Helsingin kaupunki | Esityslista | 11/2013 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Infraj/4 | |
| 12.09.2013 |
| |
|
|
|
4
Käpylän raitiotien sähkönsyöttöaseman hankesuunnitelman hyväksyminen ja urakkatöiden tilaaminen
HEL 2013-011577 T 02 08 02 01
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee hyväksyä Käpylän raitiotien sähkönsyöttöaseman hankesuunnitelman ja oikeuttaa HKL:n tilaamaan Käpylän raitiotien sähkönsyöttöaseman urakat Helsingin Energialta 1.302.000 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.
Lisäksi johtokunta päättänee oikeuttaa HKL:n tarvittaessa tekemään urakkaan lisätilauksia niin, että niistä aiheutuva lisäkustannus ilman arvonlisäveroa on enintään 260.000 euroa (10 % urakkasummasta).
Esittelijä
Hankinnan kohteena on uusi sähkönsyöttöasemarakennus laitteistoineen.
Raitiolinjojen 1 ja 1A Käpylän haaran nykyinen, Pohjolanaukiolle kaapeloitu sähkönsyöttö on liitetty Koskelan varikon syöttöaseman tasasähkökojeistoon. Mikäli Koskelan varikon laajennustyöt aloitetaan, joudutaan nykyinen syöttöasema purkamaan ja uudistamaan uusiin laitetiloihin. Tällöin koko varikkoalueen sähkönsyöttö on hoidettava tilapäisjärjestelyin, käyttäen siirrettäviä tasasähkökojeistoja ja muuntajia.
Nykyinen Pohjolanaukion sähkönsyöttö on yksisuuntainen syöttö, eikä sitä mahdollista kahdentaa nykyjärjestelyin. Lisäksi kaapeli on ikääntynyt, eikä se vastaa teknisesti nykyisin käytettyjä kaapelityyppejä. Maakaapeliyhteys on verrattain pitkä ja tämä tekee mahdollisessa vikatilanteessa vian paikantamisesta hankalaa. Kaapelin uusiminen vaatisi paljon kaivutyötä.
Lähin mahdollinen uusi sähkönsyöttö on kaapeloitava Vallilan sähkönsyöttöasemalta. Tämä syöttökaapeliyhteys on kuitenkin teknisesti epäluotettava, lähinnä pitkän etäisyyden vuoksi. Tällä järjestelyllä jouduttaisiin liikenteeseen todennäköisesti tekemään rajoituksia.
On perusteltua rakentaa uusi sähkösyöttöasema Käpylään, jolla varmistetaan tulevan Koskelaan rakennettavan raitiovaunujen varayhteyden sähkönsyöttö sekä parannetaan nykyisen raitiotielinjan sähkönsyötön käyttövarmuutta.
Hankkeen kuvaus
Alustavissa keskusteluissa kaupunkisuunnitteluviraston kanssa on lähdetty siitä, että uusi sähkönsyöttöasema voidaan sijoittaa Osmonpolun varrelle, Tuusulanväylän meluaidan viereen.
Liikennelaitos tilaa hankkeen suunnittelun, tarjousten hankinnan ja hankkeen toteutuksen Helsingin Energialta, Helen Service –yksiköltä. Liikennelaitos tekee esityksen hankintapäätöksestä liikennelaitoksen johtokunnalle. Hankintasopimus tehdään liikennelaitoksen ja myyjän väliseksi.
Uuteen sähkönsyöttöasemaan hankitaan Helen Sähköverkko Oy:ltä keskijänniteliittymä sekä vaatimusten mukainen keskijänniteliittymäkojeisto.
Syöttöasemarakennus suunnitellaan viimeisimpien toteutettujen syöttöasemien periaateratkaisuja käyttäen. Suunnittelussa otetaan huomioon kaupunkikuvalliset vaatimukset.
Kojeiston hankinnassa huomioidaan käyttöjännitteen korotusmahdollisuus 750 V:ksi.
Kustannukset
Hankkeen arvonlisäveroton kustannusennuste on 1 562 000 euroa, joka muodostuu seuraavasti (alv 0 %):
Suunnittelu-, tutkimus-, valvontakustannukset | 130.000,00 euroa | 8,3 % |
Rakennustekniset työt | 338.000,00 euroa | 21,6 % |
Prosessilaitteet ja kaapeloinnitkäyttöönotettuna | 834.000,00 euroa | 53,4 % |
Hankevaraus | 260.000,00 euroa | 16,6 % |
Yhteensä | 1.562.000,00 euroa | 100,0 % |
Aikataulu
Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosien 2013- 2015 aikana.
Ohjeellinen aikataulu on seuraava:
- suunnitelmat valmiit vuoden 2013 lopussa
- rakennusluvan hankinta vuoden 2013 lopussa
- urakan hankinta vuoden 2014 alussa
- rakentaminen alkaa keväällä 2014 ja valmis keväällä 2015
- prosessilaitteiden asennus syksyllä 2015.
Työ ajoitetaan vaiheittain yhteistyössä raitioliikenneyksikön kanssa siten, että siitä on mahdollisimman vähän haittaa ja riskiä liikennetuotannolle.
Rahoitussuunnitelma
Hanke toteutetaan vuosille 2013 – 2015 varatulla investointirahoituksella.
Hyödyt
Hanke parantaa raitiotien sähkönsyötön käyttövarmuutta Käpylän haaralla ja mahdollistaa nykyisen Koskelan hallin syöttöaseman rakentamisaikaiset muutokset.
Hankkeen tavoitteena on myös toteuttaa edellytykset ja valmiudet sille, että raitiotien sähkönsyöttöjärjestelmän käyttöjännite jatkossa korotetaan 750 V:iin. Korotetulla käyttöjännitteellä saadaan nostettua ajojohtoverkon tehonsiirtokapasiteettia ja vastataan näin tarpeeseen, kun raitiovaunujen lukumäärä lisääntyy.
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
Nyt tehtävä 1.562.000 euron (alv 0 %) investointi aiheuttaa 30 vuoden poistoajalla tasapoistoin 52.067
euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.
Vakuutusrahastomaksu on puolestaan 0,1 % pääoma arvosta eli alkuvaiheessa 1.562 euroa/vuosi.
Helsingin seudun liikenteen (HSL) perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % investoinnin poistoista HSL:ltä. Loppuosa poistoista eli 26 033 euroa/vuosi jää kaupungin maksettavaksi. Kaupunki maksaa ko. summan infratukena HKL:lle.
HSL:n perussopimuksen perusteella HKL voi laskuttaa 50 % hankkeen laskennallisista korkomenoista (laskentakorko 5 %) HSL:ltä. HKL palauttaa tämän ns. infran korkotulon kaupungille. Infran korkotulo on yhteensä noin 0,6 milj. euroa.
Vastaavasti kaupunki maksaa infratukena HKL:lle investoinnin rahoittamisesta aiheutuvat todelliset korkokulut. Todelliset korkokulut ovat yhteensä noin 0,9 milj. euroa (korkokanta 4 % ja laina-aika 25 vuotta).
Hankkeella ei ole vaikutusta henkilöstön määrään.
Esittelijä
yksikön johtaja
Juha Saarikoski
Lisätiedot
Pekka Korpela, sähköjärjestelmäpäällikkö, puhelin: 310 35007
pekka.korpela(a)hel.fi
Otteet
Ote |
|
Hankinta |
|
HKL Infran sähköjärjestelmäpäällikkö |
|
HKL Infran projekti-insinööri |
|
HKL Infran yksikön sihteeri |
|
.
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 34980 |
| FI02012566 |
|
|