13/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

08.09.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Ville Jalovaaran ym. talousarvioaloitteesta tekojääradan saamiseksi Vuosaareen vuonna 2021

HEL 2020-002458 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta ei pidä mahdollisena Vuosaaren pienen tekojääradan rakentamisen aikaistamista vuodelle 2021.

Aloitteessa esitetään Vuosaareen rakentamisohjelmassa olevan vuodelle 2025 suunnitellun tekojääradan aikaistamista alkamaan jo vuonna 2021. Aloitetta perustellaan viime vuosien epävarmoilla luonnonjääolosuhteilla sekä sillä, ettei 40 000 asukkaan Vuosaaressa ole vielä yhtään tekojäärataa.

Liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden rakentamisen talousarvoraami vuodelle 2021 on supistunut koronapandemian vuoksi huomattavasti keväällä 2020 tehdystä tarpeiden kartoituksesta ja aiemmasta taloussuunnitelmaehdotuksesta. Tämänhetkisessä talousarvioraamiesityksessä ensi vuodelle on varattu määrärahoja vain 7,5 miljoonaa euroa, kun tarve oli arvioitu aiemmin noin 10 miljoonaksi euroksi. Vuosaaren tekojääradan rakentamisen aikaistaminen vuodelle 2021 ei siten ole mahdollista.

Talousarvioehdotuksessa Vuosaaren pienen tekojääradan rakentamiseen on vuodelle 2025 varattu 700 000 euroa. Vertailun vuoksi tänä vuonna valmistuneen Lauttasaaren pienen tekojääradan rakentaminen maksoi noin 750 000 euroa. Vastaavasti Vuosaaren tekojääradan rakentaminen lisäisi vuosittaisia käyttömenoja 70 000 euroa.

Vuosaaren tekojääradan rakentaminen ja siihen liittyvä kesäkäyttö lisäisivät liikuntapuiston käyntikertoja noin 40 000 kappaletta. Tekojääradan rakentamisella olisi myönteisiä vaikutuksia paitsi liikunnan lisäämisen suhteen myös alueen nuorison kannalta merkittävänä harrastusmahdollisuuksia lisäävänä sosiaalista integraatiota ja hyvinvointia edistävänä toimenpiteenä.

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Talousarvioaloite, tekojäärata Vuosaareen vuonna 2021, Jalovaara Ville

Kaupunginkanslia on pyytänyt kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa valtuutettu Ville Jalovaaran ja viiden muun valtuutetun allekirjoittamasta talousarvioaloitteesta tekojääradan rakentamiseksi Vuosaareen vuonna 2021. Aloite kokonaisuudessaan on liitteenä. Talousarvion laatimisohjeiden mukaisesti lauta- ja johtokuntien on käsiteltävä talousarvioaloitteista annettavat lausunnot samanaikaisesti talousarvioehdotusten kanssa.

Talousarvioaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio