Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/6

 

8.8.2013

 

 

 

 

 

 

6

Automaattimetron tilannekatsaus

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

Esittelijä

Projektin valmiusaste on Siemensin projektiseurannan mukaan 57.0 %. Edistymä viime kuukausina on ollut 0.2-0.3 % kuukautta kohden. Siemensin mukaan hidasta edistymää voidaan selittää sillä, että valmiusastetta mitataan sitoutuneina kustannuksina eli pääasiassa materiaalin hankintana. HKL on nyt pyytänyt Siemensiltä uutta arviota Projektin kokonaisvalmistumisasteesta. Tällä hetkellä kustannuksia ei merkittävästi sitoudu koska kohteena ovat M100 protosarja ja sitä seuraavana M200 protosarja. Merkittävää edistymää mitattuna valmiusasteena on odotettavissa maaliskuusta 2014 alkaen kun M100 ja M200 sarjojen sarja-asennukset alkavat ja myöhemmin vuonna 2015, kun laiturioviasennukset alkavat.

Vaiheen 1 kuuden (6) kuukauden testijakso päättyi 3.6.2013. HKL esitti SteCon kokouksessa 19.6.2013, että vaiheen 1B hyväksyminen (PAC) tehtäisiin osittaisena, johtuen ”punch-listalla” olevien asioiden merkityksellisyydestä ja niiden määrästä. Siemens on periaatteessa hyväksynyt tämän HKL:n esittämän linjauksen. Tällä hetkellä erimielisyyttä on edelleen pidätettävästä rahamäärästä, joka on kuitenkin sovittu maksettavaksi kolmessa erässä perustuen ”punch-listan” aikatauluun. HKL tulee kuitenkin vähentämään 10 % viivästymissakkoa, jota Siemens ei tule ilmeisesti hyväksymään. Yhteisymmärrys ja yhteinen käsitys on kuitenkin siitä että PAC on saavutettu jonka johdosta Siemensille on annettu lupa aloittaa vanhojen asetinlaitteiden purku.

M100-sarjan protojunien (3 kpl) katsastukset alkoivat 17.6.2013. Katsastuksessa on esiintynyt erilaisia pienehköjä puutteita koskien mm. hätäjarrupiirejä. Katsastusta on myös hidastanut se, että katsastusohjelmaa ei oltu päivitetty Siemensin tekemien muutosten mukaisesti. Katsastukset pyritään saamaan päätökseen viikolla 32, jolloin katsastetaan hätäjarrut ja tehdään korikatsastus. Myös kuljettajien koulutus on saatu lähes päätökseen. Katsastusten loppuun saattaminen edellyttää turvallisuustarkastusten toteutumista. HKL:n Siemensiltä saaman tiedon mukaan M100-sarjan kolme ensimmäistä junayksikköä voidaan ottaa matkustajaliikenteeseen 19.8.2013 alkaen, missä on noin 7 kuukauden viivästys verrattuna Siemensin Etenemissopimuksessa sitoutumaan aikatauluun.  

M100-sarjan safety board Step 1 -kokous pidettiin 25.7.2013 Helsingissä. Paikalla olivat HKL:n ja Siemensin edustajien lisäksi ulkopuolisen ISA:n (TÜV) edustajat. Palaverissa TÜV:n edustajat ilmoittivat, että mitään estettä ei ole junien käyttöönotolle, kun katsastukset saadaan suoritettua loppuun suunnitellusti. Viikon 31 aikana Siemens päivittää ns. safety -dokumentaation ja TÜV:ltä saadaan virallinen lausunto asiasta viimeistään 9.8.2013.

Edellä olevan valmistelun jälkeen HKL:n toimitusjohtaja tulee tekemään päätöksen kolmen ensimmäisen M100-sarjan junan palauttamisesta matkustajaliikenteeseen niin, että niissä on valmiudet automaattiliikennettä varten. Toistaiseksi liikenne kuitenkin edelleen hoidetaan manuaalisesti kuljettajaohjauksella. Automaattiliikenteen alkaminen vuonna 2015 edellyttää vielä uutta katsastusta.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566