1/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

14.01.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Petrus Pennasen toivomusponnesta koskien nuorten aloitejärjestelmää

HEL 2019-011613 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että nuorten aloitejärjestelmän tulee kytkeytyä tiiviisti koko kaupungin asukasvuorovaikutukseen ja asukasosallisuuden toteuttamiseen. Tästä syystä Nuortenideat.fi-palvelu, joka on kuntalaisaloite.fi palvelusta muokattu kuntien käyttöön tarkoitettu palvelu ei suoraan sovellu Helsingin nuorten aloitejärjestelmäksi.

Nuorten aloitejärjestelmä on osa Helsingin nuorten vaikuttamisjärjestelmä Ruutia. Kaupunginhallituksen asettamispäätöksen mukaisesti Ruudin toiminta käsittää aloitejärjestelmän ohella muun muassa Helsingin nuorisoneuvoston toiminnan, nuorten osallistuvan budjetoinnin RuutiBudjetin, nuorten projektiavustukset, Nuorten Ääni -toimituksen sekä oppilas- ja opiskelijakuntatoiminnan.

Nuorten aloitejärjestelmä otettiin Helsingissä käyttöön vuonna 2015, kun kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.3.2015, § 84 kaupunginvaltuuston työjärjestyksen muutoksen lisäämällä uuden 25 a §:n nuorten aloitteiden käsittelystä. Nuorten aloitteiden käsittely poikkeaa hieman muiden kuntalaisaloitteiden käsittelystä Helsingissä, sillä nuorten aloiteprosessissa huomioidaan 13–17-vuotiaiden erityistarpeet sekä demokratiakasvatuksellisuus.

Toivomusponnessa kuvatun kaltainen, nuorille valtakunnallisesti suunnattu aloitepalvelu on jo olemassa. Nuortenideat.fi on opetus- ja kulttuuriministeriön demokratiapalvelut–tuoteperheen palvelu. Tuoteperheeseen kuuluu myös kuntalaisaloite.fi. Helsingin kaupunki ei kuitenkaan ole mukana Nuortenideat.fi-palvelussa. Helsingin nuorten aloitejärjestelmä kehitettiin toimimaan kiinteänä osana kaupungin omaa vaikuttamisjärjestelmä Ruutia, minkä vuoksi aloitekanava perustettiin vuonna 2015 samalla sivustolle Ruudin muiden toimintojen kanssa.

Vuonna 2020 nuorisopalveluiden Munstadi-sivusto, jonka osana myös Ruudin sivut toimivat, uudistuu Nuorten Helsinki -sivustoksi. Tässä yhteydessä nykyisestä, ominaisuuksiltaan vanhentuneesta nuorten aloitesivusta luovutaan. Uusi aloitesivu rakennetaan niin, että se sopii osaksi Nuorten Helsinki -kokonaisuutta sekä kaupungin kuntalaisvuorovaikutuksen digiportfoliota. Uuden aloitesivun rakentamisessa hyödynnetään kaupungin jo olemassa olevia vuorovaikutusalustoja kuten omastadi.hel.fi ja ilmastovahti.hel.fi.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka

Johanna Laukkanen, suunnittelija, puhelin: 310 89091

johanna.laukkanen(a)hel.fi

Pennanen Petrus, toivomusponsi, Kvsto 6.11.2019 asia 3

Kaupunginkanslia on pyytänyt 14.2.2020 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Petrus Pennasen toivomusponnesta, jossa pyydetään selvittämään mahdollisuuden korvata Ruuti.net-aloitejärjestelmä yhteistyössä oikeusministeriön kanssa Kuntalaisaloite.fi-palvelusta kopioidulla ja kevyesti muokatulla nuorten aloitepalvelulla, joka sopii myös muiden kuntien käyttöön. Toivomusponsi on kokonaisuudessaan liitteenä.

nuorisoasiainjohtaja

Mikko Vatka