Helsingin kaupunki | Esityslista | 16/2014 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 13.11.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Automaattimetron tilannekatsaus
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
Esittelijän perustelut
HKL:n lähtökohtana on, että Etenemissopimuksen mukaista aikataulua tulee noudattaa Helsingin metron automatisoinnissa, ja että Länsimetron automatisointi tulee tehdä niin, että Länsimetro voidaan avata matkustajaliikenteelle Länsimetron valmistumisen myötä syksyllä 2016.
Metron automatisointiprojektin tilanne on kuitenkin edelleen toteutuksen aikataulun suhteen kriittisellä polulla, erityisesti Länsimetron laituriovien toteutuksen sekä M100/M200-junien automatisoinnin osalta.
Aikatauluviiveet:
HKL:n arvion mukaan Helsingin metron automatisointi on tällä hetkellä viiveessä (esimerkkinä 24 kuukauden testijakson alkaminen), perustuu Siemensin lähettämään aikatauluun 5.2.2014:
- Alkuperäiseen Sopimuksen mukaiseen verrattuna 48 kuukautta,
- Etenemissopimuksella Siemensin hyväksymän uuteen sitovaan aikatauluun verrattuna yhteensä 15 kuukautta.
HKL:n arvion mukaan länsimetron automatisoinnin toimitus on tällä hetkellä viiveessä (esimerkkinä matkustajaliikenteen alkaminen, mahdollisuus automaattiajoon):
- Länsimetron alkuperäiseen aikatauluun verrattuna 29 kuukautta
- Etenemissopimuksella Siemensin hyväksymän uuteen sitovaan aikatauluun verrattuna yhteensä 8 kuukautta, kun lähdetään Siemensin ilmoituksesta Länsimetron avaamisesta operatiiviseen käyttöön 8/2016.
Metrovarikon automatisointi on tällä hetkellä viivästynyt noin kaksi (2) kuukautta verrattuna sovittuun aikatauluun.
Uusien M300-sarjan metrojunayksiköiden toimitus on myöhässä junien toimittajan (CAF) ilmoituksen mukaan kaksitoista viikkoa verrattuna alkuperäiseen aikatauluun. Tämä viivästys, CAF:n ilmoituksen mukaan, johtuu automaattimetron edellyttämien junalaitteiden toimituksesta, josta on vastuussa automaattimetron toimittaja.
Valmistumisasteet:
Siemensin ilmoituksen mukaan Helsingin metron valmistumisaste vaihtelee metron eri osa-alueiden kohdalla seuraavasti:
Helsingin metron valmiusaste on 60,4 % (Siemensin ilmoitus, tilanne 31.9.2014), kun se aikaisemmin (tilanne 31.8.2014) oli 60,1 %.
Siemensin ilmoittama ”osa-alue” | Valmiusaste (%) |
Asetinlaite | 100.0 |
Automaattijärjestelmä | 95.9 |
Tiedon siirto | 100.0 |
Käytönohjausjärjestelmä | 95.2 |
Laiturinäytöt | 100.0 |
Virran syöttö | 100.0 |
Junien modifiointi | 44.1 |
Laituriovet | 18.1 |
YHTEENSÄ | 60,4 |
Länsimetron automatisoinnin valmiusaste on 23,1 % (Siemensin ilmoitus, tilanne 21.10.2014), kun se aikaisemmin (tilanne 17.9.2014) oli 18,9 %.
Siemensin ilmoittama ”osa-alue” | Valmiusaste (%) |
Asetinlaite | 46,8 |
Automaattijärjestelmä | 17.0 |
Tiedon siirto | 19.0 |
Käytönohjausjärjestelmä | 16.0 |
Laiturinäytöt | 19.0 |
Virran syöttö | 23.8 |
M300 junat | 37.3 |
Laituriovet | 6.3 |
YHTEENSÄ | 23.1 |
Metrovarikon laajennuksen automatisointiaste on 51,1 % (Siemensin ilmoitus tilanne 31.9.2014), kun se aikaisemmin oli 47,1 % (tilanne 31.8.2014).
Metrojunayksiköiden automatisointi:
M100-sarjan kolmen Siemensille luovutetun junan asennusten loppuunvieminen alkoi huhtikuun lopulla ja Siemens on ilmoittanut aloittaneensa varsinaiset asennustyöt toukokuun alussa.
