Helsingin kaupunki | Pöytäkirja | 6/2022 | 1 (5) |
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta |
|
| |
|
| Asia/4 | |
| 01.03.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 42
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorjoen toivomusponnesta koskien kaupungin ylläpitämiä talviuintipaikkoja
HEL 2021-006821 T 00 00 03
Lausunto
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi 15.12.2021 liikuntapalvelukokonaisuuden palvelustrategian, jossa määritellään liikuntapalvelukokonaisuuden rooli liikkumisen, liikunnan ja urheilun edistäjänä. Liikuntapalvelukokonaisuuden palvelustrategiatyön yhteydessä määriteltiin mitä palveluja tuotetaan itse, missä palveluissa toimitaan kumppanina ja mahdollistajana, sekä minkä palveluiden tuottamiseen kaupunki ei osallistu. Liikuntapalvelukokonaisuuden palvelustrategia määrittelee talviuinnin osaksi omaehtoisen liikunnan lisäämiseksi tähtäävää toimintaa, jossa helsinkiläisiä kannustetaan ja ohjataan omaehtoisen liikunnan pariin yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Talviuintimahdollisuuksia liikuntapalvelukokonaisuus kehittää yhteistyössä seurojen ja yritysten kanssa, eikä se näin ollen pääsääntöisesti ole toimintaa, jota kaupunki itse tuottaa tai ylläpitää.
Helsingissä on tällä hetkellä 13 seurojen ylläpitämää talviuintipaikkaa. Kaksitoista sopimusta on liikuntapalveluiden hallinnoimia ja yksi kaupunkiympäristön hallinnoima. Palvelustrategian mukaisesti kaupunki toimii mahdollistajan roolissa ja vuokraa paikat talviuintiseuroille, jotka järjestävät talviuintitoimintaa jäsenilleen.
OmaStadi on Helsingin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia erilaisten kaupunkilaisten ehdottamien hankkeiden kautta, ja toteutettavat hankkeet tarjoavat mahdollisuuden edistää myös talviuintimahdollisuuksia. Lisää yhteisöllisiä talviuintipaikkoja Helsinkiin -hanke sai 3 875 ääntä ja siinä tullaan kartoittamaan talviuintipaikkoja, laaditaan toteutussuunnitelma kattavasta Helsingin talviuintipaikkojen verkostosta, ja aloitetaan mahdollisuuksien mukaan suunnitelman toteuttaminen perustamalla 3–5 uutta talviuintipaikkaa eri puolille Helsinkiä. OmaStadi hankkeen tukemien alkuinvestointien jälkeen, uintipaikkojen ylläpidosta sovitaan paikallisten asukas- tai muiden yhdistysten kanssa.
Nykyiset sopimukset talviuintiseurojen kanssa päättyvät vuonna 2023. Sopimusten uusimisen yhteydessä voidaan tarkentaa hakumenettelyä ja kriteerejä, jotta talviuintimahdollisuuksia olisi tarjolla nykyistä enemmän myös niille kaupunkilaisille, jotka eivät ole talviuintiseurojen jäseniä. Yhdessä toimijoiden kanssa pyritään parantamaan myös viestintää talviuintipaikoista ja niiden käyttömahdollisuuksista. Talviuintimahdollisuuksista viestiminen otetaan paremmin huomioon liikuntapalvelujen verkkosivu-uudistuksen yhteydessä.
Myös merellisillä alueilla toimivilla yrityksillä on kiinnostusta tuottaa talviuintipaikkoja asiakkailleen osana muuta toimintaansa. Uusia yritysten tuottamia talviuintipaikkoja on yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa alustavasti suunnitteilla mm. Hietalahteen osana yritysvetoista saunatoimintaa. Yritysvetoisessa talviuintitoiminnassa ei edellytetä jäsenyyttä, vaan talviuintipaikalle ja saunaan pääsee kertakorvauksella.
Yksinkertaisimmillaan talviuintipaikka sisältää lämpimän pukusuojan, avannon ja avantoon johtavat portaat. Talviuintipaikan ylläpitäjä, eli palveluntarjoaja, vastaa talviuintipaikan turvallisuudesta laatimalla mm. talviuintipaikan turvallisuussuunnitelman. Palveluntarjoaja voi olla esimerkiksi kunta, seurakunta, yhdistys tai yritys. Palveluntarjoaja
vastaa talviuintipaikan rakennusten, laitteiden, kulkureittien ja varusteiden huollosta ja kunnossapidosta.
OmaStadi-hankkeen puitteissa toteutettujen uusien talviuintipaikkojen käynnistymisen jälkeen toimiala seuraa talviuintipaikkojen riittävyyttä eri kaupunginosissa ja tarvittaessa selvittää toimia, joilla voidaan edistää kohtuuhintaisten talviuintimahdollisuuksien perustamista eri kaupunginosiin kysyntää vastaavasti.
Käsittely
Vastaehdotus:
Veronika Honkasalo: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
OmaStadi-hankkeen puitteissa toteutettujen uusien talviuintipaikkojen käynnistymisen jälkeen toimiala seuraa talviuintipaikkojen riittävyyttä eri kaupunginosissa ja tarvittaessa selvittää toimia, joilla voidaan edistää kohtuuhintaisten talviuintimahdollisuuksien perustamista eri kaupunginosiin kysyntää vastaavasti.
Kannattaja: Eeva Kärkkäinen
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Veronika Honkasalon vastaehdotuksen yksimielisesti.
Vastaehdotus:
Eeva Kärkkäinen: Korvataan kappaleen (2) viimeinen lause kappaleella:
Talviuintimahdollisuuksia liikuntapalvelukokonaisuus kehittää yhteistyössä seurojen ja yritysten kanssa, eikä se näin ollen pääsääntöisesti ole toimintaa, jota kaupunki itse tuottaa tai ylläpitää.
Kannattaja: Veronika Honkasalo
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi Eeva Kärkkäisen vastaehdotuksen yksimielisesti.
Esittelijä
vs. liikuntajohtaja
Stefan Fröberg
Lisätiedot
Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901
stefan.froberg(a)hel.fi
Minttu Perttula, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36171
minttu.perttula(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vuorjoki Anna, toivomusponsi, Kvsto 2.6.2021 asia 7 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Lausuntoehdotus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hyväksyi 15.12.2021 liikuntapalvelukokonaisuuden palvelustrategian, jossa määritellään liikuntapalvelukokonaisuuden rooli liikkumisen, liikunnan ja urheilun edistäjänä. Liikuntapalvelukokonaisuuden palvelustrategiatyön yhteydessä määriteltiin mitä palveluja tuotetaan itse, missä palveluissa toimitaan kumppanina ja mahdollistajana, sekä minkä palveluiden tuottamiseen kaupunki ei osallistu. Liikuntapalvelukokonaisuuden palvelustrategia määrittelee talviuinnin osaksi omaehtoisen liikunnan lisäämiseksi tähtäävää toimintaa, jossa helsinkiläisiä kannustetaan ja ohjataan omaehtoisen liikunnan pariin yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Talviuintimahdollisuuksia liikuntapalvelukokonaisuus kehittää yhteistyössä seurojen ja yritysten kanssa, eikä se näin ollen ole toimintaa, jota kaupunki itse tuottaa tai ylläpitää.
Helsingissä on tällä hetkellä 13 seurojen ylläpitämää talviuintipaikkaa. Kaksitoista sopimusta on liikuntapalveluiden hallinnoimia ja yksi kaupunkiympäristön hallinnoima. Palvelustrategian mukaisesti kaupunki toimii mahdollistajan roolissa ja vuokraa paikat talviuintiseuroille, jotka järjestävät talviuintitoimintaa jäsenilleen.
OmaStadi on Helsingin tapa toteuttaa osallistuvaa budjetointia erilaisten kaupunkilaisten ehdottamien hankkeiden kautta, ja toteutettavat hankkeet tarjoavat mahdollisuuden edistää myös talviuintimahdollisuuksia. Lisää yhteisöllisiä talviuintipaikkoja Helsinkiin – niminen hanke sai 3 875 ääntä ja siinä tullaan kartoittamaan talviuintipaikkoja, laaditaan toteutussuunnitelma kattavasta Helsingin talviuintipaikkojen verkostosta, ja aloitetaan mahdollisuuksien mukaan suunnitelman toteuttaminen perustamalla 3–5 uutta talviuintipaikkaa eri puolille Helsinkiä.
OmaStadi hankkeen tukemien alkuinvestointien jälkeen, uintipaikkojen ylläpidosta sovitaan paikallisten asukas- tai muiden yhdistysten kanssa.
Nykyiset sopimukset talviuintiseurojen kanssa päättyvät vuonna 2023. Sopimusten uusimisen yhteydessä voidaan tarkentaa hakumenettelyä ja kriteerejä, jotta talviuintimahdollisuuksia olisi tarjolla nykyistä enemmän myös niille kaupunkilaisille, jotka eivät ole talviuintiseurojen jäseniä. Yhdessä toimijoiden kanssa pyritään parantamaan myös viestintää talviuintipaikoista ja niiden käyttömahdollisuuksista. Talviuintimahdollisuuksista viestiminen otetaan paremmin huomioon liikuntapalvelujen verkkosivu-uudistuksen yhteydessä.
Myös merellisillä alueilla toimivilla yrityksillä on kiinnostusta tuottaa talviuintipaikkoja asiakkailleen osana muuta toimintaansa. Uusia yritysten tuottamia talviuintipaikkoja on yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa alustavasti suunnitteilla mm. Hietalahteen osana yritysvetoista saunatoimintaa. Yritysvetoisessa talviuintitoiminnassa ei edellytetä jäsenyyttä, vaan talviuintipaikalle ja saunaan pääsee kertakorvauksella.
Yksinkertaisimmillaan talviuintipaikka sisältää lämpimän pukusuojan, avannon ja avantoon johtavat portaat. Talviuintipaikan ylläpitäjä, eli palveluntarjoaja, vastaa talviuintipaikan turvallisuudesta laatimalla mm. talviuintipaikan turvallisuussuunnitelman. Palveluntarjoaja voi olla esimerkiksi kunta, seurakunta, yhdistys tai yritys. Palveluntarjoaja
vastaa talviuintipaikan rakennusten, laitteiden, kulkureittien ja varusteiden huollosta ja kunnossapidosta.
Esittelijän perustelut
Kaupunginkanslia on pyytänyt 28.2.2022 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Anna Vuorijoen toivomusponnesta, jossa esitetään, että tulisi selvittää, voisiko kaupunki itse ylläpitää yhtä tai useampaa kaupunkilaisille avointa talviuintipaikkaa, yritysten, yhdistysten ja seurojen ylläpitämien talviuintipaikkojen ohella. Toivomusponsi on kokonaisuudessaan liitteenä.
Toivomusponnesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lautakunnilta.
Esittelijä on muokannut lausuntoehdotusta pöydällepanon aikana.
Lausuntoa ei voi aikataulusyistä panna pöydälle enää tässä kokouksessa.
Esittelijä
vs. liikuntajohtaja
Stefan Fröberg
Lisätiedot
Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901
stefan.froberg(a)hel.fi
Minttu Perttula, erityissuunnittelija, puhelin: 310 36171
minttu.perttula(a)hel.fi
Liitteet
1 | Vuorjoki Anna, toivomusponsi, Kvsto 2.6.2021 asia 7 |
Muutoksenhaku
Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano |
Päätöshistoria
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 15.02.2022 § 35
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 01.02.2022 § 24
| ||||
Postiosoite | Käyntiosoite | Puhelin | Y-tunnus | Tilinro |
PL 51400 | Fredriksberg, Konepajankuja 3 | +358 9 310 1060 | 0201256-6 | FI0680001200062637 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | Helsinki 00510 | Faksi |
| Alv.nro |
kulttuurijavapaa-aika@hel.fi |
|
|
| FI02012566 |
|
|