9/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

19.05.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Paavo Arhinmäen ym. valtuustoaloitteesta Kontulan asukkaiden kokoontumistilojen parantamiseksi

HEL 2020-001933 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti panna asian pöydälle.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Sami Muttilaisen ehdotuksesta.

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio

Matti Kuusela, tilapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87783

matti.kuusela(a)hel.fi

Elli Alho, suunnittelija, puhelin: 310 87967

elli.alho(a)hel.fi

Jukka Mattila, toiminnanjohtaja, puhelin: 310 89072

jukka.p.mattila(a)hel.fi

Paavo Arhinmäen valtuustoaloite, Kontulan asukkaiden kokoontumistilojen parantaminen

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoa asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kannattaa järjestökäyttöön soveltuvien tilojen kehittämistä. Kontulan ostoskeskuksen rakennusten ja kaupunkikuvan kehittämisestä on käynnissä kilpailu, minkä yhteydessä esteettömyyttä ja toiminnallisuutta parantavat toimenpiteet tulevat huomioitavaksi myös kirjasto- ja nuorisotilojen osalta.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on Kontulan ostoskeskuksen alueella kirjasto-, nuoriso- ja liikuntatiloja. Kontulan toimintakeskus Luupin nuorisotiloja käytetään myös asukas- ja järjestötoimintaan. Toimipiste sijaitsee 2. kerroksessa portaiden päässä, mutta tilaan pääsee tarvittaessa myös hissillä. Tilat eivät kuitenkaan ole täysin esteettömät. Nuorisotiloja vuokrataan ensisijaisesti helsinkiläisille nuorten ryhmille ja nuorisojärjestöille, mutta käyttäjinä on myös muita järjestöjä. Järjestökäyttöön on vuokrattavissa kokoontumis- ja harrastetiloja.

Kirjaston tilat sijaitsevat maantasossa ja tiloihin on esteetön pääsy. Kirjastossa ei tällä hetkellä kuitenkaan ole säännölliseen järjestökäyttöön vuokrattavissa olevaa kokoontumistilaa.

Kaupunki on käynnistänyt Kontulan ostoskeskuksen alueen kehittämiseen liittyvän ideakilpailun keväällä 2020. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala näkee, että vapaa-ajan palveluilla ja osallisuudella on merkittävä vaikutus alueen vetovoimaan. Kontulan palvelujen ja tilojen merkittävä parantaminen on kaupunkistrategian mukaista, koska alue on nimetty esimerkiksi Mukana-ohjelmassa kohdealueeksi. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että ostoskeskuksen uudistamisen yhteydessä luodaan uudenlaiset ja nykyistä paremmat toimitilat myös kirjasto-, nuoriso- ja kulttuuritiloille. Uudet tai korjattavat tilat tulee lähtökohtaisesti suunnitella niin, että ne soveltuvat omatoimiseen asukaskäyttöön.

Mellunkylän alueella on pitkäaikainen ja vahva verkostoyhteistyö kaupungin ja kansalaistoimijoiden välillä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää tärkeänä, että alueen vahvat osallisuusverkostot ja laajemmin asukkaat otetaan tiiviisti mukaan tilojen, palvelujen ja toiminnan suunnitteluun. Toimintamalleihin voidaan ottaa mallia esimerkiksi Maunulatalon suunnittelusta ja toiminnasta.

Kaupunginkanslia on pyytänyt 15.5.2020 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Paavo Arhinmäen 16:n muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, jossa esitetään, että kaupungin olisikin huolehdittava, että Kontulan ostoskeskuksessa tai sen läheisyydessä on yhdistyksien toimintaa ja erityisesti vanhempien kontulalaisten tarpeita palveleva tila. Aloite kokonaisuudessaan liitteenä.

Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan päätöksellä, 15.4.2020 § 3, koronatilanteesta johtuen valtuustoaloitteiden ja toivomusponsien määräajoista voidaan joustaa kevätkaudella 2020.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatus- ja koulutuslautakunnalta, sosiaali- ja terveyslautakunnalta sekä kaupunkiympäristölautakunnalta.

kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tommi Laitio