Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2013 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/3 | |
| 12.9.2013 |
| |
|
|
|
3
Esitys kaupunginhallitukselle Myllypuron metroaseman peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymiseksi
HEL 2011-006884 T 10 05 02
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee
- esittää kaupunginhallitukselle Myllypuron metroaseman peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäiskustannus on 18.889.000 euroa, rakennuskustannusindeksi=106,8 (2010=100), Haahtela-indeksi=79, pääkaupunkiseudun hintatasossa 9/2013
- oikeuttaa HKL-liikelaitoksen jatkamaan hankkeen suunnittelua ennen hankepäätöksen hyväksyntää
Esittelijä
Tausta
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta on päättänyt 3.11.2011 (169 §) esittää kaupunginhallitukselle Myllypuron metroaseman peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen arvon-lisäveroton enimmäiskustannus on 27.684.000 euroa.
Lisäksi johtokunta päätti samassa kokouksessa, että hankesuunnitelmaan sisällytetään optio ja suuntaa-antavat laskelmat täyspitkästä kolmen vaunuparin asemasta, jotta Helsingin rataosuus on kokonaisuudessaan yhtenevä ja mahdollistaa tarvittaessa Helsingin alueella pidemmillä junilla liikennöinnin. HKL on laatinut vaihtoehtoisen suunnitelman aseman peruskorjaamisesta siten, että nykyiset täyspitkät junat voivat edelleen käyttää asemaa. Vaihtoehtoinen suunnitelma ja sen kustannusarvio on toimitettu johtokunnan päätöksen mukaisesti kaupungille hankepäätöksen tekemistä varten. Vaihtoehtoisen ratkaisun kustannusennuste on 28.784.000 euroa (alv 0 %).
Kaupungin johtajiston kokouksessa 20.2.2013 kaupunginjohtaja palautti Myllypuron metroaseman peruskorjauksen hankesuunnitelman uudelleen HKL:n valmisteltavaksi. Hankkeen laajuutta ja lähtökohtia tulee tarkastella uudelleen siten, että aseman peruskorjauksen yhteydessä ei huomioida nykyisen asemakaavan mukaista täydennysrakentamisvarausta aseman päälle eikä nykyistä metron ratalinjausta muuteta.
HKL on päivittänyt näillä lähtötiedoilla Myllypuron metroaseman peruskorjauksen suunnitelmat ja hankkeen kustannusarvion.
Hankkeen kuvaus
Muutosalueen laajuustiedot:
Katutaso | 3750 | m2 |
|
|
|
|
|
Laituritaso | 4500 | m2 |
|
|
|
|
|
Yhteensä | 8250 | m2 |
|
|
|
|
|
Rakennushanke käsittää Myllyaukion nykyisen lippuhallin porrashuoneen ja hissin purkamisen ja tilalle rakennetaan laajennusosa, johon sijoitetaan kolme (3) liukuporrasta sekä yksi (1) uusi hissi. Samalla nykyisessä lippuhallissa tehdään tilamuutoksia, laajennetaan kioskia ja uusitaan yleisö-wc:t. Lisäksi lippuhallin pinnat ja lvis-tekniikka uusitaan.
Jauhokujan sillan pohjoispuolella metroaseman nykyinen toinen sisäänkäynti puretaan kokonaisuudessaan ja korvataan uudella sillan yhteyteen tulevalla sisäänkäynnillä. Sisäänkäyntiin tulee yhdet (1) kiinteät portaat ja kaksi (2) hissiä. Aseman molemmat sisäänkäynnit ovat esteettömiä.
Lisäksi aseman pohjois- ja eteläpäähän rakennetaan teknisiä tiloja, jotka vastaavat tekniikan tilantarvetta.
Peruskorjauksen yhteydessä nykyisen laiturin kalusteet, pintarakenteet ja katos uusitaan kolmen vaunuparin mittaisena, jolloin peruskorjattu laituri soveltuu sekä lyhyen että pitkän metrojunan ajoon.
Uusittavan lippuhallin, laituritason odotustilojen uusien tilajärjestelyiden sekä uuden sisäänkäynnin ansiosta aseman turvallisuus ja läpäisykyky eri suunnista paranevat. Ulkoalueella aseman lähiympäristö kohenee metroaseman pintarakenteita, opasteita, polkupyöräpaikkoja sekä aitoja ja portteja uusittaessa.
Peruskorjauksen lähtökohtana on, että asema on metroliikenne- ja matkustajakäytössä koko rakentamisen ajan.
Kustannukset
Koko hankkeen kustannusennuste ilman arvonlisäveroa on 18.889.000 euroa, rakennuskustannusindeksi=106,8 (2010=100), Haahtela-indeksi=84, pääkaupunkiseudun hintatasossa 9/2013.
Kustannusennuste jakautuu seuraavasti (alv 0%):
Rakennuttajan kustannukset | 1.968.000 € | 10,4 % |
Rakennustekniset työt | 8.120.000 € | 43,0 % |
LVI-tekniset työt | 888.000 € | 4,7 % |
Sähkötekniset työt | 1.157.000 € | 6,2 % |
Tilaajan erillishankinnat | 2.234.000 € | 11,8 % |
Toteutuneet kustannukset | 1.400.000 € | 7,4 % |
Hankevaraukset | 3.122.000 € | 16,5 % |
Yhteensä | 18.889.000 € | 100,0 % |
Hankkeessa varaudutaan kaupungin ohjeen mukaisesti taidehankintaan, jonka enimmäiskustannus on 75.000 euroa. Taidehankinta tehdään yhteistyössä Taidemuseon kanssa.
Ks. Hankesuunnitelman liite, Kustannusarvio
Aikataulu
Alustavan aikataulun mukaan:
- hankepäätöksen hyväksyntä vuoden 2013 aikana
- suunnitelmat valmiit vuoden 2014 alussa
- urakoiden hankinta kevät 2014
- rakentaminen alkaa syksy 2014 ja valmis kesällä 2016
Rahoitussuunnitelma
Hankkeen selvitys-, tutkimus- ja mittaus sekä suunnittelutyöhön on käytetty joulukuuhun 2012 mennessä 1,1 milj. euroa.
Vuodelle 2013 HKL:n tulosbudjetissa on varattu Myllypuron peruskorjaukseen 4,0 milj. euroa. Hankkeen siirtymisestä johtuen vuoden 2013 aikana hankkeen kustannukset tulevat olemaan noin 0,4 milj. euroa.
Hankkeeseen on varauduttu HKL:n talousarvio- ja taloussuunnitelmaesityksessä 2014 - 2016 seuraavasti:
2014: | 3,8 milj. euroa |
2015: | 8,9 milj. euroa |
2016: | 4,7 milj. euroa |
Hanke rahoitetaan lainarahoituksella.
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
18.889.000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoina 472.225 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin. Vakuutusrahastomaksu on 0,1 % pääoma-arvosta eli alkuvaiheessa 18.889 euroa vuodessa.
HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 236.113 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Käytännössä kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.
HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän HSL:n HKL:lle maksaman infrakorvausosuuden (50 % edellä tarkoitetuista laskennallisista korkokustannuksista) kaupungille. HSL:n HKL:lle maksama infrakorvauksen korkomeno-osuus on yhteensä noin 9,5 milj. euroa ko. hankkeen osalta.
Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuneet todelliset korkokulut. Todellisiksi korkokuluiksi on nyt arvioitu 11,4 milj. euroa, kun korkokantana käytetään 4 % ja laina-aika on 25 vuotta.
Hankkeen toteutus ei edellytä lisähenkilöiden palkkaamista.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Timo Juolevi, rakennuttajapäällikkö, puhelin: 310 78481
timo.juolevi(a)hel.fi
Liitteet
1 | Hankesuunnitelman tekstiosa |
2 | Arkkitehtisuunnitelmat_A3 |
3 | Kustannusarvio |
Tiedoksi
Hankinta
Rakennuttaminen
Talous
Kiinteistö
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 34980 |
| FI02012566 |
|
|