Helsingin kaupunki

Esityslista

9/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Infraj/1

 

8.8.2013

 

 

 

 

 

 

1

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan lausunto kaupunginhallitukselle Helsingin pysäköintipolitiikka -luonnoksesta

Pöydälle 06.06.2013

HEL 2013-004099 T 08 00 00

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

HKL pitää myönteisenä sitä, että pysäköintipolitiikka -luonnoksen perustana on autoilijoiden ohjaaminen kestävien liikkumismuotojen, kuten pyöräilyn ja joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Liityntäpysäköintiä juna- ja metroasemien yhteydessä on kehitettävä yhtenä kokonaisuutena seudullisen joukkoliikennejärjestelmän kanssa. Näiden pysäköintipaikkojen omistuksen ja hallinnan käytännön järjestelyt vaihtelevat suuresti. HKL järjestää nykyisin liityntäpysäköinnin osalla metroradan varren asemista. HKL esittää, että jatkossa käytäntöjä selkeytetään ja pääkaupunkiseudun liityntäpysäköinnin kehitykselle, omistukselle ja ylläpidolle luodaan yhtenäiset toimintamallit.

Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (HLJ 2011) on sovittu liityntäpysäköinnin kustannusjaon perustaksi ”hyötyjä maksaa”-periaate. Joukkoliikenteen lipputuloilla ei voida kustantaa liityntäpysäköintiä pysäköintilaitoksissa. HKL esittää, että Helsingin kaupunki nimeää yhden tahon, joka vastaa liityntäpysäköinnin rahoituksesta. HKL on halukas osallistumaan liityntäpysäköinnin toimenpideohjelman toteutuksen suunnitteluun.

Helsingin pyöräilyn edistämisohjelmassa on polkupyörien liityntäpysäköinnin toteuttamiseen ehdotettu panostettavan huomattavasti nykyistä enemmän resursseja ja ohjattavan tähän vuosittain 490 000€. HKL:n tehtävänä ohjelman toteutuksessa on erityisesti metroasemien yhteydessä olevien polkupyörien pysäköintipaikkojen kehittäminen.

HKL toteaa, että kantakaupungin osalta pysäköintipolitiikassa tulee kiinnittää erityistä huomiota Raitioliikenteen sujuvuuteen, rajoittamalla pysäköintiä siellä missä se aiheuttaa häiriöitä raitioliikenteelle. Virhemaksun suuruuden määrittäminen aiheutetun haitan perusteella on askel oikeaan suuntaan. Raitioliikennettä häiritsevälle pysäköinnille on asetettava nykyistä suuremmat sanktiot ja korvausvelvoitteet. Pysäköintipolitiikassa ehdotettu 500€:n virhemaksu joukkoliikennettä haittaavasta pysäköinnistä nähdään HKL:lla tervetulleena.

HKL on neuvotellut rakennusviraston kanssa siitä, että jatkossa HKL voi rakennusviraston kanssa tehdyn toimeksiantosopimuksen perusteella suorittaa ajoneuvojen pikasiirtoja, joiden avulla raitioliikennettä haittaavat ajoneuvot siirretään pois kiskoalueelta ja periä tästä aiheutuvat todelliset kustannukset ajoneuvon omistajalta. Nämä uudet menettelyt on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2013 aikana.

Esittelijä

Helsingin kaupunginhallitus on pyytänyt 28.6.2013 mennessä HKL:ltä lausuntoa Helsingin pysäköintipolitiikka -luonnoksesta.

Helsingin kaupungin pysäköintipolitiikka sisältää seitsemän strategista linjausta, jotka määrittävät Helsingissä pysäköintipolitiikan pitkän aikavälin suunnan. Strategisten linjausten tueksi on koottu 12 kärkitoimenpidettä, joiden kirjo on laaja ja aikajänteet vaihtelevat.

Helsingin pysäköintipolitiikan kärkitoimenpiteet käsittelevät pysäköintipaikkojen käytön tehostamista, pyöräpysäköinnin kehittämistä, nykyisten laskentaohjeiden tarkistamista, asukaspysäköintijärjestelmän hinnoittelua ja laajentamista, yrityspysäköintijärjestelmän kehittämistä, asukas- ja yrityspysäköinnin organisointia yhteistyössä pysäköintioperaattoreiden kanssa, asunnon ja pysäköintipaikan hinnan erottamista, siirtymistä tonttikohtaisesta pysäköinnistä alueelliseen toimijaan, pysäköinnin progressiivista hinnoittelua, pysäköinninvalvonnan vaikuttavuuden lisäämistä, autojen talvipysäköintiratkaisuja, mobiili- ja internetpalveluja sekä liityntäpysäköintiä.

Liityntäpysäköinnin kärkitoimenpiteen osalta edetään tehtyjen suunnitelmien mukaan:

1.     Helsingin seudun liityntäpysäköintistrategia ja toimenpideohjelma (HSL 2012) ja

2.     Helsingin liityntäpysäköinnin kehittämisselvitys (HKL 2009). 

Tavoitteena on kaksinkertaistaa henkilöautojen liityntäpysäköintipaikkamäärä (noin 20000 paikkaan) ja lähes kolminkertaistaa polkupyöräpaikkojen kokonaismäärä (noin 30 000 paikkaan) vuoteen 2020 mennessä.

Liityntäpysäköintipaikkojen käyttö- ja ylläpitokustannusten kohdentumisesta sovitaan kevään 2013 aikana aloitetuissa neuvotteluissa, jotka käydään HLJ-toimikunnan (Helsingin seudun liikennejärjestelmä) koordinoimana. Liityntäpysäköinnin kustannusten ja vastuiden jaosta päätetään vuoden 2015 loppuun mennessä. Valmistelusta ovat vastuussa HSL ja Liikennevirasto.

Esittelijä

yksikön johtaja

Juha Saarikoski

Lisätiedot

Artturi Lähdetie, projektipäällikkö, puhelin: 310 35245

artturi.lahdetie(a)hel.fi

Eeva Heckwolf, ympäristöinsinööri, puhelin: 310 34815

eeva.heckwolf(a)hel.fi

Liitteet

1

Lausuntopyyntö Helsingin pysäköintipolitiikka - raporttiluonnoksesta

2

Raporttiluonnos: Helsingin pysäköintipolitiikka

3

32_2012 Liityntäpysäköintistrategia ja toimenpideohjelma.pdf

Otteet

Ote

 

Kaupunginhallitus

 

HKL Infrapalvelujen projektipäällikkö

 

HKL Infrapalvelujen ympäristöinsinööri

 

.

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 1071

0201256-6

800013-1351509

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

hkl@hel.fi

www.hkl.fi

+358 9 310 34980

 

FI02012566