Helsingin kaupunki | Esityslista | 6/2014 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/4 | |
| 16.4.2014 |
| |
|
|
| |
|
|
|
4
Automaattimetron tilannekatsaus
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättää merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
Esittelijän perustelut
Metron automatisointiprojektin tilanne on edelleen aikataulun kannalta kriittisellä polulla. Siemens on toimittanut pyydetyt aikataulut 6.2.2014 mennessä. HKL:n ja Länsimetro Oy:n tämän hetken näkemyksen mukaan Länsimetro avataan matkustajaliikenteelle syksyllä 2016.
Metron automatisointiprojektien valmiusasteet olivat Siemensin ilmoitusten ja HKL:n oman arvion mukaan seuraavat:
- Helsingin metron valmiusaste on 57,2 % (Siemensin ilmoitus, tilanne 28.2.2014), kun se kuukautta aikaisemmin (tilanne 31.1.2014) oli 57,0 %.
| Valmiusaste (%) |
Asetinlaite | 100.0 |
Automaattijärjestelmä | 94.0 |
Tiedon siirto | 100.0 |
Käytönohjausjärjestelmä | 95.2 |
Laiturinäytöt | 100.0 |
Virran syöttö | 100.0 |
Junien modifiointi | 42.2 |
Laituriovet | 9.0 |
YHTEENSÄ | 57.2 |
- Länsimetron automatisoinnin valmiusaste on 16,0 % (Siemensin ilmoitus, tilanne 6.3.2014), kun sen kuukautta aikaisemmin (tilanne 30.1.2014) oli 14,1%.
| Valmiusaste (%) |
Asetinlaite | 18.1 |
Automaattijärjestelmä | 16.0 |
Tiedon siirto | 19.0 |
Käytönohjausjärjestelmä | 16.0 |
Laiturinäytöt | 19.0 |
Virran syöttö | 16.0 |
M300 junat | 19.0 |
Laituriovet | 5.0 |
YHTEENSÄ | 16.0 |
- Metrovarikon laajennuksen automatisointiaste (ei ilmoitettu, HKL:n arvio n. 25 %).
Tapahtumat projektissa:
- M200 juna on katsastettu hyväksytysti. Junalle on saatu TUV:n hyväksyntä 14.3.2014 ja kyseinen juna on palautettu liikenteeseen. Samassa yhteydessä Siemensille luovutettiin 3 kappaletta jo aiemmin osittain modifioitua M100-sarjan junaa asennusten viimeistelyä ja koeajoja varten.
- Siemens jatkaa tässä vaiheessa M100-sarjan metrojunayksiköiden asennustöitä kuitenkin vasta lisäsuunnittelun ja -selvitysten jälkeen huhtikuussa 2014.
- Siemens on huhtikuussa 2014 jatkanut edelleen M100-sarjan modifioitujen metrojunien dynaamisia yötestauksia. Tavoite on että testit saadaan tehtyä juhannukseen 2014 mennessä. Yötesteissä on ensimmäistä kertaa testattu RAO (puoliautomaatti) toimintoa linjalla.
- Metrovarikon ”switch over” toukokuussa 2014 (ohjelmistopäivitys)
- Erityisen aikataulukriittinen ongelma on ollut automaattisten laituriovien suunnittelu. Safety Board Meeting 5.3.2014 antoi hyväksynnän laiturioviratkaisuun jossa laiturioviin tulee tuntoherkkä reuna
- Länsimetron tunnelin viimeiset puhkaisut on tehty 29.2.2014. HKL on ilmoittanut Siemensille viimeksi ohjausryhmän kokouksessa 5.2.2014, että Siemensin tulee ottaa huomioon länsimetron rakentamisen aikatauluviiveet ja sopeutua niihin joustavasti sillä tavoin, että länsimetron automatisoinnin viivästys voidaan minimoida länsimetron automatisointia koskevan sopimuksen ehtojen mukaisesti.
- HKL on tilannut toimitusjohtajan päätöksellä 5.2.2014 (§ 16) Siemensiltä lisä- ja muutostöitä, koskien länsimetron automatisointia ja M300-metrojunayksiköiden junalaitekonfiguraatiomuutosta yhteensä 7.259.979,06 eurolla sillä varauksella, että lisätyöstä maksettava kauppahinta määräytyy lopullisesti osapuolten kesken viimeistään Etenemissopimuksen mukaisessa riidanratkaisumenettelyssä.
- Siemens ei ole toimittanut HKL:lle lisätilauksessa edellytettyä tilausvahvistusta vielä 11.4.2014 mennessä.
- Asiasta pidettiin palaveri Siemensin kanssa 19.3.2014.
- Siemens on antanut tarjouksen laituriovien muutostyöstä 21.3.2014. HKL on ilmoittanut kirjeessään 31.3.2014 hyväksyvänsä Siemensin esittämän teknisen ratkaisun ja edellyttänyt, että Siemens etenee laituriovien toteutuksessa Etenemissopimuksen ehtojen mukaisesti. Siemens ei ole vastannut HKL:n kirjeeseen 11.4.2014 mennessä.
Automaattimetron investointikustannukset / Helsingin metron automatisointi:
- Automaattimetron investointityönumerolle, joka sisältää hankintasopimuksen perusteella maksetut maksut Siemensille, automaattimetroprojektin palkkakulut sekä muut hankkeesta aiheutuneet projektikulut, on kirjattu toteutuneista kuluja tähän mennessä 26,8 milj. euroa. Lisäksi hankintasopimuksella on maksettujen kustannusten lisäksi sidottuja varoja yhteensä 75,1 milj. euroa, joten käytetyt ja sidotut kustannukset ovat yhteensä 101,9 milj. euroa, kun hankepäätöksen mukainen enimmäiskustannus saa olla 115 milj. euroa.
Varikon laajennuksen automatisoinnin investointi:
- Toteutuneita kustannuksia on yhteensä 9,0 milj. euroa. Sidotut kustannukset ovat 9,1 milj. euroa. Yhteensä 18,1 milj. euroa.
Länsimetron automatisointi / toteutuneet ja sitoutuneet kustannukset:
- Länsimetron automatisoinnin kustannuksia seurataan osana länsimetron rakentamisen kustannuksia.
- Länsimetron hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen Helsingin osalta 217,5 milj. euroon on hyväksytty kaupunginvaltuustossa 12.3.2013
Länsimetron automatisoinnin ja M300 -sarjan metrojunayksiköiden automatisoinnin kustannuksia seurataan toisaalta osana länsimetron hankesuunnitelman seurantaa ja toisaalta osana M300 -sarjan junien hankesuunnitelman seurantaa.
HKL:n tilaajaorganisaatiota työllistää edelleen helmikuussa 2014 aloitettu ensimmäinen oikeudenkäynti, jossa on kysymys ensimmäisen toimituserän viivästymisen vuoksi perittävästä viivästyssakosta ym.
Välimiesmenettely osapuolten erimielisyyksistä Sopimuksen, Länsimetrosopimuksen, Etenemissopimuksen yms. soveltamisesta käynnistyy näillä näkymin loppuvuonna 2015 vaikka länsimetron liikenteen käynnistäminen automatisoituna ei tuolloin ole vielä esillä sillä tavoin kuin Etenemissopimusta tehtäessä arvioitiin.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35091
matti.lahdenranta(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 35091 | 0201256-6 |
|
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
matti.lahdenranta@hel.fi | http://www.hkl.fi | +358 9 310 35090 |
| FI02012566 |
|
|