12/2021

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

07.09.2021

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran ym. talousarvioaloitteesta Lauttasaaren Humauksen meriuimalan laitureiden korjaamiseksi

HEL 2021-002881 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan näkemyksen mukaan talviuinti on kannatettavaa virkistystoimintaa. Helsingissä on 13 seurojen ylläpitämää talviuintipaikkaa. Kaupunki toimii mahdollistajan roolissa ja vuokraa paikat talviuintiseuroille, jotka järjestävät talviuintitoimintaa jäsenilleen. Kaksitoista talviuintiseurojen kanssa solmituista sopimuksista on liikuntapalveluiden hallinnoimia ja yksi kaupunkiympäristön toimialan hallinnoima.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on määrittelemässä vuoden 2021 aikana palvelustrategiatyön yhteydessä mitä palveluja tuotetaan itse, missä palveluissa toimitaan kumppanina ja mahdollistajana sekä minkä palveluiden tuottamiseen kaupunki ei osallistu. Yksi palvelu, joka tullaan arvioimaan liikuntapalvelukokonaisuuden palveluista, on talviuinti ja miten kaupunki osallistuu sen mahdollistamiseen. Lautakunta tulee päättämään talviuinnin järjestämisestä palvelustrategiatyön yhteydessä. Lautakunta katsoo, että tämän jälkeen aloitteeseen voidaan ottaa kantaa.

Liikuntapalvelut on teettänyt laiturin alapuolen rakenteista kuntoarvion. Seuran kanssa tehdyn ylläpitosopimuksen mukaan liikuntapalvelut vastaa laiturin alapuolen rakenteista ja talviuintiseura laiturin yläpuolen rakenteista.

Kuntoarvion yhteydessä laiturin todettiin olevan kunnostuksen tarpeessa. Arvion mukaan laiturin rakenteet tulee kunnostaa viiden vuoden kuluessa, kunnostuksen kustannusarvio on 70 000 –100 000 euroa. Laiturin rakenteiden kunnostamisen voi toteuttaa myöhemmin kaupungin toimesta, mikäli lautakunta linjaa sen kaupungin tehtäväksi.

Laiturin rakenteiden peruskorjaukseen ei olla varauduttu vuoden 2022 liikuntapaikkarakentamisen rakentamisohjelmassa.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901

stefan.froberg(a)hel.fi

Talousarvioaloite, Lauttasaaren Humauksen meriuimalan laitureiden korjaus, Asko-Seljavaara Sirpa

Kaupunginkanslia on pyytänyt  kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa 22.9.2021 mennessä kaupunginhallitukselle valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran ja yhden muun valtuutetun talousarvioaloitteesta koskien Lauttasaaren Humauksen meriuimalan laitureiden korjaamiseksi. Aloite kokonaisuudessaan on liitteenä.

Talousarvion laatimisohjeiden mukaisesti lauta- ja johtokuntien on käsiteltävä talousarvioaloitteista annettavat lausunnot samanaikaisesti talousarvioehdotusten kanssa.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen