Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/3

 

23.1.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Automaattimetron tilannekatsaus

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

Esittelijä

Projektin valmiusaste on 3.12.2013 kaikkiaan 56.7 % (perustuu Siemensin ilmoitukseen).

HKL toteaa keskeisistä Projektiin liittyvistä viivästyksistä / ongelmista seuraavaa:

Helsingin metron ja länsimetron automatisoinnin kokonaisaikataulut:

HKL pyysi Siemensiltä Projektin ohjausryhmän kokouksessa 9.12.2013 aikataulua Helsingin metron ja länsimetron automatisoinnin loppuun suorittamisesta. HKL ei saanut pyytämäänsä vastausta sovittuun määräaikaan 13.12.2013 mennessä, vaan Siemens vastauksessaan vain ilmoitti länsimetron automatisoinnin osalta sellaisia esteitä, joiden kaikkien se katsoi johtuvan HKL:stä/Länsimetro Oy:stä. Helsingin metron automatisoinnin osalta Siemens ei antanut HKL:n aikataulupyyntöön lainkaan vastausta.

HKL on vastannut Siemensin asiassa lähettämään kirjeeseen projektikirjeenvaihdossa ja pyytänyt samalla Siemensiltä uudestaan selvitystä Helsingin metron ja länsimetron automatisointien loppuunsaattamisesta. Siemens projektiyhteistyössä ilmoittanut, että valmistelee vastausta HKL:lle nyt tammikuun loppuun mennessä. Siemens ilmoitti 17.1.2014 projektikirjeenvaihdossa, että valmistelee aikataulua, mutta HKL ei saa sitä vielä 31.1.2014 mennessä. HKL tulee vastaamaan tähän Siemensin kirjeeseen viikolla 4 /2014.

M100-sarjan metrojunayksiköiden ja M200-sarjan metrojunayksiköiden junalaiteasennukset:

-        Kolmen (3) ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automaattiajoasennus viivästyi kaikkiaan runsaat seitsemän (7) kuukautta.

-        Ensimmäinen M200-sarjan metrojunayksikkö luovutettiin Siemensille asennuksia varten maanantaina 9.9.2013, vaikka Siemens ei ollut vielä toimittanut M200-sarjan metrojunayksiköiden osalta HKL:lle Sopimuksen vaatimusten mukaista asennusohjelmaa.

-        M200-sarjan metrojunayksiköiden asennusten aloitus on ollut joulukuussa 2013 myöhässä noin kahdeksan (8) kuukautta verrattuna Etenemissopimuksen aikatauluun.

-        Siemens ilmoitti 22.11.2013, että M200-sarjan junayksiköiden ohjausyksikön ongelmien takia junien asennusaikataulua tullaan muuttamaan.

-        Siemensillä ei ilmoituksensa mukaan tällä hetkellä ole ratkaisua M200- sarjan metrojunayksiköiden ohjausyksikön turvatason määrittämiseen.

-        M200 juna on katsastettu hyväksytysti ja sen liikenteeseen palauttaminen riippuu Siemensin toimittamasta ”safety case” ja TUV hyväksynnästä. Siemens jatkaa tässä vaiheessa M100-sarjan metrojunayksiköiden asennustöitä kuitenkin vasta lisäsuunnittelun ja -selvitysten jälkeen huhtikuussa 2014. HKL on ilmoittanut Siemensille hyväksyvänsä aikataulumuutoksen ehdolla, että se ei vaikuta kokonaisaikatauluun. Siemens ei ole vastannut asiassa HKL:lle, mutta HKL:n asiantuntijat arvioivat, että kun Siemens jatkaa M100-sarjan metrojunayksiköiden asennustöitä vasta lisäsuunnittelun ja –selvitysten jälkeen, on tällä muutoksella merkittävä vaikutus kokonaisaikatauluun.

Automaattisten laituriovien turvallinen suunnitteluratkaisu:

-        Laituriovien tekninen ratkaisu on myöhässä tällä hetkellä 16 kk verrattuna etenemissopimukseen.

-        Erityisen aikataulukriittinen ongelma on ollut automaattisten laituriovien suunnittelu niin, että ovet täyttävät kaikki automaattimetron toiminnallisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät vaatimukset.

-        Siemens osapuolten neuvottelussa 20.9.2013 ilmoitti valmistelevansa kahdeksan (8) viikon kuluessa laituriovista sellaisen teknisen ratkaisun, joka täyttää sekä turvallisuuteen että toiminnallisuuteen liittyvät vaatimukset.

-        Tekniset ratkaisut esiteltiin TTR:n kokouksessa 22.11.2013 ja kahta eri ratkaisua tullaan vielä tarkemmin testaamaan. Tavoite on, että päätös laiturioven teknisestä ratkaisusta saadaan tehtyä tammikuussa 2014. HKL:n asiantuntijat arvioivat, että kun Siemens ei kyennyt noudattamaan 20.9.2013 ilmoittamaansa aikataulua, on sillä käytännössä merkittävä viivästyttävä vaikutus automatisointiprojektin etenemiselle.

Länsimetron rakennustyöt:

-        Länsimetron rakennustyöt ovat viivästyneet, josta johtuen Siemens ei pääse aikataulun mukaisesti tekemään omia asennustöitään. Viivästykset ovat 5 – 8,5 kk. Länsimetrosopimuksen ehtojen mukaan Siemensin tulee minimoida länsimetron rakentamisen viivästyksen vaikutukset länsimetron automatisoinnin toteuttamiselle. 

Siemens on tammikuussa 2014 jatkanut edelleen M100-sarjan modifioitujen metrojunien dynaamisia yötestauksia.

Automaattimetron investointityönumerolle, joka sisältää perussopimuksen lisäksi maksut Siemensille, automaattiprojektiyksikön palkkakulut ja muut kulut, on kirjattu kuluja tähän mennessä 26,8 M€. Helsingin metron automatisointia koskevaan hankkeeseen on tilanteessa 1/2014 käytetty ja sopimuksilla sidottu varoja yhteensä 105,1 M€. Hankesuunnitelman mukainen valtuuston hyväksymä hankkeen enimmäiskustannus saa olla 115 M€.

Siemens on tehnyt Projektissa myös esityksiä länsimetron automatisointia koskeviksi lisätilauksiksi, joista osapuolilla on osittain sekä perusteen että hinnan osalta eriävä käsitys. HKL:ssä valmistellaan parhaillaan näissä asioissa toimitusjohtajan lisätilauksia, joissa lähtökohtana on, että HKL tässä vaiheessa tilaa lisätyöt Siemensin tarjousten mukaisesti huolimatta merkittävistä eroavuuksista osin lisätöiden hinnassa ja osin lisätöiden perusteissa. HKL (Länsimetro Oy) varaa joka tapauksessa lisätilaukset tehdessään oikeuden siihen, että nämä erimielisyydet ratkaistaan lopullisesti Etenemissopimuksen mukaisessa erimielisyyksien käsittelymenettelyssä viime kädessä välimiesoikeudessa.

HKL:n tilaajaorganisaatiota työllistää myös edelleen valmistautuminen käräjäoikeudessa helmikuussa 2014 käynnistyvään ensimmäiseen oikeudenkäyntiin, jossa on kysymys ensimmäisen toimituserän viivästymisen vuoksi perittävästä viivästyssakosta ym.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566