Helsingin kaupunki

Esityslista

2/2014

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/2

 

23.01.2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Itäkeskuksen toisen metroaseman vaihtoyhteyksien selvitys

HEL 2014-000409 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi selvityksen Itäkeskuksen metroaseman vaihtoyhteyksistä.

Tiivistelmä

HKL on selvittänyt mahdollisesti tulevaisuudessa Itäkeskukseen rakennettavan toisen metrolinjan metroaseman toteutusmahdollisuuksia sekä vaihtoyhteyksien nykyiseltä metroasemalta uudelle asemalle. Selvitysten perusteella paras paikka toiselle metroasemalle Itäkeskuksen yhteydessä olisi Turunlinnantien alapuolella samansuuntaisena nykyisen metroaseman kanssa. Tällöin vaihtoyhteydet asemien välillä ja esim. Raide-Jokerin pysäkille olisivat helpoimmat. Aseman sijainti myös mahdollistaa useita erilaisia ratalinjausvaihtoehtoja.

 

Esittelijä

HKL-Infrapalvelut on johtokunnan pyynnöstä selvittänyt mahdollisuutta toteuttaa nykymetron vaihtoyhteyksiä toiseen metrolinjaan Itäkeskuksen metroasemalla.

Itäkeskuksen aseman tutkimuksen lähtökohtana on kuvitteellinen tilanne, jossa Itä-Helsingin ja keskustan tai Pasilan yhteyksiä on vahvistettu rakentamalla toinen metrolinja Itäkeskuksen kautta. Tämän metrolinjan varsinaiseen linjaukseen Itäkeskuksen itä- tai länsipuolella ei ole tutkimuksessa otettu kantaa, mutta se saattaisi liittyä esim. Viikin kautta Pasilaan ja siitä Kamppiin (Töölön metro) rakennettavaan metroyhteyteen. Selvityksessä on esitetty mahdollisena uusina asemina Viilarintielle ja Roihupeltoon tulevia asemia, mutta selvityksessä ei erikseen huomioitu esim. päällekkäistä tarjontaa jo suunnitellun Raide-Jokerin kanssa.

Itäkeskuksen aseman selvitys aloitettiin ensiksi tutkimalla mahdollisuudet lisätä toinen metrolinja käyttämään olemassa olevaa Itäkeskuksen metroaseman keskiraidetta ja olemassa olevia laitureita uuden metrolinjan pysähtymispaikkana (VE 3). Tämä olisi mahdollistanut helpoimmat vaihdot kahden metrolinjan välillä. Tämä kuitenkin osoittautui mahdottomaksi kun tavoitteena on liikennöidä Itäkeskuksen asemalta länteen 100 sekunnin vuorovälein. Lisäksi Itäkeskuksen keskiraide on jo nykyisellään erittäin tarpeellinen metron poikkeustilanteiden hoitamisen kannalta. Käytännössä toinen metrolinja Itäkeskuksessa vaatisi siis uuden metroaseman toteuttamista nykyisen aseman viereen tai alle.

Selvityksessä tutkittiin metroaseman ja -radan toteutettavuutta niin maaperän olosuhteiden, ratageometrian, muiden maanalaisten tilojen kuin viereisten kiinteistöjen rakenteiden suhteen. Itäkeskuksen alue on maaperän olosuhteiden vuoksi haastava rakennuspaikka, sillä kallio on Itäkeskuksen alla syvällä saven alla. Itäkeskuksen alittaminen metroradalla (VE 2) ei liene välttämättä edes mahdollista.

Seuraavaksi tutkittiin linjaukset, joilla toinen metrolinja olisi mahdollista yhdistää nykyiseen metrorataan Itäkeskuksen itäpuolella toisella sen haaroista. Linjoista laadittiin neljä erilaista variaatiota (VE 1-4) ja niiden toteuttamiskelpoisuutta, kustannuksia ja vaihtojen helppoutta nykyiselle asemalle vertailtiin. Parhaaksi vaihtoehdoksi osoittautui Turunlinnantien alle kallioon rakennettava nykyisen metroaseman suuntainen asema (VE 1 ja VE4). Tältä asemalta saadaan rakennettua sujuvat liukuporras- ja hissiyhteydet nykyiselle metroasemalle. Lisäksi asemaratkaisu mahdollistaa usean eri ratalinjauksen aseman itä- ja länsipuolella, eikä näin ole sidottu mihinkään linjastovaihtoehtoon.

Vaihtoehto 4:n mukainen yhden raiteen liikennöinnillä tehtävä lenkki olisi liikennöinnin kannalta nopea, mutta epäluotettava vaihtoehto, eikä siksi kovin perusteltu. Parhaiten perusteltavissa on vaihtoehto, jossa lännen suunnasta tulevan metrolinjan asema on joko linjan pääteasema (VE 1A) tai linja jatkuu Vuosaaren haaralle (VE1), jolloin Vuosaaren haaran liikenne voisi olla osa uutta metrolinjaa.

Metroasemille ja linjauksille on arvioitu rakentamiskustannuksia hyödyntäen Itämetron esiselvityksen kustannustasoa. Esitettyjen vaihtoehtojen kustannusarviot vaihtelevat 353 miljoonasta eurosta (VE 1A) 477 miljoonaan euroon (VE 4).

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Artturi Lähdetie, projektipäällikkö, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi

Liitteet

1

Itakeskuksen metroaseman kaytto vaihtoasemana_Liitteet_1-11_2013-11-20_LR.pdf

2

Itäkeskuksen metroaseman käyttö vaihtoasemana_raportti_2013-11-20.pdf

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566