5/2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

15.02.2022

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Vesa Korkkulan ym. valtuustoaloitteesta skeittipuistojen kunnostuksen tarpeesta Helsingissä

HEL 2021-012409 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että kaupungin ylläpitämät skeittialueet pysyvät käyttäjilleen turvallisina ja varusteiltaan toimintaan suunniteltuina harrastuspaikkoina. Tämän varmistamiseksi on oleellista, että edelleen kehitetään skeittipaikkojen kunnon seuraamista ja huolto- ja korjaustoimenpiteiden toteuttamista sekä niiden budjetointia. Aloitteessa mainittu kunnossapidon tietojärjestelmien kehittäminen on myös tarpeellista huomioida osana kaupungin tietojärjestelmien kehityksen priorisointia.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää, että nämä kunnon seurannan, huolto- ja korjaustoimenpiteiden toteuttamisen ja budjetoinnin näkökulmat otetaan keskeiseksi osaksi valmisteilla olevaa skeittiohjelmaa, ja että skeittiohjelma tuodaan lautakunnan käsittelyyn syyskaudella 2022. Tätä näkökulmaa tukee myös skeittiohjelman asukaskyselyn tulokset, jossa korostui olemassa olevien skeittipuistojen ylläpito, kunnostus ja päivittäminen, joita toivottiin enemmän kuin uusien kohteiden rakentamista. Kyselyn perusteella skeittipaikkojen määrään, laatuun ja saavutettavuuteen oltiin yleisesti todella tyytyväisiä. Skeittiohjelman asukaskysely toteutettiin eHarava-kyselynä Helsingin skeittipaikoista, joka oli avoinna 2.−23.11.2020. Skeittipaikkakyselyyn osallistui 4 755 vastaajaa. Vastaajia saatiin kyselyn kaikista ikäryhmistä, myös vastaajien sukupuolijakauma on monipuolinen.

Helsingin kaupungin organisaatiossa skeittipalveluita järjestävät kaupunkiympäristön toimiala, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan liikuntapalvelu- ja nuorisopalvelukokonaisuudet. Skeittiohjelman laatimisen yhteydessä olisi syytä arvioida, miten skeittipaikkojen huolto- ja korjaustoimenpiteiden ohjeistus ja koordinaatio kaupungissa varmistetaan ja korjaustoimenpiteet saadaan osaksi normaaleja prosesseja.

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Laura Aalto

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87783

matti.kuusela(a)hel.fi

Valtuustoaloite 03.11.2021 Korkkula Vesa Skeittipuistojen kunnostuksen tarve Helsingissä

Kaupunginkanslia on pyytänyt 28.2.2022 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Vesa Korkkulan ja 34 muun valtuutetun aloitteesta koskien skeittipuistojen kunnostuksen tarpeesta Helsingissä. Aloite on kokonaisuudessaan liitteenä.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Laura Aalto