Helsingin kaupunki

Esityslista

14/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/1

 

21.11.2013

 

 

 

 

 

 

1

Esitys kaupunginhallitukselle Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymiseksi

HEL 2013-012667 T 10 06 00

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee

-        esittää kaupunginhallitukselle Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäiskustannus on 15.552.000 euroa, rakennuskustannusindeksi=107,2 (2010=100), Haahtela-indeksi=83,2, pääkaupunkiseudun hintatasossa 6/2013

-        oikeuttaa HKL-liikelaitoksen jatkamaan hankkeen suunnittelua ennen hankepäätöksen hyväksyntää

Hankkeen lähtökohdat

Helsingin metro avattiin 2.8.1982 välillä Itäkeskus Rautatientori. Linjan vaiheittain valmistuneiden metroasemien rakennuttamisesta vastasi metrotoimisto. Aseman valmistuttua sen hoitovastuu siirtyi liikennelaitokselle. Liikennelaitos otti Hakaniemen metroaseman vastaan 1.10.1979. Hakaniemen ja Itäkeskuksen välillä aloitettiin 1.6.1982 yleisölle avoimet koeajot ruuhka-aikoina. Samalla Hakaniemen metroasemasta tuli yksi metron ensimmäisenä avatuista asemista. Säännöllinen ja kokopäiväinen liikennöinti Hakaniemen metroasemalla alkoi virallisten 2.8.1982 pidettyjen avajaisten jälkeisenä päivänä.

Nykyisin Hakaniemen metroasemaa käyttää vuorokaudessa noin 14 000 matkustajaa. Metroasemalle on sisäänkäynnit laiturin molemmista päistä, etelästä Hakaniemen torin puolelta ja pohjoisesta Toiselta linjalta. Aseman eteläinen lippuhalli sijaitsee maan alla Siltasaarenkadun, Hämeentien ja Eläintarhantien risteyskohdassa. Maanalaiseen lippuhalliin on neljä sisäänkäyntiä, joista vain yksi sisäänkäynti, Hakaniemen torilta, täyttää esteettömyyden vaatimukset.

Helsingin keskustan alle suunniteltu Pisararata tulisi yhdistämään juna- ja metroliikenteen tehokkaaksi joukkoliikenteen kokonaisuudeksi. Hakaniemi olisi yksi tärkeä solmukohta junan ja metron välillä. Hakaniemen Pisararadan juna-asema mahdollistaisi nopean vaihtoyhteyden metroon. Toteutuessaan Pisararata nostaisi Hakaniemen metroaseman käyttäjämäärän arviolta 79 000 käyttäjään vuorokaudessa vuoteen 2035 mennessä.

Hankkeen kuvaus

Rakennushanke käsittää Hakaniemen metroaseman lippuhallin nykyisten tilojen peruskorjauksen, lippuhallin sisäänkäyntien uusimiset Hakaniemen torilla ja raitiovaunupysäkkialueella sekä Siltasaarenkadun jalkakäytävällä olevan nykyisen sisäänkäynnin siirtämisen Siltasaarenkatu 16 kiinteistöön.

Muutosalueen laajuustiedot:

Katutaso

450

brm2

Lippuhallitaso, -1krs

4.400

brm2

Tekninen taso, -2krs

350

brm2

Yhteensä

5.200

brm2

 

Nykyisellään Hakaniemen metroaseman lippuhalli on yleisilmeeltään vanhentunut ja epäsiisti. Lippuhallin tekniikka on tulossa käyttöikänsä päähän. Hallin yleiset tilat ovat kylmiä tiloja; mm. ilmanvaihtoratkaisu on puutteellinen. Osa lippuhallin tiloista on poissa käytöstä vesivuotojen ja kosteusvaurioiden takia. Raitiovaununkuljettajien tauko- ja sosiaalitilat on sijoitettu väliaikaisiin tiloihin.

Liikennemäärien kasvu tarjoaa mahdollisuuden lippuhallin kaupalliseen kehittämiseen. Lippuhallin muuttaminen lämpimäksi ja valoisaksi tilaksi parantaa tilojen turvallisuutta, viihtyvyyttä ja käyttömukavuutta.

Voimassa olevan asemakaavan mukainen uusi sisäänkäynti Siltasaarenkatu 16:n kautta on Kaupunkisuunnitteluviraston mukaan tärkeä osa torialueen kevyen liikenteen ja jalankulkuväylien kehittämistä. Lisäksi uusi sisäänkäynti luo lippuhallille toisen esteettömän kulkuyhteyden Hakaniemen torille johtavan yhteyden lisäksi.

Hakaniemen torille uusittava sisäänkäyntipaviljonki mahdollistaa lippuhallin uusittavan talotekniikan maanpäällisten osien integroinnin sisäänkäyntirakennukseen kaupunkikuvallisesti kestävällä tavalla. Uudet sisäänkäyntirakennukset torilla ja laiturialueella korostavat joukkoliikenteen merkitystä kaupunkirakenteessa. Rakennukset toteutetaan siten, että olemassa olevat hissi-, liukuporras- ja porrasyhteydet rakenteineen hyödynnetään.

Hakaniemen metroaseman eteläinen sisäänkäynti on matkustajakäytössä koko lippuhallin peruskorjauksen ajan. Lippuhallin ja sisäänkäyntien rakennustyöt tullaan vaiheistamaan siten, että metroasemalle on turvallinen ja esteetön kulkuyhteys koko peruskorjauksen ajan. Rakentamisella ei ole vaikutusta Hakaniemen raitiovaunuliikenteeseen. Lisäksi alueen maanpäälliset ajoneuvo- ja henkilöliikenteen poikkeusjärjestelyt ovat vähäiset ja ne kohdistuvat pääosin Siltasaarenkatu 16 kiinteistön läheisyyteen.

Hakaniemen metroaseman lippuhallin kannen pintarakenteet ja vesieritys sekä radan alusrakenteet ja tärinäeristys on uusittu erillisenä urakkana vuoden 2013 aikana. Aseman lippuhallin peruskorjaus tulee yhdessä näiden jo tehtyjen töiden kanssa muodostamaan kokonaisuuden, jolla vanhentuneen ja huonokuntoisen Hakaniemen metroaseman lippuhallin elinkaarta jatketaan ja lippuhalli saadaan uuteen loistoon.

Kustannukset

Koko hankkeen kustannusennuste ilman arvonlisäveroa on 15.552.000 euroa, rakennuskustannusindeksi=107,2 (2010=100), Haahtela-indeksi=83,2, pääkaupunkiseudun hintatasossa 6/2013.

Kustannusennuste jakautuu seuraavasti (alv 0%):

Rakennuttajan kustannukset

1.671.000

Rakennustekniset työt

6.675.000

LVI-tekniset työt

1.221.000

Sähkötekniset työt

1.035.000

Tilaajan erillishankinnat

1.275.000

Hankevaraukset

3.675.000

Yhteensä

15.552.000

 

Ks. Hankesuunnitelman liite, Kustannusarvio

Aikataulu

Alustavan aikataulun mukaan:

-        hankepäätös vuoden 2014 alussa

-        suunnitelmat valmiit kevät 2014

-        urakoiden hankinta kesä 2014

-        rakentaminen alkaa syksy 2014 ja valmis kesällä 2016

Rahoitussuunnitelma

Hankkeen selvitys-, tutkimus- ja mittaus sekä suunnittelutyöhön on käytetty syyskuuhun 2013 mennessä noin 175.000 euroa.

Vuodelle 2013 HKL:n tulosbudjetissa on varattu HT, lippuhallin laajennus- ja muutostyö, 200.000 euroa. Hankkeen kustannukset vuoden 2013 aikana tulevat arviolta pysymään tulosbudjetin puitteissa.

Hankkeeseen on varauduttu HKL:n talousarvio- ja taloussuunnitelma-esityksessä 2014-2016 seuraavasti:

-        2014: 4,05 milj. euroa

-        2015: 8,6 milj. euroa

-        2016: 3,7 milj. euroa

Hanke rahoitetaan lainarahoituksella.

Siltasaarenkadun jalkakäytävällä olevan nykyisen lippuhallin sisäänkäynnin siirtotyöt Siltasaarenkatu 16 kiinteistöön ovat noin 1.817.000 euroa (alv 0 %). Hankesuunnitelmassa on huomioitu sisäänkäynnin siirron rakentamiskustannukset kokonaisuudessa. Tältä osin HKL on neuvotellut Siltasaarenkatu 16 kiinteistön omistajan kanssa esisopimuksen, jonka mukaan sisäänkäynnin rakennuskustannukset tullaan jakamaan suhteessa HKL 70% ja kiinteistön omistaja 30%. HKL:n arvioitu kustannus sisäänkäynnin siirrosta on 1.271.900 euroa ja kiinteistön omistajan osuus on 545.100 euroa (alv 0 %). Huomioiden Siltasaarenkadun 16 kiinteistön osuus, tulee HKL:n osuus koko hankkeesta olemaan enintään 15.006.900 euroa (alv 0 %).

Kun investoinnin kannattavuuslaskelmassa huomioidaan uusittujen ja lisääntyneiden vuokrattavien tilojen vuosittainen vuokra-arvio suuruudeltaan 585.000 euroa ja arvioidut tilojen vuotuiset hoitokulut arvoltaan 215.000 euroa ja pääomakulut arvoltaan 165.000 euroa, niin investoinnin takaisinmaksuaika on noin 28 vuotta.

Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön

15.006.900 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoina 375.173 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa 14.632 euroa vuodessa.

HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 187.587 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Käytännössä kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.

HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 7,5 milj. euroa.

Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 8,5 milj. euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta).

Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.

Esittelijä

HKL on selvittänyt yllä kuvatun Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen (jäljempänä = suppea) lisäksi lippuhallin laajentamista myös ympyrätalon suuntaan. Hakaniemen metroaseman lippuhallin laajemmassa (jäljempänä = laaja) vaihtoehdossa tehtäisiin nykyisten tilojen peruskorjauksen, lippuhallin Hakaniemen torin ja raitiovaunupysäkkialueen sisäänkäyntien uusimisen ja Siltasaarenkadun 16 kohdan sisäänkäynnin siirtämisen lisäksi sisäänkäynnin siirtäminen ympyrätalon kiinteistöön ja lippuhallin maanalaisten tilojen laajentaminen ympyrätalon suuntaan.

Laaja vaihtoehto tuo lippuhalliin uusia liiketiloja, jotka tarjoavat mahdollisuuden lippuhallin kaupalliseen kehittämiseen. Vilkas metroasema sekä hyvät maanpäälliset joukkoliikenneyhteydet tekevät lippuhallista helposti saavutettavan paikan. Laaja vaihtoehto edustaa täysin uutta ja laajennettua lippuhallia, jonka konsepti kattaa monipuolisen ravintola- ja kahvilapalvelutarjonnan, jolla on mahdollisuus muodostua vetovoimaiseksi ja myös Hakaniemen ja sen lähiympäristössä liikkuvien, asioivien ja asuvien suosimaksi pistäytymispaikaksi. Laajennuttu metron lippuhalli tarjoaa yhdessä kauppahallin, torin ja alueen liiketilojen kanssa Hakaniemeen kattavan palvelutarjonnan.

Sisäänkäynnin siirtäminen ympyrätalon kiinteistöön voidaan tehdä voimassa olevan asemakaavan mukaan, myös lippuhallin laajentaminen maan alle on osittain huomioitu asemakaavassa. Laajan vaihtoehdon suunnitelmien mukainen toteuttaminen vaatii kuitenkin asemakaavan muutosta. Kaupunkisuunnitteluviraston näkemyksen mukaan lippuhallin laajentaminen ja sen vetovoiman lisääminen olisi tärkeä osa koko Hakaniemen alueen sekä torialueen kevyen liikenteen ja jalankulkuväylien kehittämistä. Uusi esteetön sisäänkäynti myös ympyrätalon luona tarjoaisi huonollakin säällä mukavan ja miellyttävän kulkuyhteyden.

