16/2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

16.10.2018

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otto Meren ym. valtuustoaloitteesta Helsingin kaupungin jäsenyyksien selvittämiseksi eri yhdistyksissä

HEL 2018-007171 T 00 00 03

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antoi asiasta seuraavan lausunnon:

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta pitää valtuustoaloitteessa esitettyä selvitystä eri järjestöjen ja yhdistysten jäsenyyksien merkityksen kaupungin toiminnan kannalta tarpeellisena ja ajankohtaisena. Kaupungin organisaatiouudistuksen jälkeinen aika on hyvä ajankohta tarkastella jäsenyyksiä, niiden tämän hetkistä merkitystä kaupungille ja mahdollisia päällekkäisyyksiä jäsenyyksissä. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla on uusien jäsenyyksien osalta noudatettu vuoden 2018 talousarvion noudattamisohjeita, jonka mukaan mikäli hallintokunta ehdottaa liittymistä järjestöön, tulee samassa yhteydessä pyrkiä tarkastelemaan hallintokunnan jäsenyyksiä kokonaisuutena ja mahdollisuutta luopua jostakin jäsenyydestä.

Lautakunta toteaa samalla, että kulttuurin ja vapaa-ajan toimialla on erittäin tarpeellista ylläpitää kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä sekä luoda myös uusia verkostoja ja niiden kautta benchmarkata toimintamalleja. Erityisesti kulttuuripalvelukokonaisuudessa jäsenyydet eri yhdistyksissä ja järjestöissä ovat usein sekä verkostoitumisen kannalta että myös kustannuksiltaan tehokas tapa toimia. Kaikki toimialan jäsenyydet järjestöissä ja yhdistyksissä ovat vapaaehtoisia.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan jäsenyydet:

Kaupunginkirjasto

International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA)

Kirjastoalan merkittävin kansainvälinen järjestö, jonka tarkoitus on jakaa tietoa ja osaamista sekä verkottaa alan toimijoita. Järjestö toimii vuotuisen maailmankongressin sekä asiantuntijajaostojen kautta, joissa molemmissa Helsingin kaupunginkirjastolla on aktiivinen rooli. Kaupunginkirjastolla on edustaja metropolikaupunkien ja kestävän kehityksen jaostoissa. Helsinki tunnetaan kansainvälisesti edelläkävijänä, mitä roolia keskustakirjasto Oodin avautuminen entisestään vahvistaa. IFLAn maailmankongressi pidettiin Helsingissä 2012 (n. 4 100 osallistujaa). IFLAn Metropolitan Libraries -jaoston kokous järjestetään Helsingissä 2019. Jäsenmaksu on 595 euroa vuodessa.

RFIDlab Finland ry

Kaupunginkirjastossa käyttöönotettu RFID-teknologia on osa kaupungin digitalisaation toteuttamista. RFIDLab Finland ry on neutraali, voittoa tavoittelematon yhdistys, joka edistää Suomessa toimivien organisaatioiden tehokkuutta tunnistusteknologian avulla. Yhdistyksen kautta kaupunki tavoittaa myös alalla toimivat kansainväliset yritykset, jotka tuottavat ja kehittävät RFID tekniikkaa eri prosesseihin. Yhdistyksen jäsenmaksu on 1 575 euroa (alv. 0 %), ja se oikeuttaa yhdistyksen järjestämään edulliseen koulutukseen ja jopa maksuttomaan konsultointiin. Myös muut kaupungin toimijat voivat hyödyntää samaa jäsenyyttä.

International Association of Music Libraries (IAML)

Musiikkikirjastotoimijoiden kansainvälinen järjestö, jonka jäsenyys mahdollistaa musiikkiin erikoistuneiden kirjastoasiantuntijoiden ammatillisen verkottumisen, tietojen vaihdon, oppimisen ja kokemusten jakamisen. Kaupunginorkesteri on järjestön välillinen jäsen Suomen Musiikkikirjastoyhdistyksen kautta. Jäsenmaksu on 100 euroa vuodessa.

HAM - Helsingin kaupungin taidemuseo

ICOM, International Council of Museums

ICOM on kansainvälinen museoneuvosto, joka on perustettu 1946 ajamaan museoalaan liittyviä asioita. Järjestö on epäkaupallinen, hallituksista riippumaton ja UNESCOn alainen. Siihen kuuluu 17 000 jäsentä lähes 150 valtiosta. Kansainväliset komiteat ovat olennainen osa ICOM: in toimintaa. Helsingin kaupungin taidemuseo tulee esittämään myös liittymistä järjestöjäsenenä yhteen komiteaan: CIMAM:iin (International Committee for Museums and Collections of Modern Art). ICOMin jäsenyys on tärkeä kansainvälisten verkostojen ylläpitämisen kannalta. Järjestetyt seminaarit ovat merkittäviä ammatillisen koulutuksen kannalta. Jäsenmaksu vuodessa on 747 euroa. Edut sisältävät mm. kolme jäsenkorttia museon nimellä; mahdollisuuden liittyä äänestäväksi jäseneksi yhteen kansainväliseen komiteaan; ICOM News-lehden; sekä asiantuntijapalveluita (on-line keskustelufoorumi, Unesco-Icom Museum Information Centre).

Engage International

Järjestö on museopedagogian järjestö. Sen tehtävänä on edistää kuvataiteen fyysistä ja henkistä saavutettavuutta sekä edistää alan hyviä käytäntöjä. Järjestö järjestää konferensseja ja seminaareja. Taidemuseon yleisötyön yksikkö edistää hyviä käytäntöjä aluetaidemuseotoiminnan yhtenä painopisteenä. Jäsenmaksu vuodessa on £ 209 (noin 250 euroa). Edut sisältävät viisi jäsenkorttia taidemuseon nimeämille työntekijöille. Nämä nimetyt museoalan ammattilaiset saavat mm. osallistua järjestön koulutustilaisuuksiin sekä alennuksia konferenssimaksuista.

Suomen Museoliitto – Finlands museiförbund rf (jäsenenä Helsingin kaupunki)

Museoalan keskusjärjestö, jonka keskeisenä tehtävänä on valvoa museoiden etuja ja edustaa niitä alan yhteisissä kysymyksissä.  Taidemuseolla on kaupunginmuseon kanssa yhteensä kolme edustajaa vuosikokouksessa. Jäsenmaksu vuodessa on 2 000 euroa.  (ks. myös kohta kaupunginmuseo)

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry

Taidemuseon johtokunta päätti (12.4.2016, § 41) esittää kaupunginhallitukselle, että se päättäisi liittymisestä Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry:n jäseneksi. Jäsenyyden vuosimaksu on 2 000 euroa (alv 0 %). Koska markkinointi- ja viestintätoiminnot ovat siirtyneet toimialalle, taidemuseo tulee esittämään, että taidemuseo luopuu Sponsorointi- ja tapahtumamarkkinointi ry:n jäsenyydestä.

Sen sijaan taidemuseo tulee esittämään liittymistä International Biennial Associationin jäseneksi. Jäsenyyden vuosimaksu on 200 euroa. Jäsenyyden perusteena on Helsinki Biennaali 2020. International Biennial Associationin jäsenyys vahvistaa verkostoja eri biennaalien ja taiteen eri ammattilaisten kesken.

HAMin jäsenyydet eri järjestöissä ja yhdistyksissä ovat vapaaehtoisia, mutta toiminnan, tiedon välittymisen ja verkostojen  ylläpitämisen kannalta hyödyllisiä ja jopa välttämättömiä

Yleiset kulttuuripalvelut

Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto (jäsenenä Helsingin kaupunki)

Helsinki on kaupunginhallituksen 27.4.2015 tekemällä päätöksellä Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton perustajajäsen. Liitto on perustettu toukokuussa 2015 valtakunnalliseksi lastenkulttuurikeskusten yhteistyöjärjestöksi. Sitä edelsi yli kymmenen vuotta järjestäytymättömänä verkostona toiminut Lastenkulttuurikeskusten verkosto, joka alkuvuosina tunnettiin myös Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamana Taikalamppu-verkostona.

On ehdottoman tärkeää, että Annantalo Helsingin kaupungin lastenkulttuurikeskuksena kuuluu valtakunnalliseen verkostoon. Verkoston tarkoituksena on edistää ammattimaisesti toimivien lasten- ja nuorten kulttuurikeskusten toimintaedellytyksiä, lastenkulttuuritoiminnan yleistä kehitystä ja tunnetuksi tekemistä, vahvistaa lastenkulttuurin osaamista Suomessa sekä toimia jäsentensä yhteistyöelimenä. Lisäksi yhdistyksen tarkoituksena on mahdollistaa ja koordinoida valtakunnallista ja kansainvälistä yhteistyötä tasa-arvoisen ja hyvinvointia tukevan lastenkulttuuritoiminnan kehittämiseksi.

Liiton kautta Helsinki ja erityisesti Annantalo on mukana valtakunnallisessa lastenkulttuurityössä. Liiton jäsenmaksu on 370 euroa vuodessa ja summa maksetaan Annantalon toimintabudjetista.

Artistic International Association small size (jäsenenä Helsingin kaupunki)

Helsinki on ollut vuodesta 2008 jäsenenä Artistic International Association small size -yhdistyksessä, joka toimii verkostona nimellä Small size network.  Verkosto tukee pienille lapsille suunnattua taidetoimintaa ja puolustaa kaikkein pienimpien yhtäläistä oikeutta taiteeseen ja kulttuuriin. Verkoston jäsenet ovat pääosin esittävän taiteen alalta.

Annantalo liittyi yhdistykseen samalla kun se osallistui yhdentoista muun lastenkulttuuritoimijan kanssa Eu:n kulttuuriohjelman hakuun. Hanke hyväksyttiin ja viiden vuoden ajan kehitettiin Eu-rahoituksen turvin toimintamalleja, joilla perheen pienimmät pääsevät taiteen äärelle.

Luova Eurooppa-ohjelma jatkoi Small size toiminnan tukemista 2014–2018 sekä 2019–2023. Annantalo ei ole enää mukana Eu-hankkeessa partnerina, vaan on toiminut suomalaisjäsenen, tanssiteatteri Auracon yhteistyökumppanina ja täten päässyt osallistumaan myös Eu:n tukeman projektiin toimintaan.

Eu-projektien innoittamana on syntynyt kasvava kansainvälinen verkosto, johon kuuluu tällä hetkellä 70 jäsentä 28 maasta neljästä maanosasta. Näyttävin yhteistyömuoto on kolmipäiväinen Small size days -festivaali, joka järjestetään kaikissa jäsenmaissa samaan aikaan. Small size -toiminta on Annantalon tärkeää perhetoimintaa, johon saamme ideoita kansainvälisiltä kollegoilta.

Annantalo on kansainvälisen verkoston aktiivinen jäsen ja vuodesta 2016 Annantalon tuottaja Katariina Metsälampi on verkoston puheenjohtaja. Yhdistyksen jäsenmaksu on 100 euroa ja se maksetaan Annantalon toimintabudjetista.

European Network of Cultural Centres, ENCC

Yleisten kulttuuripalveluiden aluetalot ovat kaupunginhallituksen päätöksellä ENCC:n jäseniä. Aiempi Malmitalon johtaja Irmeli Niemi kuuluu verkoston perustajajäseniin. ENCC tarjoaa ainutlaatuisen kanavan seurata eurooppalaista kulttuurikeskustoimintaa, mahdollisuuden tutustua vallitseviin trendeihin ja osallistua kulttuurialan eurooppalaiseen keskusteluun. Helsinki on toiminut useiden ENCC:n yleiskokousten (Shortcut Europe) ja projektitapahtumien Project Fair) kokouspaikkana. Malmitalon johtaja Antti Manninen on toiminut  2005–2016 ENCC:n hallituksen jäsenenä. Muun muassa Operaatio Pulssin syntyyn ja kehittymiseen ENCC-yhteydellä on ollut suuri merkitys. Vuotuinen jäsenmaksu on 500 euroa.

Suomen elokuvateatteriliitto, SEOL ry

Suomen elokuvateatteriliitto, SEOL ry on elokuvateatteritoimialaa harjoittavien yritysten, yhteisöjen ja yksityisten ammatinharjoittajien yhdistys. Sillä on 186 jäsenteatteria, yhteensä 300 salia. Malmitalon alaisuudessa toimii elokuvateatteri Kino Helios, jonka asema paikallisena elokuvateatterina on vahva. Elokuvaesityksiä Malmitalossa on vuosittain yli 200. Jäsenmaksu on 245 euroa vuodessa.

Jäsenyys alan ainoassa kotimaisessa yhdistyksessä tuottaa lisäarvoa Malmitalolle ja on perusteltua, sillä Suomen elokuvateatteriliitto toimii julkista elokuvateatteritoimintaa harjoittavien yksityisten ja yhteisöjen ammatillisena järjestönä ja valvoo jäsentensä yhteisiä etuja sekä heidän oikeuksiaan.

International Cities of Refuge Network (ICORN) (jäsenenä Helsingin kaupunki)

Helsinki liittyi International Cities of Refuge Network (ICORN) -verkoston jäseneksi keväällä 2018. Järjestö toimii verkostomaisesti ja sen jäsenkaupungit sitoutuvat tietyin ehdoin tarjoamaan suojapaikkaa vainotuille toimittajille, kirjailijoille ja taiteilijoille. Jäsenyys perustuu vapaaehtoisuuteen. ICORN-jäsenenä kaupunki toimii osana laajempaa kansainvälistä verkostoa yhteistyössä muiden turvaresidenssikaupunkien kanssa. Jäsenyyden myötä Helsinki saa käyttöönsä järjestön asiantuntemuksen ja palvelut vainottujen taiteilijoiden turvaresidenssitoimintaan liittyvissä hakuprosesseissa ja valinnoissa sekä tukea toiminnalle. Jäsenyyden kautta kaupunki myös osaltaan viestii edistävänsä sananvapautta ja ihmisoikeusvelvoitteiden noudattamista. Jäsenmaksu on 2 000 euroa vuodessa.

Kaupunginmuseo

Suomen Museoliitto – Finlands museiförbund rf (jäsenenä Helsingin kaupunki)

Museoalan keskeinen järjestö, jossa jäseninä ammatillisesti hoidettujen museoiden ylläpitäjät. Jäsenyys erittäin tärkeä. Museoiden edunvalvontaa, koulutusta ja viestintää. Etuina mm. jäsenmuseoiden henkilöstölle mahdollisuus osallistua alan koulutuksiin, joita ei muualta saa. Mahdollisuus vaikuttaa lausuntojen kautta lainsäädäntövalmisteluun. Museoiden näkyvyys liiton eri kanavissa tärkeää. Valitsee Vuoden museon ja jakaa muitakin palkintoja, joihin jäsenmuseot voivat osallistua. Museonjohtaja toiminut eri vaiheissa ja parhaillaan liiton hallituksen varapuheenjohtajana, joten kyse on myös vaikuttajapaikasta Helsingille ja edunvalvonnasta. Jäsenyys on jaettu HAMin ja kaupunginmuseon kanssa eli vuosikokousedustajat (3 ääntä) valittu vuorotteluperiaatteella 2-1 edustajaa kummastakin museosta. HKM maksoi jäsenmaksun vuosikausia, nyt parin vuoden ajan maksajana ollut HAM. Jäsenmaksu vuodessa on 2 000 euroa

Suomen Kotiseutuliitto ry – Finlands Hembygdsförbund rf (jäsenenä Helsingin kaupunki)

Museoliiton tavoin kansallinen keskusjärjestö, jossa yhdistysten lisäksi suomalaiset kaupungit ja kunnat jäseninä. Helsingillä yksi ääni vuosikokouksessa. Omaan kotiseutuun ja lähiympäristöön liittyvän kansalaistoiminnan ja -vaikuttamisen foorumi, jossa osallisuus yhä enemmän keskiössä. Koordinoi  erilaisia hankkeita kuten Euroopan kulttuuriperintövuotta Suomessa, vastaa ei ammatillisten paikallismuseoiden kehittämishankkeesta ja muista kulttuuriympäristöön liittyvistä kansalaishankkeista. Tärkeä foorumi, johon tulee kuulua. Jäsenmaksu on 800 euroa vuodessa.

Art Noveau European Route (Ruta Europaea del Modernise) -verkosto

Barcelona lähtöinen Euroopan art nouveau -kaupunkien verkosto, julkaisee hienoa aviisia, jossa Helsingin hienolle jugendarkkitehtuurille mahdollisuus saada eurooppalaista näkyvyyttä. Jäsenyys on maksuton.

Kaupunginorkesteri

Major Orchestra Librarians Association, MOLA

Major Orchestra Librarians Association (MOLA) on vuonna 1983 perustettu orkesterin kirjastoyhdistys. MOLA: n tehtävänä on helpottaa esittävien taiteiden kirjastojen ammattilasten välistä viestintää, kouluttaa ja auttaa heitä tarjoamaan palveluitaan järjestöilleen, tarjoamaan tukea ja resursseja esittäville taiteille sekä työskentelemään julkaisijoiden kanssa ylläpitääkseen korkeat standardit musiikki esityksissä käytettävissä materiaaleissa. MOLA on kansainvälinen, voittoa tavoittelematon yhdistys, jolla on jäsenyyksiä maailmanlaajuisesti lähes 270; mukaan lukien sinfoniaorkestereita, oopperoita- ja baletteja, oppilaitoksia, musiikkifestivaaleja, ammattilaisyhtyeitä sekä muita ensemblejä. Yksi jäsenorkestereista järjestää aina vuosittaisen konferenssin, jossa on esityksiä, työpajoja, pyöreän pöydän keskusteluja, verkottumismahdollisuuksia ja lukuisia muita arvokkaita resursseja.

Jäsenyys on välttämätön kaupunginorkesterin tuotannollisen toiminnan kannalta esim. nuottilainojen saamiseksi muilta orkestereilta. Järjestö kehittää myös orkesterien nuotistojen toimintamenetelmiä, järjestää näistä kursseja, seminaareja ja koulutuksia. Jäsenmaksu vuodessa on noin 205 euroa (250 USD)

Nordisk Orkesterblibliotek Union, NOBU

Nordisk Orkesterbiblioteks Union (NOBU) on ammattimaisten pohjoismaisten orkesterien ja musiikkiteatterilaitosten sekä musiikkikorkeakoulujen ja konservatorioiden musiikki- ja nuottikirjastojen yhdistys. NOBUn pääasiallinen tarkoitus on: edistää pohjoismaisten orkesterikirjastojen välistä yhteyttä, painottaa kirjastojen yhteisiä vaatimuksia ja toiveita julkaisijoille ja muille toimielimille, antaa kehityskohteille ja koulutuskysymyksille vauhtia, lisätä tietoisuutta pohjoismaisesta ohjelmistosta sekä vaalia pohjoismaista kulttuuri-identiteettiä - ei vähiten suhteessa muihin EU-maihin.

Jäsenyys on välttämätön kaupunginorkesterin tuotannollisen toiminnan kannalta esim. nuottilainojen saamiseksi muilta orkestereilta. Järjestö kehittää myös orkesterien nuotistojen toimintamenetelmiä, järjestää näistä kursseja, seminaareja ja koulutuksia. Jäsenmaksu vuodessa on noin 77 euroa (700 NOK).

Suomen Sinfoniaorkesterit ry

Suomen Sinfoniaorkesterit ry edistää ja kehittää maamme sinfonia- ja kamariorkesteritoimintaa sekä valvoo orkestereiden etuja ja oikeuksia. Yhdistys perustettiin jo vuonna 1965, ja siitä lähtien se on aktiivisesti taistellut tilaa orkesterimusiikille. Yhdistys pyrkii pitämään huolen siitä, että suomalaiset orkesterit tulisivat toimeen mahdollisimman hyvin: että niiden rahoituspohja on riittävä, että niiden toiminta on tunnettua, että ne ovat mahdollisimman korkeatasoisia. Yhdistyksen kautta keskittämällä yksi taho keskitetysti hallitsee ammattitaidolla koko orkesterikentän. Suomen sinfoniaorkesterit ry järjestää myös koulutustilaisuuksia orkestereiden intendenteille, muulle hallintohenkilökunnalle sekä luottamushenkilöille, jonka lisäksi pidetään laajat valtakunnalliset orkesteripäivät.

Välttämätön yhteistyöelin mm. orkesterin näkemysten välittämiseksi valtionosuusjärjestelmän kehityshankkeissa. Jäsenyys on äärimmäisen hyödyllinen orkesterin henkilöstön koulutustarpeen kannalta: järjestää kursseja on ja seminaareja ajankohtaisista aiheista. Kaikki Suomen sinfoniaorkesterit sekä muutama muu orkesteri ovat jäseninä, joten on myös yhteistyön kannalta merkittävä yhteisö. Viime vuosien kuluessa yhdistys kehittänyt toimintaa myös työehtosopimustoiminnan asiantuntijajärjestönä ja orkesterilla on merkittäviä etuja valvottavana tässä toiminnassa. Jäsenmaksu vuodessa on 4 900 euroa.

Suomen Musiikkikirjastoyhdistys

Vuonna 1979 perustettu Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry on aatteellinen järjestö, jonka tehtävänä on edistää suomalaisten musiikkikirjastojen toimintaa ja niiden tarjoamia palveluja.  Musiikkikirjastoyhdistys toimii kansainvälisen musiikkikirjastojen ja -arkistojen liiton International Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centres (IAML/AIBM/IVBM) kansallisena osastona Suomessa. Jäsenmaksu vuodessa on 80 euroa.

