Helsingin kaupunki

Esityslista

15/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/3

 

19.12.2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätöshistoria

Pelastuslautakunta 18.06.2013 § 79

HEL 2013-006107 T 10 06 00

Päätös

Pelastuslautakunta päätti antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Länsimetroa ja sen palo- ja pelastusturvallisuuteen liittyviä järjestelyitä ja järjestelmiä on alusta lähtien suunniteltu yhtenä kokonaisuutena. Jotta koko Länsimetron rata-alueen ja asemien sekä siellä liikkuvien turvallisuus voidaan taata, on kaikkien toteutettavaksi suunniteltujen järjestelyiden ja järjestelmien oltava toiminnassa rataa käyttöönotettaessa. Nyt tehtävät päätökset Helsingin puolen uusien asemien rakennussuunnitelmien hyväksymisestä vaikuttavat siten koko metron, myös Espoon puolisten osien, palo-, pelastus- ja henkilöturvallisuuteen.

Pelastuslaitos katsoo, että Koivusaaren asema rakenteineen ja turvallisuusjärjestelmineen on olennainen osa Länsimetron kokonaisturvallisuutta. Siksi Länsimetron käyttöönotto ja liikennöinnin aloittaminen edellyttävät Koivusaaren aseman rakentamista vähintään seuraavin osin:

- kaikki aseman maanalaiset tilat lopullisine rakenteineen, maan päälle johtavine kulkuyhteyksineen sekä palo-, pelastus- ja henkilöturvallisuutta palvelevine järjestelmineen
- aseman itäinen (Lauttasaaren puoleinen) sisäänkäynti kokonaisuudessaan palo-, pelastus- ja henkilöturvallisuutta palvelevine järjestelmineen
- aseman läntisestä (Espoon Keilaniemen puoleisesta) sisäänkäynnistä kaikki palo-, pelastus- ja henkilöturvallisuutta palvelevat rakenteet, järjestelyt ja järjestelmät
- pelastustiet ja muut maanpäälliset ajoyhteydet aseman sisäänkäynneille pelastustoiminnan edellytysten turvaamiseksi

Ellei edellä mainittuja toteuteta muun Länsimetron rakentamisen kanssa samassa aikataulussa ja ennen Länsimetron käyttöönottoa, pelastuslaitos toteaa, ettei sillä ole riittäviä toimintaedellytyksiä suorittaa tehokasta ja turvallista sammutus- ja pelastustoimintaa Länsimetron osalta. Täten myöskään metron matkustajien turvallisuutta ei voida taata eikä Länsimetron liikennöinnin aloittamiselle ole pelastuslaitoksen näkemyksen mukaan edellytyksiä.

Pelastuslaitos ei pidä Koivusaaren aseman osittain rakentamatta jättämistä ja käyttöönoton lykkäämistä järkevänä turvallisuusriskit ja kokonaisuus huomioiden. Päinvastoin Länsimetro-radan liikennöinnin aikaisen rakennustyön voidaan arvioida nostavan riskejä entisestään ja mahdollisesti jopa tuottavan hankkeelle lisäkustannuksia, kun otetaan huomioon seuraavat seikat:

- rakennustöiden yhteensovittaminen metroliikenteen kanssa
- lähinnä yöaikaan sijoittuva rajoitettu työskentelyaika rata-alueella ja tunneleissa ja niihin liittyvissä tiloissa
- entistä rajoitetumpi työskentelyaika mahdollisen tulevan yömetroliikennekokeilun johdosta
- erheellisten paloilmoitusten riskin kasvaminen jo toiminnassa olevien paloilmoitinlaitteistojen kautta
- matkustajaliikenteen turvallisuuden huomioiminen rakennustöiden jatkuessa ja siihen liittyvät mahdolliset erityisjärjestelyt
- rakennusurakoitsijan ja -työntekijöiden työskentelynaikaiset turvallisuuden huomioiminen ja siihen liittyvät erityisjärjestelyt

Hankkeen kustannuksia on jo alkuperäisestä karsittu pelastustoiminnan ja turvallisuuden kannalta tärkeissä kohdin muun muassa kaventamalla tunnelien leveyttä, vähentämällä yhdyskäytävien määrää sekä suunnittelemalla asemien väestönsuojat vaatimuksia huomattavasti kevyempään luokkaan. Lisäksi lausuntopyynnön materiaaleissa mainittu tieto savunpoistomitoituksen tarkistamisen johtamisesta laitetehon ja määrän kaksinkertaistumiseen pelastuslaitoksen asettamien vaatimusten johdosta on osittain virheellinen.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua. Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §.

Esittelijä

pelastuskomentaja

Simo Wecksten

Lisätiedot

Pulmu Waitinen, palotarkastaja, puhelin

pulmu.waitinen(a)hel.fi

Esko Rantanen, johtava palotarkastaja, puhelin: 310 31232

esko.rantanen(a)hel.fi

Marko Järvinen, aluepalomestari, puhelin: 310 30160

marko.jarvinen(a)hel.fi

 

Kaupunkisuunnittelulautakunta 11.06.2013 § 214

HEL 2013-006107 T 10 06 00

Päätös

Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Koivusaaren suunnitteluperiaatteiden mukaan aluetta suunnitellaan noin 4 000 asukkaan ja noin 2 000 työpaikan alueena, joka rakentuu uuden metroaseman ympärille. Koivusaaren osayleiskaavaehdotus hyväksyttiin kaupunkisuunnittelulautakunnassa 18.12.2012. Osayleiskaavaehdotuksesta on pyydetty lausunnot ja osayleiskaavaa on tarkoitus käsitellä uudelleen kaupunkisuunnittelulautakunnassa vuoden 2013 aikana. Koivusaaren tuleva rakentaminen on mahdollista vaiheistaa niin, että alueen rakentuminen alkaa jo toimivan metroaseman ympäriltä.

Länsimetro tuo Helsingin puolelle kaksi uutta metroasemaa. Molemmat näistä asemista tulee rakentaa ja ottaa käyttöön samassa aikataulussa muiden Länsimetron metroasemien kanssa. On tärkeää, että kun metro otetaan käyttöön, Koivusaaressa metroaseman Lauttasaaren puoleinen sisäänkäynti on rakennettu valmiiksi, aseman maanalaiset tilat ja tekniset järjestelmät on rakennettu valmiiksi, aseman läntinen sisäänkäynti on rakennettu vähintään välttämättömin osin sekä metroasema otetaan metroliikenteen käyttöön. Lauttasaaressa asuu nykytilanteessa n. 3 000 asukasta kävelyetäisyydellä asemasta. Lauttasaarenmäen korttelissa 31074 on voimassa oleva asemakaava mahdollistaa asuntojen rakentamisen n. 600:lle uudelle asukkaalle, korttelin rakennussuunnittelu on jo käynnissä. Lisäksi Katajaharjun alueelle on suunniteltu täydennysrakentamista Länsiväylän päälle niin, että se tukeutuu Koivusaaren metroaseman Lauttasaaren puoleiseen sisäänkäyntiin.

Aseman toteuttaminen Lauttasaaren puolella monessa vaiheessa tuottaisi kohtuuttomasti työmaan aiheuttamia häiriöitä lähiympäristön asukkaille. Käynnissä oleva rakennustyö kestää joka tapauksessa ainakin 4 vuotta ja on tärkeää, että asema ja sen lähiympäristö rakennetaan sellaiseksi, että ympäristö tulee siltä osin valmiiksi.

Koivusaaren metroasema parantaa Katajaharjun ja läntisen Lauttasaaren joukkoliikenneyhteyksiä Helsingin keskustaan sekä mm. Espoon suuriin työpaikkakeskittymiin (Tapiola, Keilaniemi, Otaniemi). Matka-aika esimerkiksi Kamppiin on metron valmistuttua 6 min ja Tapiolaan 7 min. Jos asemaa ei oteta käyttöön ensimmäisessä vaiheessa, kasvavat matkat Katajaharjusta ja läntisestä Lauttasaaresta lähimmälle metroasemalle yli kilometriin. Tällöin metro ei palvele aluetta kävelyetäisyydellä, ja joukkoliikenne ei pysty kilpailemaan henkilöauton houkuttelevuuden kanssa. Myös alueella suunnitteilla olevien toimitilatonttien markkinoitavuus on riippuvainen metroaseman valmiusasteesta.

