11/2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

10.05.2022

HEL 2022-000745 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Veronika Honkasalon ehdotuksesta.

vs. kulttuurijohtaja

Reetta Heiskanen

Heini Hämäläinen, tutkija, puhelin: 0931064993

heini.hamalainen(a)hel.fi

Muttilainen Sami, toivomusponsi, Kvsto 19.1.2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:

Kaava-alueella on sijainnut muinaismuistolain rauhoittamia vuonna 1914 rakennettuja kenttälinnoitettuja varustuksia Helsinki Tukikohta 1914:19. Nämä puolustusvarustukset ovat sijainneet Mannerheimintien ja Kytösuontien välisellä kalliolla. Tukikohtakokonaisuudessa on ollut jäännöksiä kolmesta maasta, kivistä ja hiekasta rakennetuista varustuksista. Yksittäiset varustukset ovat kohdenimiltään 1914:19, 1914:19a ja 1914:19b. Varustusten eteläpuolella on sijainnut noin 100 metriä pitkä osuus linnoitteisiin liittyvää yhdystietä. Yhdystie on noin 3 metriä leveä ja pengerretty. Kyseisillä varustuksilla on käyty taisteluita keväällä 1918 saksalaisten ja punakaartin joukkojen välillä.

Museoviraston arkeologiset kenttäpalvelut suoritti alueen linnoitteilla arkeologiset tutkimukset vuonna 2015 kyseisen kaavamuutoshankkeen johdosta. Kohteet on dokumentoitu hyvin ja tutkimuksista on laadittu kattava raportti.

Kun kaavamuutos toteutetaan, tulee alueelle säilymään lyhyt osuus Tukikohdan 1914:19 yhdystiestä, mikä on hieno asia. Muista tukikohdan puolustusvarustuksista ei tule säilymään rakenteita maastossa. Katsomme että varustusten esittelytaulu ei ole tarpeen, sillä alueelle on jäämässä vain varsin vaatimaton osuus ympäristössä sijainneesta linnoituskokonaisuudesta.

Yleisesti ottaen lautakunta suhtautuu myönteisesti arkeologisen kulttuuriperinnön esittelyyn kaupunkiympäristössä ja sinällään toivoo informaatiotaulujen sijoittamista olemassa oleville kohteille, jotka ovat havainnollisia ja joilla voi olla merkittävyyttä virkistys-, opetus- ja matkailukohteina. Tässä yhteydessä voisi nostaa esille esimerkiksi Keskuspuistossa sijaitsevat viisi vuoden 1914 linnoitekohdetta; 1914: 20-23c. Kohteet sijaitsevat Kiskontien, Hakamäentien, Ilmalankadun ja Tenholantien välisellä alueella.

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 31.5.2022 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Sami Muttilaisen toivomusponnesta liittyen Ruskeasuon Huopalahdenportin asemakaavamuutosalueella sijaitsevien ensimmäisen maailmansodan aikaisten linnoitteiden esittelyyn alueelle sijoitettavalla informaatiotaululla. Toivomusponsi on liitteenä.

Toivomusponnesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lautakunnilta.

vs. kulttuurijohtaja

Reetta Heiskanen