11/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

16.06.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mika Raatikaisen ym. valtuustoaloitteesta infotaulun pystyttämiseksi Helsingin ainutlaatuisten kahden olympiakisakylän kunniaksi

HEL 2020-003314 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää erittäin tärkeänä ja ilahduttavana, että kaupunginvaltuutettujen keskuudesta löytyy kiinnostusta Helsingin historiaan ja siihen liittyvien paikkojen esiin tuomiseen. Erilaiset opas- ja muistotaulut ovat yksi tapa lisätä historian tuntemusta ja ymmärrystä ja sitä kautta osaltaan edistää kaupungin kulttuuriperinnön säilymistä. Keskeistä on ulkopuolisen tahon, esimerkiksi aiheesta kiinnostuneen yhdistyksen tai yrityksen löytäminen tai toimikunnan perustaminen infotauluhankkeen taloudelliseksi mahdollistajaksi. Tärkeää on myös mahdollisimman varhainen yhteistyö kaikkien niiden toimijoiden kesken, joiden vastuulle valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin kuuluvien Olympiakylän ja Kisakylän vaaliminen eri tavoin kuuluu.

Helsingin erilaisten historiallisesti merkittävien rakennusten, kohteiden ja nähtävyyksien merkitsemisestä vastanneen kaupunginmuseon budjetissa ei useiden vuosien ajan ole ollut varoja muisto- tai infotaulujen pystyttämiseen tai kunnossapitoon. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta korostaa, että kaupunginmuseon asiantuntijat yhdessä oman toimialansa ja kaupunkiympäristön toimialan eri toimijoiden kanssa ovat kuitenkin valmiita antamaan neuvoja ja asiantuntija-apua infotaulujen suunnitteluun, toteutukseen ja sijoittamiseen liittyvissä asioissa, mikäli Käpylän Olympiakylän ja Kisakylän merkitystä ja tunnettuutta osana Helsingin olympialaisia halutaan olemassa olevaa merkitsemistapaa laajemmin tuoda esiin. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta painottaa kuitenkin, että hoitovastuu kuuluu muistomerkin tai -taulun asettaneelle yhteisölle tai henkilölle niin kauan kuin tällainen vastuutaho on olemassa. Kookkaammat muistomerkit sijaitsevat usein yleisillä alueilla kaupungin maalla ja tällöin kaupunki pääsääntöisesti vastaa kuitenkin muistomerkkien ympäristöjen hoidosta.

Helsingin olympialaisiin rakennetut kisakylät, nykyisin Olympiakylänä ja Kisakylänä tunnetut kokonaisuudet, on arvotettu valtakunnallisesti merkittäviksi rakennetuiksi kulttuuriympäristöiksi osana Olympiarakennusten kokonaisuutta. Olympiakylä ja Kisakylä ovat jo vuodesta 1993 kuuluneet myös kansainvälisen DOCOMOMO-järjestön hyväksymään suomalaisen modernin arkkitehtuurin merkkiteosvalikoimaan. Kisakylän ja Olympiakylän kortteleihin on vahvistettu vuosina 2014 ja 2015 asemakaavat, joilla pyritään varmistamaan sekä kokonaisuuksiin kuuluvien rakennusten että niitä ympäröivien piha-alueiden ominaisluonteiden ja -piirteiden sekä arvojen säilyminen. Nämä Helsingin olympialaisiin rakennetut kisakylät ovat siten sekä paikallisesti että valtakunnallisesti hyvin arvostettuja ja arvotettuja, kulttuurihistoriallisesti merkittäviä alueita. Olympialaisiin liittyvät paikat kiinnostavat myös kansainvälisesti ja ovat merkittäviä ulkomaisten matkailijoiden vierailukohteita.

Koskelantien alkupäähän sijoittuviin, Olympiakylän puolella osoitteessa Koskelantie 40 ja Kisakylän puolella osoitteessa Koskelantie 11, taloihin on vuonna 2002 kiinnitetty 35 cm x 16 cm kokoiset teräslaatat, joihin on kaiverrettu nimet Olympiakylä ja Kisakylä, alueiden rakennusvuodet ja suunnittelijoina toimineiden arkkitehtien nimet sekä taustakuvaksi olympiarenkaat. Tällä samalla laattatyypillä on tuolloin merkitty myös kaikki olympialaisia varten valmistuneet urheilurakennukset. Voidaan todeta, että merkitsemistapa on hyvin hillitty ja rakennusten arkkitehtuuria kunnioittava. Kyseiset laatat kertovat alueiden historiasta osana Helsingin olympialaisia, mutta valtuustoaloitteen tarkoittamana infotauluna niitä ei ehkä aivan voida pitää.

kulttuurijohtaja

Mari Männistö

Anne Salminen, tutkija, puhelin: 310 36501

anne.salminen(a)hel.fi

Mika Raatikainen ym. Infotaulu olympiakylien yhteyteen

Kaupunginkanslia on pyytänyt 31.7.2020 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Mika Raatikaisen 15:n muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, jossa esitetään voisiko Helsingin kaupunki selvittää kookkaan, näkyvän infotaulun pystyttämistä olympiarenkaineen Helsingin ainutlaatuisten kahden olympiakisakylän kunniaksi esimerkiksi Koskelantien-Mäkelänkadun nurkille. Aloite kokonaisuudessaan on liitteenä.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan päätöksellä, 15.4.2020, § 3 koronatilanteesta johtuen valtuustoaloitteiden ja toivomusponsien määräajoista voidaan joustaa kevätkaudella 2020.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kaupunkiympäristölautakunnalta.

kulttuurijohtaja

Mari Männistö