Helsingin kaupunki

Esityslista

15/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/2

 

19.12.2013

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Länsimetron hankesuunnitelman rakentamiskustannusten enimmäisrajan korottaminen Helsingin osalta

HEL 2013-016143 T 02 02 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että se esittäisi kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi länsimetroa koskevan alkuperäisen hankesuunnitelman Helsingin osuuden enimmäismäärän korottamisen 213,8 milj. euroon (MAKU 9/2013).

Esittelijä

Aikaisemmat päätökset

Kaupunginvaltuusto päätti 21.5.2008 (133 §) kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä Länsimetron toteuttamisen hankesuunnitelman joukkoliikennelautakunnan esityksen 27.3.2008 sekä tarkistetun, 14.3.2008 päivätyn hankesuunnitelman mukaisesti siten, että hankkeen kokonaiskustannusarvio on yhteensä 713 600 000 euroa (alv 0 %, maanrakennusindeksi 131,5 pistettä; lokakuu 2007) ja Helsingin kaupungin osuus kustannuksista 144 300 000 euroa (alv 0 %), kun valtion osuus kustannuksista on 30 % kokonaiskustannuksista laskettuna.

Samalla kaupunginvaltuusto päätti oikeuttaa kaupunginhallituksen hyväksymään suunnitelmat Lauttasaaren ja Koivusaaren asemien toteuttamisesta em. kokonaiskustannusarvion puitteissa.

1.     Kaupunginvaltuusto edellyttää, että metroasemien toteutuksen lähtökohtana on oltava, että kaikki niiden sisäänkäynnit ovat esteettömiä. (Elina Moisio)

2.     Kaupunginvaltuusto edellyttää, että Koivusaaressa olevien venelaituripaikkojen määrää ei vähennetä. (Tuomas Rantanen)

3.     Kaupunginvaltuusto edellyttää, että selvitetään voisiko uusia metroasemia kehittää kansainvälisen esimerkin mukaan taidemetroasemiksi. (Tuomas Rantanen)

4.     Kaupunginvaltuusto edellyttää, että kun Helsingissä ruvetaan peruskorjaamaan metroasemia, ne tehdään samalla tavalla korkeatasoisiksi kuin Länsimetron uudessa linjassa. (Maija Anttila)
 

Kokouksessaan 12.12.2012 kaupunginvaltuusto päätti antaa Länsimetro Oy:lle kaupungin omavelkaisen takauksen yhteensä 191 miljoonalle eurolle. Takauspäätös perustui Länsimetro Oy:n syksyllä 2012 laatimaan Länsimetron kustannusennusteeseen 960 (alv 0 %). miljoonaa euroa.

Hankesuunnitelman kustannusarvio 713,6 milj. euroa laadittiin lokakuun 2007 hintatasossa (alv 0 %, huom. jatkossa kaikki kustannukset on esitetty arvonlisäverottomina). Maanrakennuskustannusindeksi, jota hankkeessa käytetään viiteindeksinä mm. valtionosuuden määrittelyssä, on noussut tähän mennessä 22 %. Euromääräisesti indeksinousu merkitsee 157,3 milj. euron kustannusnousua. Tämän hetken kustannustasossa Länsimetron alkuperäinen kustannusarvio on 870,9 milj. euroa.

Hankesuunnitelmassa Helsingin osuuden kokonaiskustannus oli 144,3 milj. euroa. (MAKU 10/2007). Tämän hetken kustannustasossa (MAKU 9/2013) hankesuunnitelman mukainen Helsingin kokonaiskustannusosuus on 173,9 milj. euroa

Rakentamisen edetessä on jouduttu tarkistamaan useita hankesuunnitelman ratkaisuja. Hankesuunnitelma laadittiin nykymetron periaatteita noudattaen. Suurimmat muutokset liittyvät seuraaviin asioihin:

1.     Laatuun ja turvallisuuteen panostaminen: mm
- savunpoiston korvausilmamäärän kaksinkertaistuminen, joka edellyttää suurempia teknisiä tiloja ja kuiluja
- esteettömyyden toteutuminen asemien molemmilla sisäänkäynneillä
- sähkötilojen siirtäminen pois laituritason alapuolelta liittyen kokemuksiin Helsingin rautatieaseman vesivuodosta

2.     Rakentamisen aloittamisen viivästyminen runsaalla vuodella kaavavalitusten vuoksi

3.     Kallioperän laatu ja sen vaatimat rakennemuutokset

4.     Rakentamista sujuvoittavat muutokset, mm. työtunnelijärjestelyt Myllykalliossa ja Ruoholahdessa sekä Vuosaaren huoltoraide

5.     Maanalaisen rakentamisen osaajien rajallinen määrä on näkynyt tarjouskilpailuissa ja -hinnoissa. 

Edellä esitettyjen tekijöiden kustannusvaikutus on ennusteen mukaan kaikkiaan noin 125 milj. euroa.

Indeksikorjattuna alkuperäinen kustannusarvio on siis 870,9 milj. euroa (MAKU 9/2013). Osittain edellä mainituista käyttöturvallisuuteen ja esteettömyyteen liittyvistä täsmentyneistä ratkaisuista aiheutuu, että kokonaiskustannusennuste on nyt 976 milj. euroa. Helsingin kaupungin kustannusvastuu tästä on 278,4 milj. euroa.

Valtion kanssa tehdyn sopimuksen mukaan valtio maksaa Länsimetron hankesuunnitelman mukaisista indeksikorjatuista kustannuksista 30 %. Tämä merkitsee sitä, että valtion osuus tulee olemaan tämän hetken hintatasossa koko Länsimetrosta 261,3 milj. euroa (30 % / 870,9 milj. euroa). Indeksikorjatun budjetin ylittäviin kustannuksiin (105,1 milj. euroa) valtio ei osallistu, joten tämä osuus kustannuksista jää kokonaan Helsingin ja Espoon kesken jaettavaksi länsimetron Sopimuksen mukaisessa aiheuttamisperiaatteeseen perustuvassa jakosuhteessa (Helsinki 28,9 % ja Espoo 71,1 %). Näin laskien Helsingin nettorahoitusosuus länsimetrosta muodostuu 203,8 milj. euroksi (MAKU 9./2013).

Länsimetron kustannuksista on tähän mennessä sidottu yhteensä 852,1 milj. euroa eli 87 %. Vielä odottamattomien kustannusnousujen vuoksi hankesuunnitelman ylärajaa tulisi vielä korottaa 10 milj. eurolla 213,8 milj. euroon.

Aikataulu

Voimassaolevan aikataulun mukaan Länsimetro avataan liikenteelle vuosien 2015/2016 vaihteessa, mutta riski sille, että Länsimetron avautuminen tästä myöhästyy, on olennainen. Aikatauluun vaikuttavat mm. vanhojen M100- ja M200-junien automatisointi, uusien M300-junien toimitus, Länsimetron rakennustöiden eteneminen ja erityisesti projektin loppuvaiheeseen liittyvät kulunvalvonnan toteuttaminen ja laituriovien asentaminen sekä Tapiolan liityntäliikenteen järjestäminen. Siemensin toimitusten osalta neuvottelut Siemensin kanssa ovat vielä meneillään. Aikataulun täsmennyttyä aikataulu tullaan päivittämään.

Toivomusponsiin liittyvät ratkaisut

Toivomusponsi 1

Poiketen hankesuunnitelmassa esitetystä ratkaisusta, jossa vain pääsisäänkäynti rakennetaan esteettömäksi, Länsimetro toteuttaa asemien kaikki sisäänkäynnit esteettöminä. Tämän linjauksen on esittänyt myös rakennusvalvonta.

Toivomusponsi 2

Ei sisälly Länsimetron hankekokonaisuuteen.

Toivomusponsi 3

Länsimetron kaikilla asemilla on huomioitu taiteen mahdollisuus. Hankeen taidemäärärahat eivät tulle riittämään kaikkien taideteosten toteuttamiseen rakennusvaiheessa. Taiteen toteuttaminen myöhemmin on varmistettu turvaamalla taiteen paikat kaikilla asemilla.

Toivomusponsi 4

Ei sisälly Länsimetron hankekokonaisuuteen.

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Juha Saarikoski, yksikön johtaja, puhelin: 310 35288

juha.saarikoski(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566