16/2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

06.09.2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sami Muttilaisen ym. talousarvioaloitteesta koskien Harjun nuorisotalon perusparantamista

HEL 2022-003337 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sami Muttilaisen ehdotuksesta

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Laura Aalto

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87783

matti.kuusela(a)hel.fi

Mikko Vatka, nuorisoasiainjohtaja, puhelin: 310 71252

mikko.vatka(a)hel.fi

Tiina Hörkkö, aluepäällikkö, puhelin: 310 23188

tiina.horkko(a)hel.fi

Harjun nuorisotalon peruskorjaus, Muttilainen Sami

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioesityksen talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmaan vuosiksi 2023–2032 ollaan osoittamassa Harjun nuorisotalon suunnittelulle ja toteutukselle yhteensä 4,0 miljoonaa euroa. Rakentaminen on aikataulutettu esityksessä 1/2031 – 12/2031, josta muodostuu hankkeen viitteellinen aikataulu, jossa hankesuunnittelulle on varattu vuosi 2029 ja tarkempaa suunnittelua ja rakentamisen valmistelua tehdään vuonna 2030.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan näkemys on, että hankkeen aikaistaminen ehdotetusta aikataulusta viidellä vuodella pitäisi olla realistista, jolloin hankesuunnittelua tehtäisiin vuonna 2024 ja tarkempaa suunnittelua ja rakentamisen valmistelua vuonna 2025 ja varsinainen rakentaminen vuonna 2026.

Harjun nuorisotalon tulevan toiminnan käyttösuunnitelman laatiminen käynnistyy syksyllä 2022 kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan nuorisopalvelukokonaisuuden käynnistämänä. Käyttösuunnitelmasta voidaan siirtyä perusparannuksen tilahankkeen tarveselvityksen laatimiseen joustavasti, jolloin aikataulun aikaistaminen on realistista. Tulevaa tarvetta arvioidaan käyttösuunnitelmasta nuorisotilaa laajemmasta näkökulmasta.

Kaupunginkanslia on pyytänyt 14.9.2022 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Sami Muttilaisen ym. talousarvioaloitteesta Harjun nuorisotalon perusparantamisesta. Aloite kokonaisuudessaan on liitteenä.

Aloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

Lauta- ja johtokuntien on käsiteltävä talousarvioaloitteista annettavat lausunnot samanaikaisesti talousarvioehdotusten kanssa. Lausunnoissa on selvitettävä, miten aloitteessa esitetyt toimenpiteet on otettu huomioon talousarvioehdotuksessa.

Lausunnossa on yksiselitteisesti mainittava, kuinka paljon aloitteessa esitetty toimenpide lisää tai vähentää määrärahojen tarvetta ja onko nämä sisällytetty hallintokunnan talousarvioehdotukseen. Vastaavasti on ilmoitettava toimenpiteen vaikutukset suoritemääriin sekä sisältyvätkö muutokset talousarvioehdotukseen.

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Laura Aalto