Länsimetron valmistuttua valtaosa suorista bussilinjoista Lauttasaaren ja Helsingin keskustan välillä lopetetaan. Myös Espoosta tulevat Lauttasaarentietä kulkevat seutulinjat lopettavat. Jos Koivusaaren metroasemaa ei oteta käyttöön ensimmäisessä vaiheessa, täytyy Katajaharjun ja läntisen Lauttasaaren alueen joukkoliikenneyhteydet järjestää muutoin.

Metroaseman maanalaiset tilat ja tekniset järjestelmät on suunniteltu osaksi koko Länsimetron kokonaisuutta. Näistä tässä vaiheessa yksittäisten osien rakentamatta jättäminen tai käyttöönottamatta jättäminen tulisi hankaloittamaan tulevaa metroliikennettä ja kokonaisuuden toimivuutta. Vaikka asemaa ei otettaisi käyttöön Länsimetron liikenteen käynnistyessä, on esimerkiksi asema hätäpoistumisreitteineen, pelastuslaitoksen hyökkäysreitteineen, automaattisine sammutusjärjestelmineen, savunpoisto- ja ylipaineistusjärjestelmineen rakennettava valmiiksi, koska asema on osa metrolinjastoa.

Lisäksi kaikkien näiden yhteyksien ja järjestelmien tulee olla täysin toiminnassa ja käytettävissä, kun metrolinjastossa on liikennettä. Jos joitain osia asemasta tai sen järjestelmistä jätettäisi rakentamatta ennen linjaston käyttöönottoa, on liikenteen käynnistyttyä hankala enää löytää ajankohtaa, jolloin jäljelle jääneitä töitä pystytään tekemään metroliikennettä häiritsemättä. Nykyisessä metroverkossa pieniä huoltotöitä pystytään tekemään öisin parin tunnin liikennekatkon aikana. Mahdolliseen metron yöliikenteeseen siirryttäessä, näitä töitä mahdollistavia liikennekatkoja on entistä vähemmän ja ne ovat entistä lyhempiä. HKL:n antaman kustannusarvion mukaan, mikäli Koivusaaren metroaseman länsipään sisäänkäynti jäisi odottamaan Koivusaaren rakentumista, kustannusennuste pienenisi n. 5 milj. euroa Koivusaaren aseman loppukustannusennusteesta, joka HKL:n antaman arvion mukaan on 51,9 milj. euroa.

Lauttasaaren ja Koivusaaren asemien suunnittelua on suunnitteluaikana tehty yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Kaupunkisuunnittelulautakunnalla ei ole huomautettavaa lausuntopyynnön liitteenä olevaan Lauttasaaren ja Koivusaaren aseman havainnemateriaaliin.

Esittelijä

yleiskaavapäällikkö

Rikhard Manninen

Lisätiedot

Raila Hoivanen, diplomi-insinööri, puhelin: 310 37482

raila.hoivanen(a)hel.fi

Eija Kivilaakso, toimistopäällikkö, puhelin: 310 37247

eija.kivilaakso(a)hel.fi

Mikko Reinikainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 37206

mikko.reinikainen(a)hel.fi

 

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 02.05.2013 § 76

HEL 2013-006107 T 10 06 00

Päätös

Merkittiin, että toimitusjohtaja Matti Lahdenranta poistui esteellisenä istuntosalista asian käsittelyn ajaksi.

Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallituksen harkittavaksi, että Koivusaaren asema rakennetaan välttämättömin osin, mutta sitä ei oteta käyttöön ennen kuin Koivusaaren asuinalueen rakentaminen toteutuu.

Käsittely

02.05.2013 Ehdotuksen mukaan

Vastaehdotus:
Lilja Tamminen: Johtokunta esittää kaupunginhallituksen harkittavaksi, että Koivusaaren asema rakennetaan välttämättömin osin, mutta sitä ei oteta käyttöön ennen kuin Koivusaaren asuinalueen rakentaminen toteutuu.

Kannattajat: Sakari Oka

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Juha Saarikoski, yksikön johtaja, puhelin: 310 35288

juha.saarikoski(a)hel.fi