapuolilla on osittain sekä perusteen että hinnan osalta eriävä käsitys. Parhaillaan HKL selvittää, miten näissä asioissa on mahdollista edetä sillä tavoin, että huolimatta todennäköisesti jäljelle jäävistä erimielisyyksistä Projekti ei viivästy ja riita-asiat ratkaistaan Etenemissopimuksen periaatteiden mukaisesti vasta välimiesmenettelystä alkaen.

HKL:n tilaajaorganisaatiota työllistää myös edelleen valmistautuminen käräjäoikeudessa helmikuussa 2014 käynnistyvään ensimmäiseen oikeudenkäyntiin, jossa on kysymys ensimmäisen toimituserän viivästymisen vuoksi perittävästä viivästyssakosta ym.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566