14/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

22.09.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Fatim Diarran ym. valtuustoaloitteesta penkkien lisäämiseksi Helsinkiin

HEL 2020-007763 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää ajatusta kannatettava ja osallistuu osaltaan selvitykseen, mikäli kaupunkiympäristön toimiala, joka vastaa suurimmalta osin kaupungissa sijaitsevista puistoista ja reiteistä, päättää ryhtyä selvittämään mihin penkkejä voidaan sijoittaa.

Liikuntapalvelut on hankkinut määrärahan puitteessa penkkejä muun muassa Paloheinän ulkoilualueelle.

Penkkien hankinnoissa tulee huomioida, että suurelle osalle liikuntapalveluiden ylläpitämistä reiteistä tehdään talviaikaan ladut hiihtäjille tai ne aurataan, ja hiekoitetaan ulkoilijoille. Tämä huomioiden penkit tulee sijoittaa selvästi reittien ulkopuolelle, jotta latukoneelle tai aurauskalustolle jää tarpeeksi tilaa huolehtia talvipalveluiden ylläpidosta. Tämä nostaa monissa tapauksissa penkkien perustamiskustannuksia.

Hyvänä lumitalvena liikuntapalvelut kunnostaa yli 200 km latuja kuntalaisille. Osa laduista kunnostetaan pelloille, mutta suuri osa kunnostetaan ulkoilureiteille, jolloin näiden reittien yhteyteen sijoitetut penkit eivät ole talvikäytössä.

Selvityksessä tulee liikuntapalveluiden näkemyksen mukaan huomioida mahdollisten penkkien sijoituspaikkojen lisäksi myös hankintakustannukset sekä ylläpitokustannukset.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901

stefan.froberg(a)hel.fi

Diarra Fatimin aloite

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta 30.9.2020 mennessä lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Fatim Diarran ja 20:n muun valtuutetun aloitteesta penkkien lisäämisestä Helsingin puistoihin. Aloite on kokonaisuudessaan liitteenä.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen