14/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

22.09.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Fatim Diarran ym. valtuustoaloitteesta eväiden syömiseen tarkoitettujen pöytien lisäämiseksi Helsingin puistoihin ja ulkoilualueille

HEL 2020-007762 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää ajatusta kannatettava ja osallistuu osaltaan selvitykseen, mikäli kaupunkiympäristön toimiala, joka vastaa suurimmalta osin kaupungissa sijaitsevista puistoista ja ulkoilualueista, päättää ryhtyä selvittämään, mihin piknik-eväiden soveltuvia pöytiä voidaan sijoittaa.

Liikuntapalvelut on hankkinut määrärahan puitteisissa pöytäryhmiä keskeisille paikoille Paloheinän ulkoilualueelle, Pitkäkosken majan läheisyyteen sekä usealle liikuntapalveluiden ylläpitämälle uimarannoille.

Pöytien hankinnoissa tulee huomioida, että pöytiä ei voi vain sijoittaa eri puolille puistoja ja ulkoilualueita, vaan niiden alusta tulee perustaa hyvin, jotta niitä on turvallista käyttää. Pöytien yhteyteen on myös tarkoituksenmukaista sijoittaa roskiksia, joka nostaa ylläpitokustannuksia.

Selvityksessä tulee liikuntapalveluiden näkemyksen mukaan huomioida mahdollisten pöytien sijoituspaikkojen lisäksi myös hankintakustannukset sekä ylläpitokustannukset.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Stefan Fröberg, ulkoilupalvelupäällikkö, puhelin: 310 87901

stefan.froberg(a)hel.fi

Diarra Fatimin aloite

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta 30.9.2020 mennessä lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Fatim Diarran ja 23:n muun valtuutetun aloitteesta eväiden syömiseen tarkoitettujen pöytien lisäämisestä Helsingin puistoihin ja ulkoilualueille. Aloite kokonaisuudessaan on liitteenä.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen