Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/6

 

23.01.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Liikelaitoksen sitovien toiminnallisten tavoitteiden toteutuminen vuonna 2013

HEL 2014-000119 T 02 02 01

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi HKL:n sitovien tavoitteiden toteutumisen vuonna 2013 ja lähettää sen tiedoksi talous- ja suunnittelukeskukselle.

Esittelijä

Yleistä

Kaupunginhallituksen vahvistamien vuoden 2013 talousarvion
noudattamisohjeiden mukaan lauta- tai johtokunnan on annettava
selvitys laitoksen toteutumatta jääneistä sitovista tavoitteista siten, että selvitykset voidaan käsitellä kaupunginvaltuustossa ennen tilinpäätöksen allekirjoittamista kaupunginhallituksessa.

Vuoden 2013 talousarviossa HKL:n sitovat toiminnalliset tavoitteet olivat:

-        Tilikauden tulos vähintään nolla.

-        Raitio- ja metroliikenteen asiakastyytyväisyys vähintään vuoden 2011 tasolla (Raitio 2011: 3,87; metro 2011: 4,03).

-        Raitioliikenteen luotettavuus 99,85 % ja metroliikenteen 99,96 %.

-        Yleisillä alueilla suoritettavien kaivutöiden toteuttaminen lupaehdoissa edellytettyjen tavoiteaikojen puitteissa.

-        Investointihankkeiden suunnittelujärjestelmän kehittäminen hankkeiden kustannusarvioiden pitävyyden parantamiseksi hankkeen kaikissa vaiheissa.

HKL:n on saavuttamassa seitsemästä (7) sitovasta tavoitteesta kuusi (6). Ainoastaan metroliikenteen asiakastyytyväisyystavoite on jäämässä tavoitteesta.

Tilikauden tulosta koskeva tavoite

HKL saavuttaa tulostavoitteen. Tilikauden taloudellinen tulos tulee olemaan budjetoitua parempi. Lopullinen tulos selviää, kun HKL:n tilinpäätös valmistuu maaliskuussa.

Asiakastyytyväisyyttä koskeva tavoite

Asiakastyytyväisyystavoite saavutettiin raitioliikenteessä, mutta
metroliikenteessä tavoitteesta jäätiin jonkin verran.

Raitioliikenteessä asiakastyytyväisyys oli 3,93 kevään ja kesän mittausten perusteella, kun tavoite oli 3,87. Virallisia tuloksia syksyn ja koko vuoden osalta ei ole vielä saatu raitioliikenteen osalta. Suurimpina syinä asiakastyytyväisyyden paranemiseen on ollut panostaminen kuljettajien asiakaspalvelu- ja ajotapakoulutukseen, matalalattiaisen kaluston lisääminen sekä luotettavuuden parantaminen.

Metroliikenteessä asiakastyytyväisyys oli 3,89, kun tavoite oli 4,03. Edellisvuodesta heikkeni eniten opasteiden toimivuus. Uusia opasteita ei ole saatu toimimaan suunnitellusti. Lisäksi aikataulussa pysyminen laski hieman.

Liikenteen luotettavuutta koskeva tavoite

Luotettavuustavoite saavutettiin sekä raitio- että metroliikenteessä.

Raitioliikenteessä luotettavuus oli 99,87 %, kun tavoitteeksi oli asetettu 99,85 %. Luotettavuus laski hieman vuodesta 2012 pysyen silti tavoitteen yläpuolella. Tavoite saavutettiin kuukausitasolla joka kuukausi lukuun ottamatta helmi- ja elokuuta. Suurimpina syinä tähän on ollut henkilöstösuunnittelun jatkokehitys sekä päivittäistoiminnassa että keskipitkän ja pitkän tähtäimen suunnittelussa. Raitiovaunukaluston käytettävyys pysyi hyvällä tasolla koko vuoden huolimatta NRV I –sarjan muutostöistä. Erityisesti matalalattiakaluston käyttöä pystyttiin lisäämään tavoiteltua enemmän.

Metroliikenteessä lähdöistä ajettiin 99,96 % eli tavoite toteutui. Metroliikenteen luotettavuus parani vuodesta 2012 (2012: 99,94 %). Uudet asetinlaite- ja kaukokäyttöjärjestelmät toimivat edellisvuotta luotettavammin ja mahdollistivat luotettavuuden parantumisen.

Kaivutöiden toteuttamista koskeva tavoite

Yleisillä alueilla suoritetut kaivutyöt ovat toteutuneet lupaehdoissa
edellytettyjen aikataulujen puitteissa.

Investointien suunnittelujärjestelmää koskeva tavoite

Investointien suunnittelujärjestelmää koskeva tavoite toteutui.

Investointien hallinnan parantamiseksi HKL:n infrayksikössä otettiin käyttöön uusi projektinhallintajärjestelmä. Järjestelmää on kehitetty toimintaan sopivaksi vuoden 2013 aikana ja käyttöönotto on edennyt tuotantopilotointivaiheeseen loppuvuonna 2013. Laaja käyttöönotto infrayksikön kaikissa investointihankkeissa tapahtuu vuoden 2014 aikana.

Myös HKL:n investointisuunnittelua on kehitetty. Vuonna 2013 tehty investointisuunnitelmaa sisältää kaksitoista seuraavaa vuotta eli vuodet 2014-2025. Aikaisemmin suunnitelma on kattanut viisi vuotta. Jatkossa investointisuunnitelma tulee kattamaan vähintään 10 vuotta, joka on myös koko kaupungin suunnittelujänne investoinneissa vuodesta 2013 alkaen.

HKL:llä on ollut käytössä ns. hankekortti, joka täytetään investointisuunnittelun yhteydessä yli 1 milj. euron investointihankkeista. Vuonna 2013 hankekorttia on kehitetty niin, että hankekortti sisältää myös hankkeen riskiarvioinnin.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 310 78433

ari.paivarinta(a)hel.fi

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 050 3855020

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566