9/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

19.05.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle PPJ Jalkapallohalli Oy:n jalkapallohallihanketta koskevasta lainahakemuksesta

HEL 2020-004058 T 02 05 03 00

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle PPJ Jalkapallohalli Oy:n lainahakemuksesta, joka koskee Jätkäsaaren liikuntapuistoon rakennettavaa tekonurmipintaista kenttää ja jalkapallohallia:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta puoltaa omalta osaltaan nyt ilmoitetuilla kokonaiskustannuksilla ja esitetyllä rahoitussuunnitelmalla 1 500 000 euron lainan myöntämistä kahdenkymmenen (20) vuoden laina-ajalla PPJ Jalkapallohalli Oy:lle kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista käytettäväksi osarahoituksena tekonurmipintaisen kentän ja täysimittaisen ylipainerakenteisen jalkapallohallin toteuttamiseksi yhtiölle Jätkäsaaren liikuntapuistosta vuokrattavalle maa-alueelle. PPJ Jalkapallohalli Oy on Pallo-Pojat Juniorit ry:n 100 % omistama tytäryhtiö.

Jalkapallo on yksi suosituimmista urheilulajeista lasten ja nuorten keskuudessa. Helsingin alueen jalkapallon harrastajien määrä on kasvanut viime vuosina tasaisesti ja lajin kehitystä rajaavana tekijänä on ollut etenkin ympärivuotiseen käyttöön soveltuvien jalkapallokenttien ja toimintaa palvelevien oheistilojen vähäisyys. Jalkapallotoiminnan edellytysten parantaminen vastaavalla tavalla kuin esitetyssä rakennushankkeessa ei ole kaupungin puolelta toteutettavissa lähivuosien taloussuunnitelmakausien aikana.

Liikuntapalvelukokonaisuuden kannalta esitettyä hanketta on pidettävä kannatettavana ja kaupungin lainan myöntämistä hakijalle urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista kaupungin edun mukaisena. PPJ Jalkapallohalli Oy:n esittämä hanke täydentää kaupungin palveluja, ja hankkeen sijainti Etelä-Helsingin alueella lisää omalta osaltaan alueen ympärivuotisia harjoittelumahdollisuuksia. Toteutuessaan hanke palvelee Helsingin kaupungin etua helpottamalla myöskin kaupungin omaa rakentamistarvetta. Hakijan ja kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kesken on valmisteltavana kyseisestä maa-alueesta vuokrasopimus 31.12.2043 saakka.

PPJ Jalkapallohalli Oy hakee kokonaiskustannuksiltaan 3 837 804 euron (alv. 0 %) hankkeelle rahoitussuunnitelman mukaista 1 500 000 euron lainaa Helsingin kaupungilta. Kaupungin lainan lisäksi hanketta on suunniteltu rahoitettavan seuran takaamalla 1 857 904 euron ulkopuolisella rahoituksella, omalla pääomalla 400 000 euroa ja muulla tuella 80 000 euroa.

Lautakunta on aiemmin tarkoituksenmukaisiksi katsomissaan hankkeissa puoltanut maksimissaan 40 prosentin lainaosuutta kokonaiskustannuksista.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Petteri Huurre, liikuntapaikkapäällikkö, puhelin: 310 87791

petteri.huurre(a)hel.fi

Lainahakemus 25.3.2020_PPJ Jalkapallohalli Oy

Liite 1 Kaupparekisteriote PPJ Jalkapallohalli Oy

Liite 2 Hallituksen kokousptk_PPJ Jalkapallohalli Oy

Liite 3 Hankekuvaus

Liite 4 Tarveperustelut

Liite 5 Kustannusarvio

Liite 6 Rahoituslaskelma

PPJ Jalkapallohalli Oy esittää Helsingin kaupungille osoittamassaan hakemuksessa kaupungin 1,5 miljoonan euron suuruisen lainan myöntämistä urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista Jätkäsaaren liikuntapuiston alueelle rakennettavan tekonurmipintaisen kentän ja täysimittaisen ylipainerakenteisen jalkapallohallin rakennushankkeesta aiheutuvien kustannusten kattamiseen. Kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoja hoitaa kaupunginhallitus.

PPJ Jalkapallohalli Oy esittää hakemuksessaan, että hanke Jätkäsaaren liikuntapuistoon toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan tekonurmikenttä sekä jalkapallohalli, jota varten laina tässä vaiheessa haetaan. Toisessa vaiheessa on tarkoitus rakentaa jalkapallohallin yhteyteen seurantalo, jota varten yhtiö hakee kaupungilta toista lainaa.

PPJ Jalkapallohalli Oy on perustellut hanketta Etelä-Helsingin riittämättömillä ympärivuotista harjoittelua mahdollistavilla olosuhteilla. Pallo-Pojat Juniorit ry:n jäsenmäärä on pääkaupunkiseudun toiseksi suurin ja toiminta-alueen harrastajamäärän uskotaan kasvavan lähivuosina Jätkäsaaren sekä lähialueiden lisääntyvän asunto- sekä täydennysrakentamisen myötä. Toteutettava jalkapallohalli palvelisi myös muita lähialueen seuroja, kouluja ja mahdollisuuksien mukaan myös muita liikuntapuiston käyttäjiä.

Liikuntalautakunta on hyväksynyt (21.6.2011, 150 §) omalta osaltaan seurojen kanssa tehtävien hankkeiden yhteistoimintaa sekä hakemusten käsittelyä koskevat periaatteet, joiden mukaan seurojen kanssa pyritään toteuttamaan vuosittain kaksi yhteistoimintakenttää.

Liikuntapalvelukokonaisuuden ja Suomen Palloliiton Helsingin piiri ry:n olosuhdevaliokunnan edustajat ovat tältä pohjalta kehittäneet yhdessä toimintaperiaatteet, joilla seurojen ja liikuntapalvelukokonaisuuden yhteisiä jalkapallon olosuhdehankkeita toteutetaan ja luonut ne kriteerit, joita seurojen tulee noudattaa omissa olosuhdehankkeissaan.

Rahoitussuunnitelman mukaan hankkeen kokonaiskustannukset ovat 3 837 804 euroa (alv. 0 %). Kaupungin lainan lisäksi hanketta on suunniteltu rahoitettavan seuran (Pallo-Pojat Juniorit ry) takaamalla 1 857 904 euron ulkopuolisella rahoituksella, omalla pääomalla 400 000 euroa ja muulla tuella 80 000 euroa.

Jätkäsaaren liikuntapuiston alueella sijaitsevan maa-alueen vuokraus on esillä tässä samassa lautakunnan kokouksessa 19.5.2020, jossa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esittää kaupunginhallitukselle, että se myöntäisi oikeuden maa-alueen vuokraukseen esityksen mukaisesti.

Jätkäsaaren liikuntapuiston alueen sisäinen vuokraus on vireillä kaupunkiympäristön toimialalta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle 31.12.2043 saakka. Alueen sisäisen vuokrauksen toteuduttua vuokra-alue tulee liikuntapalvelukokonaisuuden liikuntapaikat -palvelun hallintaan.

Hanke palvelee liikuntatarkoituksia ja on näin ollen Helsingin kaupungin urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston sääntöjen 5 §:n mukainen hanke sekä myös hakijatahon hakemuksessa esille tuomista lähtökohdista ajatellen perusteltu hankekokonaisuus.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen