5/2017

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

03.10.2017

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponnesta vesiliikuntamahdollisuuden huomioimiseksi Koskelan sairaala-alueen suunnittelussa

HEL 2017-005416 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-ajanlautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla vesiliikunnan ja muiden liikuntatilojen lisätilan tarve nähdään tärkeänä kaupungin kasvun kannalta. Samalla kuitenkin ymmärretään, että Koskelan monipuolisen palvelukeskuksen konseptin mukaisten toimintojen lisäksi tilojen ja toiminnan suunnittelussa ei ole mukana vesivoimistelualtaan tiloja.

Liikunnalla tiedetään olevan monenlaisia myönteisiä vaikutuksia ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla allastilan lisätarve nähdään myös tärkeänä ja ikääntyneiden ja tukea ja apua tarvitsevien etuna.

Liikuntaviraston teettämissä liikuntapaikkojen saavutettavuustarkasteluissa uimahallien ja maauimaloiden kohdalla on saavutettavuudessa nähtävissä enemmän alueellisia eroja ja erinomaisen saavutettavuuden alue on selvästi pienempi kuin muiden tarkasteltujen liikuntapaikkojen kohdalla. Tarkasteluissa ei kuitenkaan Koskelan alueen heikompi asema vesiliikuntapalveluiden osalta verrattuna muihin alueisiin ei ole tullut ilmi.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87783

matti.kuusela(a)hel.fi

Hakanen Yrjö, toivomusponsi 2, Kvsto 19.4.2017 asia 19

Kaupunginkanslia on pyytänyt 13.10.2017 mennessä kulttuuri- ja vapaa- aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponnesta, jossa kaupunginvaltuusto (19.4.2017, § 198) edellyttää,  että Koskelan monipuolisen palvelukeskuksen ja sairaala-alueen suunnittelussa selvitetään vielä mahdollisuudet vesiliikunnan tarvitsemien tilojen toteuttamiseen.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen-Jormakka