1/2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

14.01.2020

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Sandra Hagmanin toivomusponnesta FunAction ja NYT-liikuntakortin maksuista

HEL 2019-011615 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

FunAction tarjoaa matalankynnyksen liikuntamahdollisuuksia kaikille 13–17-vuotiaille nuorille eri liikuntalajien ja ystävien seurassa. Toiminnalla edistetään nuorten harrastusmahdollisuuksia sekä nuorten psyykkistä, fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä. Tunneilla liikutaan ammattitaitoisen liikunnanohjaajan tai seurojen lajiohjaajien johdolla. FunAction-liikunta on monipuolista toimintaa, joka toteutetaan nuorten ehdoilla. Toiminnassa on mukana vuosittain noin 10 800 nuorta.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta toteaa, että Fun Actionin kausikorttimaksusta luovutaan syksyllä 2020. Perusteluna maksun luopumiselle on nuorten keskuudessa lisääntynyt liikkumattomuus, joka korostuu erityisesti yläkouluikäisten keskuudessa. Lisäksi Fun Actionin maksuttomuudella on positiivisia vaikutuksia polarisoitumisen vähentämiseksi. Maksuttomuuden avulla voidaan lisätä myös entistä tiiviimpää yhteistyötä nuorisopalveluiden jo ennestään maksuttoman liikuntatoiminnan kanssa.

Nyt-liikunta tarjoaa monipuolista liikuntaa 18–29-vuotiaille nuorille aikuisille. Tarjontaa löytyy ympäri Helsinkiä ja mukaan voi tulla ilman ennakkoilmoittautumista. Toimintaan pääsee osallistumaan NYT-liikunnan kortilla, jolla voit osallistua kaikille 61 tunnille. Monipuolinen lajitarjonta sekä ympäri Helsinkiä tapahtuva toiminta ovat toiminnan perusta. NYT-liikunnan kausikorttimaksu 25 euroa on edullinen suhteessa tarjonnan laajuuteen ja kyseessä on täysi-ikäisille suunnattu toiminta. Toiminnassa on mukana vuosittain noin 13 700 nuorta aikuista.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen

Tuuli Salospohja, liikuntapalvelupäällikkö, puhelin: 310 87500

tuuli.salospohja(a)hel.fi

Laura Pirhonen, liikunnansuunnittelija, puhelin: 310 87941

laura.e.pirhonen(a)hel.fi

Hagman Sandra, toivomusponsi, Kvsto 6.11.2019 asia 3

Kaupunginkanslia on pyytänyt 14.2.2020 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta lausuntoa kaupunginhallitukselle Sandra Hagmanin toivomusponnesta, jossa pyydetään selvittämään mahdollisuutta luopua Fun Action ja NYT-liikunnan kausikorttimaksuista. Toivomusponsi on kokonaisuudessaan liitteenä.

Valtuustoaloitteesta ei ole pyydetty lausuntoa muilta lautakunnilta.

liikuntajohtaja

Tarja Loikkanen