Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 9/2013 | 1 (1) |
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) |
|
| |
|
| Tj/6 | |
| 08.08.2013 |
| |
|
|
|
§ 119
Automaattimetron tilannekatsaus
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
Lisäksi johtokunta päätti edellyttää, että HKL ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin Siemensin asennusten jälkeen HKL:lle palautetut kolme M100-sarjan junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.
Käsittely
Merkittiin, että täsmensi esitystään lisäämällä päätösehdotukseen seuraavan uuden toisen kappaleen:
Lisäksi johtokunta päättänee edellyttää, että HKL ei anna yhtään junaa Siemensille ennen kuin Siemensin asennusten jälkeen HKL:lle palautetut kolme M100-sarjan junaa on koeajettu ja testattu metroliikenteessä muun liikenteen mukana.
Merkittiin, että esittelijä täsmensi esitystään muuttamalla esittelijäjakson ensimmäisen kappaleen alun kuulumaan seuraavasti:
Projektin valmistumisaste on Siemensin projektiseurannan mukaan 55,6 %. Edistymä viime…
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
Päätösehdotus
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päättänee merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
Esittelijä
Projektin valmiusaste on Siemensin projektiseurannan mukaan 57.0 %. Edistymä viime kuukausina on ollut 0.2-0.3 % kuukautta kohden. Siemensin mukaan hidasta edistymää voidaan selittää sillä, että valmiusastetta mitataan sitoutuneina kustannuksina eli pääasiassa materiaalin hankintana. HKL on nyt pyytänyt Siemensiltä uutta arviota Projektin kokonaisvalmistumisasteesta. Tällä hetkellä kustannuksia ei merkittävästi sitoudu koska kohteena ovat M100 protosarja ja sitä seuraavana M200 protosarja. Merkittävää edistymää mitattuna valmiusasteena on odotettavissa maaliskuusta 2014 alkaen kun M100 ja M200 sarjojen sarja-asennukset alkavat ja myöhemmin vuonna 2015, kun laiturioviasennukset alkavat.
Vaiheen 1 kuuden (6) kuukauden testijakso päättyi 3.6.2013. HKL esitti SteCon kokouksessa 19.6.2013, että vaiheen 1B hyväksyminen (PAC) tehtäisiin osittaisena, johtuen ”punch-listalla” olevien asioiden merkityksellisyydestä ja niiden määrästä. Siemens on periaatteessa hyväksynyt tämän HKL:n esittämän linjauksen. Tällä hetkellä erimielisyyttä on edelleen pidätettävästä rahamäärästä, joka on kuitenkin sovittu maksettavaksi kolmessa erässä perustuen ”punch-listan” aikatauluun. HKL tulee kuitenkin vähentämään 10 % viivästymissakkoa, jota Siemens ei tule ilmeisesti hyväksymään. Yhteisymmärrys ja yhteinen käsitys on kuitenkin siitä että PAC on saavutettu jonka johdosta Siemensille on annettu lupa aloittaa vanhojen asetinlaitteiden purku.
M100-sarjan protojunien (3 kpl) katsastukset alkoivat 17.6.2013. Katsastuksessa on esiintynyt erilaisia pienehköjä puutteita koskien mm. hätäjarrupiirejä. Katsastusta on myös hidastanut se, että katsastusohjelmaa ei oltu päivitetty Siemensin tekemien muutosten mukaisesti. Katsastukset pyritään saamaan päätökseen viikolla 32, jolloin katsastetaan hätäjarrut ja tehdään korikatsastus. Myös kuljettajien koulutus on saatu lähes päätökseen. Katsastusten loppuun saattaminen edellyttää turvallisuustarkastusten toteutumista. HKL:n Siemensiltä saaman tiedon mukaan M100-sarjan kolme ensimmäistä junayksikköä voidaan ottaa matkustajaliikenteeseen 19.8.2013 alkaen, missä on noin 7 kuukauden viivästys verrattuna Siemensin Etenemissopimuksessa sitoutumaan aikatauluun.
M100-sarjan safety board Step 1 -kokous pidettiin 25.7.2013 Helsingissä. Paikalla olivat HKL:n ja Siemensin edustajien lisäksi ulkopuolisen ISA:n (TÜV) edustajat. Palaverissa TÜV:n edustajat ilmoittivat, että mitään estettä ei ole junien käyttöönotolle, kun katsastukset saadaan suoritettua loppuun suunnitellusti. Viikon 31 aikana Siemens päivittää ns. safety -dokumentaation ja TÜV:ltä saadaan virallinen lausunto asiasta viimeistään 9.8.2013.
Edellä olevan valmistelun jälkeen HKL:n toimitusjohtaja tulee tekemään päätöksen kolmen ensimmäisen M100-sarjan junan palauttamisesta matkustajaliikenteeseen niin, että niissä on valmiudet automaattiliikennettä varten. Toistaiseksi liikenne kuitenkin edelleen hoidetaan manuaalisesti kuljettajaohjauksella. Automaattiliikenteen alkaminen vuonna 2015 edellyttää vielä uutta katsastusta.
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
Päätöshistoria
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) 06.06.2013 § 101
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi asiasta saadun informaation.
02.05.2013 Ehdotuksen mukaan
18.04.2013 Ehdotuksen mukaan
21.03.2013 Ehdotuksen mukaan
07.03.2013 Ehdotuksen mukaan
16.10.2012 Ehdotuksen mukaan
17.09.2012 Ehdotuksen mukaan
23.08.2012 Pöydälle
04.06.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
31.05.2012 Ehdotuksen mukaan
16.05.2012 Ehdotuksen mukaan
03.05.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
15.04.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
04.04.2012 Ehdotuksen mukaan
22.03.2012 Ehdotuksen mukaan
20.03.2012 Ehdotuksen mukaan
08.03.2012 Ehdotuksen mukaan
16.02.2012 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan
26.01.2012 Ehdotuksen mukaan
20.01.2012 Ehdotuksen mukaan
22.12.2011 Ehdotuksen mukaan
01.12.2011 Ehdotuksen mukaan
17.11.2011 Ehdotuksen mukaan
03.11.2011 Ehdotuksen mukaan
18.10.2011 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
toimitusjohtaja
Matti Lahdenranta
Lisätiedot
Matti Lahdenranta, toimitusjohtaja, puhelin: 310 35901
matti.lahdenranta(a)hel.fi
Kaupunginhallitus 10.12.2012 § 1404
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi katsauksen metron automatisointia koskevien sopimusten tilanteesta.
28.05.2012 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
Esittelijä
apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri
Lisätiedot
Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja 21.05.2012 § 23
HEL 2011-005973 T 08 00 02
Päätös
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja päätti ottaa liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunnan 16.5.2012 § 92 tekemän metron automatisointia koskevan päätöksen kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Lisätiedot
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035
kristiina.matikainen(a)hel.fi
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 1400 | Toinen linja 7 A | +358 9 310 1071 | 0201256-6 | 800013-1351509 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 53 | Faksi |
| Alv.nro |
hkl@hel.fi | www.hkl.fi | +358 9 310 35051 |
| FI02012566 |
|
|