IAMA International Artist Managers' Association

The International Artist Managers' Association (IAMA) on ainoa maailmanlaajuinen yhdistys klassisen musiikin taiteellisille johtajille ja konserttijärjestäjille. Yhdistys on perustettu vuonna Britanniassa aluksi kansallisena järjestönä Britanniassa 1954. Vuonna 1996 - laajan kansainvälisen jäsenlistansa johdosta - sen muutti asemansa virallisesti kansainväliseksi yhdistykseksi, jonka jäsenyys on avoin kaikille musiikin ammattimaisille järjestäjätahoille tai muuten klassisen musiikin parissa työskenteleville.

Kaupunginorkesteri on IAMA:n affiliate member. Tämä kevyempi kumppanuusjäsenyys mahdollistaa sen, että orkesteri saa edustuksen kokouksiin ja tapaamisiin, joissa on tarjolla toiminnalle ehdottoman tärkeitä kontakteja ja tietoa. Jäsenmaksu vuodessa on 399 euroa.

Liikuntapalvelut, Kiinteistötekniikkatiimi

Sähkölaitteiden kunnossapito ry

Helsingin kaupunki on liittynyt kaupunginhallituksen päätöksellä yhdistyksen jäseneksi vuoden 2001 alusta päätoimipisteenä. Kaupungin muut virastot ja laitokset, joilla on sähköteknisiä yksiköitä ovat voineet liittyä yhdistykseen lisätoimipisteinä. Yhdistyksen kautta saadaan ammattikoulutuksia puoleen hintaan. Jäsenmaksu vuodessa on 190 euroa.

Nuorisopalveluiden tapahtumayksikkö

Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry

Yhdistys on voimakkaasti kasvava ja siihen kuuluu paljon verkostoitumisen kannalta oleellisia jäseniä. Jäsenyyttä on markkinoinnillisesti järkevää jatkaa ja se on ollut tarpeellinen. Lisäksi yhdistys järjestää korkeatasoisia alan koulutustilaisuuksia ja verkostotapaamisia. Jäsenyys on aina voimassa kalenterivuoden kerrallaan ja viimeksi tammikuussa on sovittu, että jäsenyyttä jatketaan. Vuotuinen jäsenmaksu on 1 000 euroa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta katsoo, että päällekkäisiä jäsenyyksiä (mm. Sponsorointi & Tapahtumamarkkinointi ry) olisi hyvä tarkastella toimiala- ja kaupunkitasoisesti sekä selvittää olisiko tarkoituksenmukaisempaa jos Helsingin kaupunki olisi mukana yhdellä kattavalla jäsenyydellä.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on esittänyt kaupunginhallitukselle (11.9.2018, § 175), että Helsingin kaupunki liittyisi World Cities Culture Forum -verkoston jäseneksi.

Lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialla on luovuttu viime aikoina tai oltaneen luopumassa seuraavista jäsenyyksistä: ProCom Viestinnän ammattilaiset, The European Museum Forum, Suomen Numismaattinen Yhdistys – Numismatiska Föreningen i Finland, Kiipeilyurheilijat ry, European Association on Communication Directors, The European Museum Forum, International Association of Museums of History, Biennale des jeunes créateurs de l’Europe et de la Méditerranée -verkosto (BJCEM) ja Informal European Theatre Meeting (IETM) ja International Network for Contemporary Performing Arts (IETM).

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala tulee toimittamaan kaupunginkanslialle erillisen päivitetyn listauksen aktiivisista jäsenyyksistä eri yhdistyksissä ja järjestöissä.

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tuula Haavisto

Miska Nera, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 37012

miska.nera(a)hel.fi

HEL 2018-007171_aloite

Kaupunginkanslia on pyytänyt 31.10.2018 mennessä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalta tai vaihtoehtoisesti kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta lausuntoa kaupunginhallitukselle valtuutettu Otto Meren ja 16:n muun valtuutetun valtuustoaloitteesta, jossa esitetään, että Helsinki selvittää sen eri järjestöjen jäsenyyksien merkityksen kaupungin toiminnan kannalta.  Selvityksessä huomioidaan erityisesti kaupungin saama hyöty kustakin järjestöstä ja onko järjestön jäsenyys lakisääteinen vai vapaaehtoisuuteen pohjautuva. Aloite kokonaisuudessaan on liitteenä.

Valtuustoaloitteesta on pyydetty lausuntoa myös kasvatuksen ja koulutuksen, kaupunkiympäristön sekä sosiaali- ja terveystoimialoilta, pelastuslaitokselta, rakentamispalveluliikelaitokselta, liikennelaitos -liikelaitokselta ja työterveysliikelaitokselta.

vs. kulttuurin ja vapaa-ajan toimialajohtaja

Tuula Haavisto