15/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

06.10.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran toivomusponnesta Hakaniemestä muualle kaupunkiin suuntautuvan veneliikenteen lisäämisestä

HEL 2020-004846 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että kaupungin pääperiaatteena vesiliikenteen järjestämisessä on ollut, että vesiliikenteen palvelujen tulee muodostua markkinaehtoisesti, jolloin liikenne toimii pelkillä asiakastuloilla ilman yhteiskunnan tukea.

Liikuntapalvelut järjestää vesiliikenteen kaupungin ulkoilusaariin. Vesiliikenne on kilpailutettu ja kaupunki ei tue liikenteen harjoittamista.

Liikuntapalvelut pyrkii kaikin käytettävissään olevin keinoin myötävaikuttamaan mahdollisen markkinaehtoisen työmatkavesiliikenteen onnistumiseksi, mikäli joku yritys lähtee tällaista liikennettä harjoittamaan tai kokeilemaan. Mikäli markkinaehtoisuuden periaatteesta joskus tullaan luopumaan, tulisi liikuntapalveluiden näkemyksen mukaan työmatkavesiliikenne kytkeä osaksi HSL-liikennettä (kuten Suomenlinnan liikenne).

Helsingin merellisen strategian keskeisenä tavoitteena on edistää uusien saarten käyttöönottoa virkistyskohteina. Vesiliikenneyhteydet ovat edellytys sille, että saaret saadaan käyttöön ja palvelut saarissa kehittyvät. Vesiliikenteen järjestäminen ja laitureiden hallinta, suunnittelu ja kehittäminen ovat olleet hajautuneena kaupungin organisaatiossa eri hallintokunnille. Tästä syystä johtuen kaupunkiympäristön ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialat sekä kaupunginkanslia ovat tiivistäneet yhteistyötä, jotta vesiliikenteen ja merellisen Helsingin kehittämistä tehtäisiin kaupunkiorganisaatiossa kokonaisvaltaisemmin ja koordinoidusti.

Lausunto on valmisteltu yhdessä kaupunkiympäristön toimialan kanssa.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901

stefan.froberg(a)hel.fi

Karhuvaara Arja, toivomusponsi  Kvsto 8.4.2020 asia 7

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta 23.10.2020 mennessä lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Arja Karhuvaaran toivomusponnesta Hakaniemestä muualle kaupunkiin suuntautuvan veneliikenteen lisäämisestä. Toivomusponsi on kokonaisuudessaan liitteenä.

Toivomusponnesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen