13/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

08.09.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Suldaan Said Ahmedin ym. valtuustoaloitteesta patsaan pystyttämiseksi Huuhkajille

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että niin positiivinen ehdotus kuin Huuhkajien muistomerkki onkin, on Helsingissä pitkäaikaisena periaatteena, että kaupunki ei kustanna henkilömuistomerkkejä eikä niihin rinnastettavia yhdistysten tai yritysten muistomerkkejä. Helsingin kaupunki ei myöskään ole muistomerkkien kohdalla aloitteellinen taho.

Periaate on käytännön sanelema: Helsingin kaltaisessa suuressa, monimuotoisessa ja historialtaan rikkaassa kaupungissa olisi lukematon määrä muistomerkillä juhlistettavia henkilöitä ja ryhmiä. Olisi mahdoton tehdä tasapuolista ja oikeudenmukaista valintaa siitä, kuka ansaitsisi julkisin varoin kustannettavan muistomerkin ja kuka ei.

HAM Helsingin taidemuseo kommentoi aloitetta kaupungin taidekokoelmaa ja julkista taidetta kartuttavana ja ylläpitävänä tahona. Helsingin kaupungin taidekokoelmaan on aikojen kuluessa liitetty useita kaupungille lahjoitettuja, taideteokseksi määriteltyjä muistomerkkejä. Helsingin kaupunginmuseo puolestaan vastaa muistolaattojen kaltaisista muistomerkeistä, joita ei lueta taideteoksiksi.

Henkilömuistomerkit ovat pääsääntöisesti tulleet kaupunkiin lahjoituksina. Erilaiset kansalaisyhdistykset, yritykset, ja presidenttimuistomerkkien tapauksessa valtioneuvoston kanslia, ovat vastanneet muistomerkki- ja lahjoitusprojekteihin liittyvästä mittavasta ja pitkäkestoisesta taustatyöstä ja rahoituksen sekä yhteistyökumppanien hankkimisesta.

Kaupunki voi siis vastaanottaa ulkopuolisten kustantamia muistomerkkejä, jos tietyt reunaehdot täyttyvät. Mikäli Huuhkajien muistomerkkihanke etenisi siten, että sille löytyisi kaupungin ulkopuolinen rahoitus, koordinointi ja pitkäkestoiseen projektiin sitoutuva lahjoittaja, tulisi asiasta mahdollisimman varhaisessa vaiheessa olla yhteydessä Kaupunkiympäristön toimialaan sijoituspaikan ja HAM Helsingin taidemuseoon taiteellisen laadun ja kokoelmiin liittämiseen liittyvien ehtojen varmistamiseksi. Kaupunki vastaanottaa julkisen taiteen lahjoituksia harkiten, sillä julkiseen tilaan sijoitettavat patsaat ja muistomerkit vaikuttavat kaupunkikuvaan vuosikymmeniä, jopa vuosisatoja. Korkea taiteellinen laatu on taidemuseon kokoelmiin liittämisen keskeinen ehto. Myös teosten huolto ja konservointi sitovat kaupungin voimavaroja koko teoksen elinkaaren ajan.

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Taru Tappola, julkisen taiteen päällikkö, puhelin: 310 87077

taru.tappola(a)hel.fi

Valtuutetun aloite 22042020 Said Ahmed Suldaan, ‪Patsaan pystyttäminen Huuhkajille

Kaupunginkanslia on pyytänyt 30.9.2020 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Suldaan Said Ahmedin ja viiden muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, jossa esitetään, että Helsingin
kaupunki ryhtyy tarvittaviin toimiin patsaan pystyttämiseksi Huuhkajille  sekä selvittää yhteistyömahdollisuudet
muiden kaupunkien ja valtion kanssa. Aloite kokonaisuudessaan liitteenä.

Valtuustoaloitteesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lautakunnilta.

kulttuurijohtaja

Mari Männistö