Helsingin kaupunki

Esityslista

14/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/4

 

21.11.2013

 

 

 

 

 

 

4

Automaattimetron tilannekatsaus

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

Esittelijä

Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen aikataulun kannalta kriittisellä polulla.

Projektin valmiusaste on 31.10.2013 kaikkiaan 56,4 % (perustuu Siemensin ilmoitukseen).

Kolmen (3) ensimmäisen M100-sarjan metrojunayksikön automaattiajoasennus viivästyi kaikkiaan runsaat seitsemän (7) kuukautta ja lisäksi katsastuksen jälkeen metrojunayksiköissä on ollut erilaisia teknisiä vikoja, joiden vuoksi niitä on jouduttu ottamaan pois liikenteestä. Lisäksi M100-sarjan metrojunayksiköiden turvallisuustarkastuksessa on asetettu junayksiköiden matkustajakäytölle ehtoja, joiden osalta Siemensin toimenpiteet ovat vielä kesken.

Ensimmäinen M200-sarjan metrojunayksikkö luovutettiin Siemensille asennuksia varten maanantaina 9.9.2013, vaikka Siemens ei ollut vielä toimittanut M200-sarjan metrojunayksiköiden osalta HKL:lle Sopimuksen vaatimusten mukaista asennusohjelmaa. Siemens ilmoitti tarvitsevansa yhden M200-sarjan metrojunayksikön voidakseen viimeistellä asennusohjelman Sopimuksen mukaiseksi. M200-sarjan metrojunayksiköiden asennusten aloitus on myöhässä noin kahdeksan (8) kuukautta verrattuna Etenemissopimuksen aikatauluun.

Erityisen aikataulukriittinen ongelma on ollut automaattisten laituriovien suunnittelu niin, että ovet täyttävät kaikki automaattimetron toiminnallisuuteen ja turvallisuuteen liittyvät vaatimukset. Siemens osapuolten neuvottelussa 20.9.2013 ilmoitti valmistelevansa kahdeksan (8) viikon kuluessa laituriovista sellaisen teknisen ratkaisun, joka täyttää sekä turvallisuuteen että toiminnallisuuteen liittyvät vaatimukset. Tekninen ratkaisu tullaan esittämään TTR:n kokouksessa 22.11.2013.

Siemens on ilmoittanut, että uuden ATS:n ja asetinlaitteen ohjelmat on päivitetty viikonloppuna 3. – 4.11.2013.  

Siemens on ilmoittanut, että M100-sarjan modifioitujen metrojunien yötestaukset (automaattiajossa) on aloitettu. HKL on pyytänyt Siemensiltä turvallisuusselvitystä siitä, että automaattiajossa olevat metrojunayksiköt voidaan aina automaattiajon päätyttyä ottaa turvallisesti manuaaliseen liikenteeseen.

Automaattimetron investointityönumerolle (joka sisältää perussopimuksen lisäksi mm. automaattiprojektiyksikön palkkakulut) on kirjattu kuluja tähän mennessä 26,6 milj. euroa. Hankesuunnitelman maksimi varaus on 115 milj. euroa.

Siemens on tehnyt Projektissa myös lisätyöesityksiä, joista osapuolilla on sekä perusteen että hinnan osalta eriävä käsitys. Parhaillaan HKL selvittää, miten näissä asioissa on mahdollista edetä sillä tavoin, että huolimatta todennäköisesti jäljelle jäävistä erimielisyyksistä Projekti ei viivästy ja riita-asiat ratkaistaan Etenemissopimuksen periaatteiden mukaisesti vasta välimiesmenettelystä alkaen.

HKL:n tilaajaorganisaatiota ovat työllistäneet edelleen myös valmistautuminen käräjäoikeudessa helmikuussa käynnistyvään oikeudenkäyntiin, jossa on kysymys ensimmäisen toimituserän viivästymisen vuoksi perittävästä viivästyssakosta ym.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566