Siemens on ilmoittanut, että ensimmäistä kolmea junaa ei voida palauttaa HKL:lle elokuun loppuun mennessä kuten oli suunniteltu, mm. konvertteriongelmista johtuen. Siemens on edelleen lokakuussa 2014 ilmoittanut että M100-sarjan junista on löytynyt merkittävä määrä eroavaisuuksia. Siemens ei ole vielä ilmoittanut mikä vaikutus tällä on sarja-asennusten aikatauluun. HKL on edellyttänyt että Siemens ryhtyy tarvittaviin toimenpiteisiin jotta sarja-asennus toteutuu esitetyn aikataulun mukaisesti.
Siemens on luovuttanut kolme junaa HKL:lle, jotka on katsastettu ja palautettu matkustajaliikenteeseen. 6.11.2014 on luovutettu yksi juna sarja-asennuksia varten.
Tällä hetkellä sarja-asennuksiin on tullut lähes kahden (2) kuukauden myöhästyminen, koska Siemens tehnyt suunnitelmiin muutoksia ja ”Safety case” viivästyy niiden johdosta. ”Safety case” tulee olla hyväksytty ennen sarja-asennusten alkua.
Länsimetron laituriovet:
Länsimetron laituriovien toimituksen aikataulun optimoimiseksi, on käyty neuvotteluja sekä Siemensin että Siemensin alihankkijan kanssa. Aikataulun optimoiminen on vielä kesken
Automaattimetron investointikustannukset / Helsingin metron automatisointi:
Automaattimetron investointityönumerolle, joka sisältää hankintasopimuksen perusteella maksetut maksut Siemensille, automaattimetroprojektin palkkakulut sekä muut hankkeesta aiheutuneet projektikulut, on kirjattu toteutuneista kuluja tähän mennessä 28,8 milj. euroa. Lisäksi hankintasopimuksella on maksettujen kustannusten lisäksi sidottuja varoja yhteensä 76,2 milj. euroa, joten käytetyt ja sidotut kustannukset ovat yhteensä 105,0 milj. euroa, kun hankepäätöksen mukainen enimmäiskustannus saa olla 115 milj. euroa.
Varikon laajennuksen automatisoinnin investointi:
Toteutuneita kustannuksia on yhteensä 13,4 milj. euroa. Sidotut kustannukset ovat 4,7 milj. euroa. Yhteensä 18,1 milj. euroa.
Länsimetron automatisointi / toteutuneet ja sitoutuneet kustannukset:
Länsimetron hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen Helsingin osalta 217,5 milj. euroon on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 12.3.2013.
Länsimetron automatisoinnin M300-sarjan metrojunayksiköiden automatisoinnin kustannuksia seurataan osana M300-sarjan metrojunayksiköiden hankesuunnitelmaseurantaa.
Oikeudenkäynnit ja välimiesmenettely:
HKL:n tilaajaorganisaatiota on työllistänyt Siemensin käynnistämä ensimmäinen oikeudenkäynti, jossa on kysymys Helsingin metron automatisointia koskevan sopimuksen ensimmäisen toimituserään liittyvästä maksuerästä pidätetystä viivästyssakosta. Käräjäoikeus on 6.6.2014 antanut asiassa vasta osapäätöksen katsoessaan, että Siemensin HKL:ää vastaan nostama kanteen vaatimuskohta 1 on hylättävä. Asian käsittely on tämän jälkeen jatkunut. HKL:n tavoitteena on saada asiassa ratkaisu ennen välimiesmenettelyä. Tämän vuoksi HKL on pyytänyt käräjäoikeutta nopeuttamaan mahdollisuuksien mukaan asian käsittelyä.
Välimiesmenettely osapuolten erimielisyyksistä Sopimuksen, Länsimetrosopimuksen, Etenemissopimuksen yms. soveltamisesta käynnistyy näillä näkymin loppuvuonna 2015, vaikka länsimetron liikenteen käynnistäminen automatisoituna ei tuolloin ole vielä esillä sillä tavoin kuin Etenemissopimusta tehtäessä arvioitiin.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot
Ville Lehmuskoski, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
ville.lehmuskoski(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
ville.lehmuskoski@hel.fi | http://www.hkl.fi | +358 9 310 35090 |
| FI02012566 |
|
|