Lippuhallin ja sisäänkäyntien rakennustyöt tullaan vaiheistamaan myös laajassa vaihtoehdossa siten, että metroaseman eteläisestä päästä on turvallinen ja esteetön kulkuyhteys koko peruskorjauksen ajan. Rakennustöillä ei tule olemaan vaikutusta aseman Toisen linjan ja Porthaninkadun sisäänkäynteihin eikä Hakaniemen raitiovaunuliikenteeseen. Alueen maanpäälliset ajoneuvo- ja henkilöliikenteen poikkeusjärjestelyt sekä kunnallistekniset siirto- ja väistötyöt ovat suuret Eläintarhantien kohdalla, lippuhallin maanalaisten tilojen laajentuessa ympyrätalon suuntaan.

Hakaniemen metroaseman lippuhallin laajan vaihtoehdon muutosalueen laajuus on yhteensä noin 6.700 brm2.

Hakaniemen metroaseman lippuhallin laajan vaihtoehdon kustannus-ennuste ilman arvonlisäveroa on 22,0 miljoonaa euroa, rakennuskustannusindeksi=107,2 (2010=100), Haahtela-indeksi=83,2, pääkaupunkiseudun hintatasossa 6/2013.

Lippuhallin laajan vaihtoehdon aikataulu eroaa suppeasta vaihtoehdosta rakentamisen keston osalta, joka on arviolta noin vuoden pidempi.

HKL on varannut Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjaukseen investointirahaa vuoden 2013 tulosbudjetissa ja vuosien 2014–2016 talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksessä yhteensä 16 milj. euroa. Rahat on varattu Hakaniemen metroaseman lippuhallin peruskorjauksen suppean vaihtoehdon mukaisesti.

Siltasaarenkatu 16 kohdan sisäänkäynnin siirtämisen kustannukset ovat noin 1.817.000 euroa (alv 0 %) ja ympyrätalon kiinteistöön sisäänkäynnin siirtämisen kustannukset ovat noin 844.000 euroa (alv 0 %). Koko hankkeen kustannusennusteessa on huomioitu sisäänkäynnin siirron rakentamiskustannukset kokonaisuudessa. Tältä osin HKL on neuvotellut kiinteistön omistajien kanssa, että sisäänkäyntien rakennuskustannukset tullaan jakamaan suhteessa HKL 70% ja kiinteistön omistaja 30%. HKL:n arvioitu kustannus sisäänkäynnin siirrosta on 1.862.700 euroa (alv 0 %). Huomioiden kiinteistöjen omistajien osuudet, tulee HKL:n osuus laajassa vaihtoehdossa olemaan enintään 20.137.300 euroa (alv 0 %).

HKL on laatinut Hakaniemen metroaseman lippuhallin vaihtoehdoista kaupallisen selvityksen. Suppean vaihtoehdon arvioitu vuokratuottoarvio on noin 380.000 euroa vuodessa ja vaihtoehdon takaisinmaksuaika on noin 28 vuotta. Laajan vaihtoehdon arvioitu vuokratuottoarvio on noin 900.000 euroa vuodessa ja sen takaisinmaksuaika on noin 25 vuotta.

Hakaniemen metroaseman lippuhallin suppean vaihtoehdon toteuttaminen nyt ei sulje pois sitä mahdollisuutta, että lippuhalli voitaisiin myöhemmin laajentaa laajan vaihtoehdon mukaiseksi.

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Timo Juolevi, rakennuttajapäällikkö, puhelin: 310 78481

timo.juolevi(a)hel.fi

Liitteet

1

Hankesuunnitelman tekstiosa 21.11.2013.pdf

2

Kustannusarvio 2.10.2013.pdf

3

ArkkitehtisuunnitelmatA3 30.9.2013.pdf

Tiedoksi

Hankinta

Talous

Infrapalvelut

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566