8/2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

29.03.2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle Meilahden Veneilijät ry:n venelaiturin uusimista koskevasta lainahakemuksesta

HEL 2022-000845 T 02 05 03 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon Meilahden Veneilijät ry:n lainahakemuksesta koskien uuden venelaiturin rakentamista Meilahden kaupunginosassa sijaitsevaan pienvenesatamaan:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta puoltaa 19 400 euron lainan myöntämistä Meilahden Veneilijät ry:lle 9 vuoden laina-ajalla Helsingin kaupungin Urheilu- ja ulkoilurahastosta sillä edellytyksellä, että uuden venelaiturin uusiminen muilta osin varmistuu esitetyn kustannusarvion ja rahoitussuunnitelman mukaisesti.

vs. liikuntajohtaja

Petteri Huurre

Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901

stefan.froberg(a)hel.fi

Lainahakemus 19.1.2022

Meilahden Veneilijät lainalaskelma

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle on saapunut 19.1.2022 päivätty Meilahden Veneilijät ry:n hakemus. Asiakirja koskee 19 400 euron lainan myöntämistä venelaiturin uusimista varten. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää lainan myöntämistä yhtiölle.

Meilahden Veneilijät ry:lle on myönnetty 22.12.2005, 47 §, laiturinpito-oikeus Meilahden venesataman vesialueelta 1.1.2006 alkaen toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella.

Meilahden Veneilijät ry:lle on myös 12.9.2013, 174 §, vuokrattu 446 m²:n suuruinen maa-alue Meilahden venesatamasta 1.1.2007–31.12.2025 väliseksi ajaksi vapaa-ajan veneily- ja venesatamatoimintaan. Meilahden Veneilijät ry:n maanvuokrasopimuksen jatkohakemus käsitellään erillisenä asiana tässä samassa kokouksessa.

Venekerhon tarkoituksena on uusia 30 vuotta vanha putkiponttonilaituri. Hakemuksen mukaan vanhan laiturin ylläpitäminen korjaamalla tulee  kalliiksi. Uusi putkiponttonilaituri on saman kokoinen kuin vanha, ja siihen saadaan sijoitettua sama määrä veneitä kuin vanhaan laituriin.

Laiturin uusimisen kokonaiskustannusarvio on 60 000 euroa ja se on tarkoitus rahoittaa kaupungin myöntämän lainan ohella 20 000 euron pankkilainalla sekä 20 600 euron omarahoitusosuudella.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan palveluverkoston näkökulmasta esitetty kunnossapitohanke on kannatettava huomioiden venepaikkojen suuren kysynnän. Samoin kaupungin lainan myöntämistä hakijalle pidetään kaupungin edun mukaisena.

vs. liikuntajohtaja

Petteri Huurre