Helsingin kaupunki

Esityslista

8/2013

1 (1)

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL)

 

 

 

 

Tj/3

 

6.6.2013

 

 

 

 

 

 

3

Automaattimetron tilannekatsaus

HEL 2011-005973 T 08 00 02

Päätösehdotus

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.

Tiivistelmä

Automaattimetroprojektin toteutus on jatkunut toukokuussa 2012 tehdyn etenemissopimuksen periaatteiden mukaisesti. Lisäksi syyskuussa 2012 HKL ja Siemens tekivät lisäsopimuksen metrovarikon laajennuksen automatisoinnista.

-        Käytönvalvontajärjestelmän, linjan asetinlaitteiden ja matkustajainformaatiojärjestelmän 3.12.2012 alkanut kuuden (6) kuukauden mittainen testijakso päättyi 3.6.2013. Testijakson alussa esiintyneiden liikennehäiriöiden jälkeen tilanne on vakiintunut ja liikennettä on pystytty hoitamaan tyydyttävästi. Merkittävä osa havaituista virheistä on korjattu ja jäljellä jäävien korjaamisesta tullaan sopimaan HKL:n ja Siemensin kesken ennen kuin HKL voi antaa testijakson toteutumiselle lopullisen hyväksymisensä.

-        Siemens on jatkanut matkustajainformaatiojärjestelmän suunnittelua keväällä 2013. Syksyllä 2012 sovitun mukaisesti Siemens on täsmentänyt järjestelmän toiminnallisia vaatimuksia kuvaavan puuttuneen dokumentin ja HKL on hyväksynyt Siemensin siinä esittämät ratkaisut. Siemensin esittämän ja HKL:n hyväksymän ratkaisun toteuttaminen tapahtuu Etenemissopimuksen periaatteiden mukaisesti.

-        Vuosaaren laituriovien neljätoista (14) kuukautta kestänyt testikäyttöjakso päättyi 15.4.2013. Siemens on korjannut ovien ohjauksen kommunikaatioviaksi todetun signaalikaapelien puutteellisen maadoituksen. Merkittävimmät Siemensillä vielä avoinna olevat viat koskevat korroosio-ongelmia laituriovirakenteissa sekä laituriovien merkkivalon heikkoa näkyvyyttä auringonpaisteessa. Siemens selvittää molempia näitä vikoja ja niiden mahdollisia korjaustapoja.

-        Rata-alueen baliisien asennus on alkanut helmikuussa 2013 ja noin 90 % on asennettu. Varikko ja pieni osa linjasta on vielä asentamatta.

-        Metron automaatiojärjestelmään kuuluva Helsingin metron toimintakonsepti on valmistunut Siemensin töiden etenemisen myötä ja HKL on osallistunut tähän työhön hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti. Siemensin järjestelmäsuunnittelun kannalta merkittävät osat ovat olleet Siemensin käytössä viimeisiltäkin osiltaan toukokuun lopussa. Muilta osin metron toimintakonseptin valmistelu jatkuu vielä yhteistyössä HKL:n ja Siemensin kanssa syksyyn 2013 saakka.

-        Siemens on viivästynyt kolmen ensimmäisen M100-sarjan junan luovutuksessa takaisin HKL:lle Siemensin asennuksen jälkeen yli kuudella (6) kuukaudella Etenemissopimuksekseen verrattuna, kun Etenemissopimuksessa palautusajaksi oli sovittu15.12.2012.

Siemensin viimeisin HKL:lle toimittama ilmoitus on, että kolme ensimmäistä M100-sarjan junaa voidaan katsastaa HKL:n toimesta 17. – 20.6.2013 ja HKL voi ottaa ne Siemensin mukaan matkustajaliikennekäyttöön 5.8.2013, kun Siemens siihen saakka vielä testaa junia.

Siemensin edellä tarkoitettu ilmoitus merkitsee, että myös M200-sarjan junien kolmen ensimmäisen junat asennukset ja kaikkien junien sarja-asennukset viivästyvät keväällä ilmoitetusta aikataulusta vielä neljällä viikolla.
 

-        Etenemissopimuksen aikataulusuunnitelman mukaan länsimetron liikenteen alkaessa kaikilla länsimetron asemilla on laituriovet ja Helsingin puolella laituriovien asennus on meneillään ja osalla asemista on laituriovet. Laituriovien asennusvaihe edellyttää, että metro on liikennöitävissä vähintään puoliautomaattisena, että junat pysähtyvät laituriovien kohdalle.

-        Siemensin edellä olevan mukaisesti selvittämä valmistumisraportointi merkitsee, että toistaiseksi Projektin kokonaisaikataulu mahdollistaa edelleen länsimetron liikenteen aloittamisen 1.1.2016 puoliautomaattisena, mutta aikataulun turvamarginaali on oleellisesti lyhentynyt (9 kk -> 3 kk). Siemensin lisäviivästykset muodostavat merkittävän aikatauluriskin.

Metron automatisoinnin hankinta / sopimuserimielisyydet

Siemens on vaatinut Helsingin käräjäoikeudessa vahvistuskanteella HKL:ää suorittamaan HKL:n Siemensin vuoksi vähentämän kauppahinnan osan koskien hankintasopimuksen 2. maksuerää. HKL:n viivästyksen vuoksi tekemä vähennys 2. maksuerästä on yhteensä 606 371,06 euroa. Asian kirjallinen valmistelu Helsingin käräjäoikeudessa on alkanut kirjelmien vaihdolla, jossa Siemens mm. on halunnut pitää lähes kaikki asiakirjat salaisina.

Metron automatisoinnin hankinta / välimiesoikeudenkäynti

HKL ja Siemens ovat 27.5.2012 tehneet Helsingin metron ja Länsimetron automatisoinnin hankintaa koskevan ns. etenemissopimuksen, jossa osapuolet ovat sopineet eräiden projektissa ilmenneiden tulkintaerimielisyyksien ratkaisun osalta, että näitä koskevat sopimuserimielisyydet ratkaistaan vuoden 2015 jälkeen erillisessä välimiesoikeudenkäynnissä.

Esittelijä

toimitusjohtaja

Matti Lahdenranta

Lisätiedot

Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901

matti.lahdenranta(a)hel.fi

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 1400

Toinen linja 7 A

+358 9 310 35091

0201256-6

 

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

Helsinki 53

Faksi

 

Alv.nro

matti.lahdenranta@hel.fi

http://www.hkl.fi

+358 9 310 35090

 

FI02012566